Stále přemýšlím kde začít, na první pohled hezká, decentní možná někdo řekne „seriovka“ , ale protože toto auto znám přistoupím i k představení trochu jinak. Asi nejdůležitější bude seznam úprav, které auto prodělalo a každý si udělejte svůj názor.

Ale přeci jen pár slov na úvod, jak nám Honza řekl. Škůdka je původem Škoda 105L z roku 1986. Prvním majitelem byl jeho strýc, který si pak pořídil Škodu 130L a auto prodal tátovi. Poté sloužilo k běžnému využití u nás v rodině. V cca. 60 km zkolaboval motor díky jedné špatné vložce už z výroby, a tak se motor rovnou předělal na 120L. Táta si pak koupil Felicii a auto měl děda a po dědovi jsem se stal majitelem já. Ze začátku bylo auto zcela sériové, pak přišla řada na „samolepkový tuning“ společně s MATTESSem. Následně jsem se seznámil s TUNERem a proběhlo pár „ilegálních závodů“, a tím začalo mé bádání co a jak na autě vylepšit. Začalo to snížením předku pomocí zkrácení pružin o závit + zarovnání, podložkami pod zadní kola, centrálním stěračem apod. Prostě věcma, se kterými začíná snad každý. V létě roku 2002 jsem se rozhodl, že auto dostane nový lak a nějaký silnější motor. Původně jsem nechtěl měnit nápravy, ale díky TUNERovi, který mě přesvědčil o lepších vlastnostech vlečné nápravy jsem nakonec koupil 5q a vlečku od Danova kamaráda Jardy. Na podzim roku 2002 to začalo a na začátku jsem neměl vůbec tušení, že dokončení auta se protáhne až do roku 2005 a v podstatě až do dnešních dnů, protože úprav není nikdy dost. Žlutka prodělala přestavbu na Škoda 136 L, vše pokud možno s použitím nových, a nebo repasovaných dílů.

A nyní se pustíme do výčtu úprav, který Vám asi nejlépe představí tuto žlutou krasavici. A začneme skeletem. Na velmi zachovalé karoserii se měnily prahy a zadní lemy (ač to nebylo třeba a klempíř (švagr) u toho brečel :o) Měnily se také přední blatníky, čelo, zavařovala se díra po stěrači, odvětrání v C sloupku a upravovalo se zadní čelo, aby se motor lépe odvětrával. Po vyvaření šlo auto do laku a po dlouhém vybírání jsem zvolil odstín Škoda 6225. Jedná se o vypalovací akrylát. Potom jsem auto přivezl z lakovny, dal na špalky a po vyndání náprav a všech trubek začala oprava spodku. V postatě pouze očištění a obroušení všech drobně napadených ploch, až na čistý kov a následný nátěr základem a přes to tlumexem. Exteriér auta je jinak v podstatě sériový, protože jen tak vyniknou nadčasové tvary eMka.

Velkou pozornost si zaslouží podvozek, kde přední náprava prošla repasí a zadní kyvadlová náprava byla vyměněna za úhlovou z Rapida. Všechny díly nápravy jsou opískované a buď v zinku a nebo 2x v základu (dříve syntetika Primer, dnes dvousložkový epoxidový základ Sincolor) a přes to 2 x vrchní barva Alkyton.

– přední náprava vyztužená dle L/A specifikace
– předělané misky dorazů, výměna za rovnou páskovinu 4mm s výztuhou a vyztužené uchycení tlumičů
– ovařená a vystužená nápravnice, držáky řízení a upravené kozlíky
– podložky 6mm pod kozlíky horních ramen pro nastavení negativního odklonu
– tvrdé silentbloky na uložení horních i spodních ramen od Pemita
– stabilizátor průměr 20mm od p. Svozila
– tvrdé silentbloky na uložení stabilizátoru od Pemita
– přední pružiny 210mm, průměr drátu 13mm, tuhost 80kN (o 80% tvrdší než sériová)
– pružiny jsou vlastního návrhu (za podpory Eidyho) vyrobené v pérovně Invel plus
– tlumiče HP sporting, dodatečně upravené průtoky na vyšší tuhost přímo p. Huškem
– kotouče s vnitřním chlazením o průměru 247 x 20mm od Petra Kašpara
– 4 pístkové brzdiče, rozšířené kvůli širšímu kotouči mezikusem s těsněním
– desky ATE
– zmenšený průměr nábojů kvůli širšímu brzdiči a úspoře rotační hmoty
– převrtaný náboj na rozteč 4 x 100mm včetně úpravy středícího kroužku
– Al průchozí podložky tloušťky 4mm
– nastavení geometrie, odklon – 2° 15” a sbíhavost 3mm
– zadní náprava vyztužená dle L/A specifikace
– nová příčka převodovky, ovařené úchyty šikmých ramen
– téměř nová šikmá ramena vyztužená dle L/A
– nová podélná ramena, vyztužená dle L/A a tvrdé silentbloky
– zadní pružiny 320mm, průměr drátu 13,5mm, tuhost 40kN (o 90% tvrdší než sériová vlečková)
– pružiny jsou původem z kyvné nápravy pouze o 5mm zkrácené
– tlumiče HP sporting
– náprava přikurtovaná ke kastli dvojitým pásem, aby nehrozilo vypadnutí pružiny z uložení
– kotouče Brembo pro VW o průměru 239 x 10mm
– brzdiče Škoda Octavia I s pístkem 41mm a upravené lanovody na ruční brzdu
– desky TRW
– náboje v zinku pro rozteč 4 x 100mm na zakázku od Sakyho
– Al průchozí podložky tloušťky 8mm
– nastavení geometrie, odklon – 3° a sbíhavost 2mm
– kola ATS DTC Superlight 7 x 15“ s váhou pouhých 6,06kg
– pneu Toyo Proxes R888 195/50 R15 medium semi slick

Úprav nebyl ušetřen ani motor, který je původem z Felicie 1,3 MPI 50 kW koupený s údajně necelými 20 km.
– sání ze Škody 136L
– karburátor nový Sedr 136 seřízený na stolici
– trysky 120/145, vzdušníky 200/140, difuzory sériové
– vzduchový filtr K&N
– elektrická nízkotlaká pumpa Facet 40105
– upravená klika pro ložisko na mrkev
– odlehčený setrvačník
– odlehčená řemenice a předělaná na klínový řemen
– odlehčené ojnice a ventily jen minimálně
– snížená hlava o 0,6mm
– upravené sací a výfukové kanálky v hlavě a k tomu slícované sací potrubí
– vačka motor Excel 265°/258°, větší zdvihy 6,5/6,3mm
– přesazený klínek pro správné časování vačky v bloku
– vůle ventilů za tepla 0,35/0,45mm
– svíčky NGK BCP6ES
– bezkontaktní rozdělovač Hanhart 9204 880 pro 136X s odpojenou podtlakovou regulací, předstih na volnoběh cca. 14°
– svody od hlavy 4 in1 a celonerezový příčný tlumič nad příčku od Bohouše Krejčího
– svody a tlumič omotány páskou ThermoTec
– alternátor 70A z Fábie
– olej plná syntetika Q8 Formula 1 10W50
– palivo převážně 100 oktanový OMV Carrera/Shell V-Power
– blok natřený Galvinolem a 2 x Alkytonem
– sání a víko ventilů v komaxitu s broušeným logem
– téčka z mědi na zapojení vody do výhřevu sání
– vyztužené uchycení a tvrdé silentbloky uložení motoru

Převodovka je pětikvalt z Rapida
– stálý převod 3,9
– olej Castrol EP 90 API GL-4
– sériové odstupňování rychlostí
– na poloose čidlo na digitální tachometr

Interiér je skoro série s normální L-kovou přístrojovkou, protože se mě líbí víc než GL/Rapid.
– závodní volant s povrchem z broušené kůže
– logo Škoda na volantu made by TUNER a Pilot 105
– přístrojový štít z Al potažený černou fólií, odstraněný tachometr, který nahradil budík na tlak oleje od firmy KMGY (ten je ještě dodatečně upraven výměnou skla a obruby tak,aby ladil s ostatními budíky ve štítu)
– kožená hlavice řadící páky
– Al pedály
– panel vlastní výroby na rádio z MDF
– vypínače na zesilovače pro možnost šetření s proudem
– regulátor hlasitosti wooferu
– cyklotachometr Sigma BC 800 pro přesné měření rychlosti cejchovaný dle GPS
– skořepinové sedadla od firmy Tuning Tech
– tříbodové pásy Sparco s vyztuženým úchytem v platu
– vyndaná zadní sedadla
– audio zástavba čalouněná černou koženkou
– velurové koberce s logem Škoda vlastního návrhu by Newman

Muzika se po dostavení auta měnila asi nejvíce. Měl jsem v autě zástavbu místo zadních sedaček, dva subwoofery a přední i zadní repro. Největší úspěch s touto sestavou byl v roce 2007 na MČR EMMA, kde jsem obsadil 2. místo v kategorii ESPL Advanced 8 woofer. Nyní je audio zaměřeno na kvalitu poslechu, nejsou zadní reproduktory a woofer je pouze jeden. Hlavní změna je aktivní přední systém a nové autorádio s procesorem umožňující časové korekce. S touto sestavou jsem na soutěžích EMMA v roce 2008 získal 3 x 1. místo v kategorii SQ Experienced Unlimited.

– autorádio Alpine CDA-9886 s procesorem PXA-H 100
– přední komponentní reproduktory Mac Audio Protektor 2.16 bez pasivní výhybky
– subwoofer Hertz HS 300 v uzavřené ozvučnici o objemu 47l
– 4ch zesilovač pro přední systém Mac Audio Z 4200
– digitální monoblok pro subwoofer Carpower Wanted 1/800D
– pro středobasy vyrobené doorboardy z MDF s natočením reproduktoru na posluchače
– výškový reproduktor umístěný na A sloupku
– baterie Banner 80Ah, startovací proud 700A je v kufru kvůli lepšímu rozložení hmotnosti stejně jako zesilovače
– interiér včetně dveří je vytlumený speciální hmotou pohlcující vibrace od firmy Vestin

Technická data, jako je výkon motoru, rychlost a zrychlení auta. Všechny údaje jsou naměřené.
– výkon motoru 89HP
– točivý moment 130Nm viz. fotka grafu z brzdy a nebo zde:
– maximální rychlost 193,4km/h dle digitálního tacho a GPS. Teoretická maximálka na brzdě bez odporu vzduchu byla přes 206 km/h
– zrychlení 0 – 100km/h za 11,3s
– nejrychlejší čas na autodromu Most 2:23,6 (na suchu, 12°C)

V plánech do budoucna již nejsou žádné velké změny, spíš jen doladit drobnosti a navíc už jsou i jiné hodnoty a přednosti, kam investovat peníze. Tuner2 by závěrem ještě poděkoval a říká “Za vznik auta vděčím celé své rodině (moc mě mrzí, že se toho nedožil dědeček, který mě moc pomáhal a fandil…), svojí milé a tolerantní přítelkyni Marušce, MATTESSovi, TUNERovi, Pilotovi 105, Zdanymu, Krtovi, Hanušovi, U-Geenovi, Mildovi, Sakymu, Danovi, p. Opatrnému, p. Tomsovi, p. Procházkovi, p. Fridrichovi, p. Regnerovi  a všem, na které jsem zapomněl nebo nenapsal konkrétně. Moc děkuji!