Dnes Vám přinášíme první díl, ve kterém Vás budeme seznamovat s modely firmy Abrex. Vždy se dovíte něco o historii vozu, a poté bude následovat porovnání modelu se skutečným autem. V článku budou fotografie skutečného vozu doplněny i fotografiemi modelu.

V roce 1983 představilo italské studio Bertone první nákresy, maketu 1:5 a i sádrový model již ve skutečné velikosti. Na konci roku bylo již hotové první auto a po mnoha náročných testech se roku 1987 začal vyrábět nový vůz a. Motor o obsahu 1,3 litru byl jen lehce upravený z předchozích řad škodovek a byl uložen napříč nad přední nápravou. Tímto obdobím končila ve škodovce éra vše vzadu a byl nastolen trend jako u konkurence vše vepředu (tím se myslí motor s poháněnou nápravou). Proto je Škoda Favorit tak trochu vyjímečná v historii značky s okřídleným šípem ve znaku. Roku 1989 byla výroba rozšířena o verzi combi, která dostala označení Forman a dále ještě následovala karosářská varianta Pick-up. Zajímavá také byla malosériová výroba vozu MTX Roadster, který se vyráběl v Metalexu a konstrukčně vycházel ze Škody Favorit. Dále ve fabrice vzniklo i několik prototypů, jako např. Škoda Favorit Coupé a Škoda Favorit Sedan, jenž se nikdy nedostaly do sériové výroby. Škoda Favorit/Forman prošla i několika modernizacemi. Po spojení s koncernem VW přišla první drobné úpravy, která byly provedeny v roce 1991 a o dva roky později přišla již větší inovace, kterou provázel i reklamní slogan na 548 provedených změn a motor dostal jednobodové vstřikování Bosch Monotronic.  Koncem roku 1994 skončila výroba vozů Škoda Favorit, o rok později i Škoda Forman a začalo období vozů Škoda Felície.

Milovníci škodovek mají nyní možnost si tento vůz zakoupit jako model od firmy ABREX v měřítku 1:43. My jsme jeden dostali a porovnali jsme ho se skutečným vozem Škoda Favorit 135 LS. Porovnání jsme začali tím, že jsme model rozebrali, abychom si mohli důkladně prohlédnout interiér. Zde nás překvapila věrnost modelu se skutečností včetně oranžových úchytů bezpečnostních pasů. Nyní po opětovném sestavení modelu přecházíme k porovnání modelu jako celku. Tvarová i rozměrová shoda karoserie modelu s originálem dopadla na výbornou včetně rytí a laku. I tvary světel a jejich barevná věrnost se shodují se skutečným vozem. Konstruktéři ve firmě ABREX nezapomněli ani na takové detaily jako je víčko nádrže a zámek k otevírání pátých dveří, čímž nás dost překvapily. Kdybychom model měli oznámkovat jako ve škole, dostal by od nás jedna méně. Za co to mínus, například stěrače by se nám líbily z leptaných dílů, ale to by výrobce nedosáhl tak příznivé prodejní ceny, jakou je částka těsně kolem tříset korun.

Nyní si již prohlédněte naši minigalerii s fotografiemi jak skutečného vozu tak i modelu, který nám poskytla firma Abrex. Příště Vám představíme hned dva modely konceptů vozů Škoda Yeti a Škoda Joyster. Tim Vám chceme připomenout Ženevský autosalon, kde Auto Škoda představila svůj nový model Yety, čímž rozšíří svůj výrobní program o řadu SUV.