Škoda 1000 + 1 překvapení

Vždy jsem obdivoval lidi, kteří se nebáli pustit do auta, které je třeba 40 let staré. Chce to mít opravdu kuráž. Vždy vás totiž čeká kompletní rozborka celého auta, většinou do šroubečku. Takže se rozhodně nejedná o tuningový sprint, ale pěkně dlouhý mar

Oldřich Chvalina o tom ví své. Tisícovek mu už pár pod jeho šikovnýma rukama proběhlo. Na téhle si ale dává opravdu záležet. Důležité je, že auto šlape jak hodinky a kdyby v roce 1968, kdy vznikl právě teď představovaný litřík, jeho tvůrci použili ty samé díly jako Olda, vzniklo by na tu dobu pořádné žihadlo. Sympatické na celém projektu je, že všechny úpravy jsou dílem majitele a jeho syna. Prostě rodinná záležitost.

Auto pořád vypadá jako Škoda 1000 MB. Pravda trošku pozměněná, ale svou tvář si stále drží. Karoserie byla změněna jen v oblasti zadních blatníků. Upravené lemy z modernějšího modelu Š100 totiž vykouzlily více místa pro široká kola. Na tento model byl původně určen i přední karbonový spoiler s otvory pro přívod studeného vzduchu k brzdám. Všechny chromové díly, a že jich na autě je požehnaně, jsou jak nové. Chrom se dokonce usadil na aerodynamických zpětných zrcátkách. Černá kapota je zajímavým a nevšedním doplňkem. Na boku narazíme i na bílý boční blinkr z Favorita a zadní boční okna obsadila tmavá fólie s nálepkami ze srazů.

Podstatně rozsáhlejší úpravy proběhly na podvozkových částech. Jasně evidentní je snížení o plných 80 mm na obou nápravách a to díky tvrdším tlumičům a okruhovým pružinám od Speedpra. O bezproblémové zpomalení se starají přední čtyřpístkové brzdiče, které jsou ještě navíc rozšířeny, aby pojmuly vnitřně chlazené kotouče Ferodo. Zadní pár zůstal bubnový. Obě nápravy jsou kompletně složeny z nových dílů. Ovšem ještě před samotnou instalací na auto prošli povrchovou úpravou v komaxitu. Prostě vše dokonalé. Stejně tak, jako kola Mangels o velikosti 7×13 palců se zálisem ET20 vpředu a dokonce ET-3 vzadu. Proto ty nové lemy ze stovky. Navlečené jsou do pneumatik Dunlop a Pirelli o stejném rozměru 175/50 R13. Málem bych zapomněl na červené neony.

Odstavec pojednávající o motoru bude rozhodně nejdelší. Úprav je tu nespočetně. Vždyť je na něj také sám úpravce patřičně hrdý. Začneme jeho mechanickými úpravami. Základ je položen na převložkovaném motoru o objemu 1107 ccm. Vrtání 72 mm a zdvih 68 mm. Hlava válců klesla o 1,5 mm a tím se změnil i kompresní poměr na 9,8:1. Přítok dostatečného množství paliva poskytuje dvojice karburátorů Jikov 32 BST 21 z modelu MBX. Čistý vzduch zajišťuje filtr Raceland. Na nárůstu výkonu motoru se velkou měrou podílí i nerezové vody výfuku od pana Hryciny. Výfuk je zakončen tlumičem původně určeným pro Yamahu 1000. Už to samo osobně by stačilo, jenže pokračujeme dále. Objevila se zde i ostrá vačka 280 stupňů, tvrdé ventilové pružiny z Metalexu a pětistupňová převodovka z Rapidu. Všechny změny dostaly výkon k hranici 70 koní při 6500 otáčkách. Mechaniku bychom tedy měli, a co vzhled? Rozhodně nezaostává. To, že by se z motoru dalo jíst je u Oldy samozřejmostí. Celý blok motoru, včetně karburátorů byl totiž chemicky vyčištěn, ostatní díly jako sací potrubí, vrtule chladiče a samotný chladič byly už ruční záležitostí. Víko ventilů, sahara chladiče, sání, řemenice, vrtulka alternátoru, přívod topení a držák cívky dostaly chromový povrch. Červený komaxit pokryl hlavu válců, modrý olejovou vanu.

Interiér se od sériovky liší rovněž podstatně. Především v počtu převážených osob. Místo standardních pěti se sem vejdou už jen tři. Může za to rozsáhlá audiosestava, která odstranila zadní lavici a dovolila Oldovi umístění jen jedné skořepiny. Ten, kdo si do ní sedne, si může vychutnat tóny, které produkuje dvojice wooferů a oválů Magnat. Sílu produkuje dvou a čtyřkanál Panasonic, vše hlídá dvojice kapacitorů Toxic. Přední část kabiny je rovněž náležitě vymazlena. Vrchní část palubní desky se oblečena do červené koženky, střední do karbonu a spodní zase do koženky černé. Tříramenný volant ctí barvy, stejně jako hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy. Kapličku přístrojů obsadily kousky z modelu Š120 GLS, to samé platí i o středovém tunelu, kde najdete palivoměr a ukazatel teploty vody. Přibyl dokonce i ampérmetr. Všechny obklady dveří, strop i podlaha, včetně koberečků  jsou opět z červené koženky. Ozvučení zde obstarávají komponenty Dexon a hlavní DVD jednotka Panasonic CQ-VD5005N.