RÁPEK

I přes svůj věk je stále spousta úpravců ochotna utratit nemalé peníze a trávit čas tuningem Škody Rapid. Jak by také ne. Vždyť je to zatím poslední kupé od mladoboleslavské automobilky. Není čas s tím něco udělat? Asi ne, místo toho tu máme třeba malé už

Dost ale lamentování, mrkneme se podrobněji na tenhle černý skvost. Honza Polaštík má s úpravami modelu Rapid své zkušenosti. Vlastní totiž už jeden exemplář. U něj se držel základních proporcí karoserie a jen faceliftoval některé jeho části. U tohoto druhého ovšem popustil uzdu své vášni a vrhnul se do rozsáhlých změn hlava nehlava.

A to doslova. Celá karoserie je totiž o hlavičku kratší. Tedy konkrétně o plných 90 mm. Může za to úprava TOP CHOP. Toto snižování střechy, se k nám dostalo z Ameriky, kde se již provádí desítky let. Jde o snížení výšky stropu pomocí odříznutí částí sloupků. Celou střechu je ovšem zapotřebí rozříznout na čtyři kvadranty a vsadit mezi ně pomyslný kříž z plechu. Bez této úpravy by vám střecha propadla do interiéru. To, že se jedná o velmi náročnou přestavbu, jak řemeslně, tak finančně, vám asi říkat ani nemusím. Proto se objevuje jen zřídka.

Tohle ovšem nebyla jediná úprava. Další zajímavostí je, že se Honza nepustil do výroby nárazníků z plastu, nebo laminátu, což je klasický materiál, ale zůstal u kovu.  Zapracovalo se v podstatě na každém dílu karoserie. Plechařinu si vzala na starost hradecká firma Revilo, která má už s podobnými úpravami zkušenosti. Díky rozšířeným blatníkům nabyla přední část karoserie o 120 mm a zadní dokonce o nepřehlédnutelných 360 mm. Díky takto rozsáhlým změnám proporcí už Rápek vlastně jako Škoda Rapid nevypadá. Výraz vozu pozměnily přední světlomety z VW Polo, mlhovky z Peugeotu 607 a zadní kulaté svítilny, světe div se, z německého kombajnu. Ostatní detaily, jako boční blinkry, kliky dveří se zámky, nebo mřížky v C-sloupcích zmizely nadobro.

Kola podtrhují celkovou promyšlenost úprav. Jejich velikost odpovídá velkorysosti všech úprav. Na obou osách se otáčejí ne menší, než 18-ti palcové chromované americké ráfky . Ty jsou navlečeny do nízkoprofilových černých podrážek o velikosti 215/35 R18. Pneumatiky mají co dělat, aby se vyhnuly kontaktu s lemy blatníků. Jak by také ne, vždyť tlumiče Koni a na zakázku vyrobené pružiny, poslaly auto o plných 150 mm vpředu a 100 mm vzadu blíže k silnici. Tím pádem je auto „v kohoutku“ o dobrých 20 cm nižší a to je už opravdu extrém.

Nezapracovalo se ale jen na exteriéru. Kabina také ctí barvu. Černá potahová látka se usadila skoro na všem. Díky masivní hifiaparatuře od Sony Xplod zde zbylo místo jen pro dvojici anatomických sedadel. Palubní deska nese tvary té sériové. Liší se nejen svým poflockovaným povrchem a změnou středové konzole, která se řádně rozrostla. Dalo by se říci, že palubovka by už více elektroniky neunesla. Je zde zabudované rádio s CD, samostatný DVD přehrávač, LCD monitor, ovladače a přepínače hifisoustavy a efektní analogové měřáky s ručičkami. O sílu celé soustavy se stará 10 zesilovačů řady Slim, dva 38 cm subwoofery ve vlastní ozvučnici, 16 reproduktorů, 2 kapacitory, 2 LCD obrazovky, Playstation 2 a navigace NV-U93T.  To největší překvapení se ale ukrývá v kufru. Po otevření kapoty na vás vykoukne LCD televize o úhlopříčce 82 cm, která je uchycena na výsuvném mechanismu.

Pohon této placky obstarává motor v Favorita, který samozřejmě prošel důkladnou generálkou. Lehké zvýšení výkonu motoru má na svědomí vyleštění sacích a výfukových kanálků, lehké snížení hlavy válců, instalace otevřeného vzduchového filtru JOM a kompletního výfukového potrubí JP, včetně dvojice úzkých hranatých koncovek. Dostatek energie pro hifisoustavu obstarává 120A alternátor z BMW.