Škoda 120 LX ala 130 LR

Jednoho červnového podvečera roku 1977 v Praze -Podolí vykoukla na svět hlavička kluka, jenž díky nedaleké frekventované silnice způsobilo, že byla "infikována" láskou k autům a vůni spáleného benzínu více, než je zdrávo.

Celé své dětství Jirka prožil v „uranové“ Příbrami, v jejímž okolí se také jezdí  RALLYE VLTAVA / PŘÍBRAM.  Tu, díky rodičům několikrát již jako prcek co-by divák sledoval a jeho „nakažení“ k autům a vůni spáleného benzínu se stále více prohlubovalo. V šesti letech se posadil do „ostrého“ závodního vozu Škoda 130LR a v tu dobu promluvilo i srdce a vznikla láska ke značce Škoda.  Po čase se z Jirky stal Pražák a pořídil si první svojí hnědou stodvacítku.

Po návštěvě škodováckého srazu v Doksech, kde spatřil repliku vozu Škoda 130LR s číslem 24, padlo finální rozhodnutí, že i jeho stodváca se začne ubírat tímto směrem. Proto oslovil pana Kroba, a svěřil mu své auto,  a tím se začal rodit Jirkův sen a jak sám říká „To, jak svoji práci odvedl a splnil mi sen je asi patrné, nicméně asi nikdy v životě mu nebudu moct dostatečně poděkovat, proto bych to rád podotkl alespoň tady, jak si vážím jeho znalostí a zkušeností. Všechny zásadní opravy a změny na autě jsou a i nadále budou svěřeny do jeho rukou“. Někdo sice řekne, že to není 100% replika, ale celý projekt si Jirka postupně financuje sám a na autě je vždy uděláno, jen to,na co jsou peníze. Další podstatnou informací je, že škůdka je používána k běžnému ježdění.

A po Jirkovi Vám nyní trochu blíže představíme našeho hlavního hosta, jehož je druhým majitelem a je jím vůz Škoda 120 L (výbava LX) z roku 1988 s vlečnou zadní nápravou a 5-kvaltem zapsaným již v AZNP. V době pořízení měl na tachometru poctivých 53.000 km, takže výborný zaklad pro další úpravy.

První fáze přestavby se týkala karoserie, která byla kompletně očištěna, vyvařena dle potřeb (i když těch naštěstí moc nebylo). Další úpravy se již týkaly po vzoru LR. Zadní čelo dostalo upravené větrání, hliníková kapota motoru s odvětráním a zadní část doplnilo laminátové křídlo. Přední část dostala dvoudílnou originální masku Škoda 130 a sportovní vzhled doplnila zpětná zrcátka Beskyd Sport. Jirka nezapomněl ani na  takový detail, jakým je víčko nádrže, které si nechal dělat na zakázku u firmy B3 Tuning. Lakování karoserie bylo provedeno po vzoru AMK AZNP Mladá Boleslav, kde základ tvoří bílá doplněná světle modrou, tmavě modrou a červenou. Nárazníky jsou seriové a lakované do modré barvy, stejně jak bylo na závodních speciálech. Přední a zadní osvětlení včetně blinkrů je originál Czech.

Interiér je prozatím až na několik detailů v originál provedení GL. Jen se trochu zapracovalo na muzice, kde kazetové 4-kanálové autorádio SENCOR zpříjemňuje cestování přez maskované reproduktory. Do budocna by se i interier měl přiblížit co nejvíce vozu specifikace LR. Ale i v tomto případě bude brán ohled na využívání vozu pro běžné ježdění.

Nyní se dostáváme k podvozku, který je základem k dobrým jízním vlastnostem. Přední náprava byla opískována, vystužena podle dokumentace LA a nalakována do kombinace modrá-červená. Stabilizátor je seriový v zesíleném uložení. Zadní náprava též vyztužena tvrdšími silentbloky a opět lakována do modro-červené. Přední pružiny 220mm dlouhé od Tuner2, byly doplněny 10mm vysokými podložkami. Přední tlumiče zatím Sterling a časem by měly být namontovány SPAX jako na zadní nápravě, kde jsou polohovatelné z Á-čkového anglického rapida. Na zadní nápravě ještě byly upraveny domečky podle návodu Jarda.ul z virtu. O zastavení vozu se stará brzdový systém po kompletní GO včetně ladovodů a nového brzdového válce z modelu Š 130. Na přední nápravě jsou 4pístkové brzdy s kotouči a deskami Ferodo. Na nápravách jsou pak osazena loukoťová 5,5“ kola. Límce jsou stočeny, středy ve zlaté barvě a jako celek zalakováno. Pneumatiky 165/80R13 Barum Brilant a na zimu má Jirka 165/80 R13 Barum Polaris 2 na diskach METEOR II (opískované a lakované stříbrným komaxitem)

Srdcem vozu je motor  Škoda 742.12X osazený karburátorem SEDR32 ze škody 135 s upravenými vzdušníky. O čištění vzduchu se stará kit od K&N. Dále byl na motor namontován závodní rozdělovač s tvrdými pružinami, Céčková vahadla ventilů původem ze škody 110 s vyšším zdvihem než sériové ze 120ky. K vyššímu výkonu napomáhají též zabroušené ventily se sedly,  snížená hlava válců, ostřejší vačka 280/280 stupňů a originální LR výfukové svody zakončené příčným výfukem. Celý motor je uchycen na tvrdších silentblocích.

Závodní vzhled doplňuje také světelná rampa a závodní zástěrky od SpeedPro. A co má ještě Jirka v plánu? Hlavně dodělat interier, kam by měly přijít sedačky Sparco a vícebodové pásy. Dalším velkým zásahem bude silnější motor a lepší karburace, který již je doma a čeká na oživení. Jeho výkon by pak měly na vozovku přenášet i širší kola. Závěrem chce hrdý majitel ještě poděkovat panu Zdeňku Krobovi, v jehož dílně a za přispění jeho znalostí a zkušeností auto vzniklo. Samozřejmě také všem kamarádům a známým, kteří ho v tomto šílenství podpořily, ať už radou, nebo jen tak slovem. Nakonec ještě Jirka dodává „Babička,která v posledních chvílích svého života auto viděla už v této předělané podobě(jejíž 1.výročí úmrtí na dnešek připadá) která mě vždy ve všem podporovala by měla z mého díla asi radost největší. Snad i nadále mě tam zezhora podporuje a kouká abych nedělal blbosti“.

 

Podobné články:

Oranžová princezna Škoda 136 L

Škoda 105L (136) alias ŽLUTKA

Furt se něco děje – Škoda 120L

Special Tuning Project – Škoda 120LS

Limuzína po česku – Škoda 105L