Určitě se mnou budete všichni souhlasit, že xenonová technologie je na tom přeci jen lépe, co se týče svítivosti, než obyčejné halogenové žárovky, jakkoliv silné (třeba 100W). O estetickém hledisku ani nemluvě. Takže se teď podíváme, jak vylepšit zrak tak

Pokud jste tedy zakoupily originální xenonové světlomety a chcete je namontovat místo stávajících halogenových, čeká vás asi toto:

Za ideálního stavu máte možnost dodatečného seřízení nových světlometů na speciálním přístroji, používaném při výstupní kontrole na STK, pokud ne, což je asi pravděpodobnější, vám musí vystačit zeď garáže. Tedy než začnete cokoliv rozebírat, rozsviťte světla a naznačte si výšku a bod zlomu světelného paprsku. Pak už můžete začít s rozebíráním. Budete potřebovat čtyři hlavní druhy nářadí. Torx, stranový klíč číslo 10, imbus o velikosti 5 mm a malý šroubovák. Dobré je začít odpojením „nevyhovujících“ světel od zdroje elektřiny. K tomu stačí rozpojit hlavní konektor u světla, který je chráněn aretací, tu pomocí šroubováku posuneme. Můžete to udělat hned na obou světlech. Jakým světlem začít? Určitě tím pravým. Je tam přeci jen více místa. Po instalaci na této straně už budete chytřejší a druhá strana půjde lépe. No vlastně hůře díky krytu baterie. Pokud vlastníte auto s motorem 16V jako já, budete mít dosti ulehčenou práci. Nebudete muset vyndávat baterii a celý její plastový kryt, pokud ovšem trůní ve vašem motorovém prostoru klasická 1.4 MPi, nebo tříválec, budete se s tím muset trochu poprat.

Zpět ale k pravému světlu. Čeká vás vyšroubování dvou horních torxů a torxu držícího nárazník, zadního imbusu, na který potřebujete hodně dlouhý nástrčný imbus a poslední 10ku šroub. Je bohužel dosti dlouhý a k jeho úplnému vyšroubování brání přední nárazník. Sundávat nárazník by ale bylo zdlouhavé a tak lem nárazníku trochu nadzdvihněte a hlavu šroubu zasuňte pod něj. Světlu už nic nebrání v tom, aby jste ho vyndaly. Jde sice trochu ztuha, ale přeci jen jde. Pak už stačí vzít nové xenonové světlo a postupovat v obráceném sledu. Pozor na kabeláž výbojky a řídící jednotku. Než dotáhnete všechny šrouby, zkontrolujte správné dosednutí především u vnější strany světla s blatníkem. Po zavření kapoty i všechny další spáry. Pokud světlo sedí, vše pečlivě dotáhněte. Tak jedno bychom tedy měli. U druhého postupujeme stejně, až na ten rozdíl, že máte pro práci mnohem menší prostor. Výhoda ovšem je, že startovací jednotka je již připevněna na světle.

Čeká nás už jen spojení konektorů a přichycení jednotky u pravého světla. Já jsem použil děrovanou pružnou pásku, kterou jsem přichytil jednotku ke světlu po vzoru originálu. Na závěr je důležitá kontrola dotažení všech šroubů a konečné nastavení sklonu paprsku podle naznačeného mustru na zdi. Toho dosáhnete pomocí dvou bílých šroubů, spojených s ozubenými kolečky. A je hotovo!

Důležité upozornění!

Tato instalace sice umožňuje sklápění světel pomocí regulátoru sklonu světel, nemá ale senzor na zadní nápravě k automatické regulaci tak, jako při zakoupení vozidla už s xenony. Budete tedy mít pravděpodobně problém u pečlivějšího technika stanice STK. A to nemluvím o tom, že by vaše xenonová světla měly být dovybaveny ostřikem vodou, spojeným s ostřikem předního skla.