Jak ze škodovky vyrostlo Porsche 550 spyder

Již jako malému klukovi se mi líbila rychlá auta a mezi jinými i Porsche. Když jsem dospěl, tak se mé zájmy vytříbily a začal jsem se věnovat veteránům. A jelikož, jak jsem již psal, se mi líbilo Porsche, tak jsem si pořídil české Porsche – Škoda 1000 MB.

Škodovkám jsem propadl a věnuji se jim již řadu let. Na jednom srazu škodovek jsem zahlédl i mé oblíbené Porsche. Po bližším ohledání jsem zjistil, že je to Škodovka převlečená za Porsche, no to je gól!!  Mé lásky splynuté v jedinou!

Zjistil jsem, že tento vůz vyrobila anglická firma Banham, která se zabývá stavebnicemi sportovních automobilů – kit cars. Auto je legendární Porsche 550 Spyder z roku 1955 na podlahové plošině Škoda 130 Rapid. V originále  tohoto vozu se zabil i americký herec 50-tých let James Dean.

Až po delší době se mi náhodou naskytla možnost si toto auto zakoupit v Anglii. Bylo v dezolátním stavu, mělo pravostranné řízení a přístrojovku rozvrtanou jak ementál od různých přístrojů! Prostě bylo napadeno anglickým kutilem!
Když jsem auto přivezl domů, tak jsem měl jasnou představu, jakým směrem se renovace tohoto vozu bude vyvíjet – jedině jako originál!

V první fázi jsem koupil v Anglii ponton levostranné přístrojovky, aby bylo auto, jak má být. Potom začalo půl roku surfování po internetu a sháněním informací o tomto voze, tedy o voze Porsche 550 Spyder. Vzhledem k tomu, že originálů bylo v roce 1955 vyrobeno 90 kusů, tak to byla mravenčí práce. Nejprve se musel udělat z praváka levák. Koupil jsem tedy ještě jednoho Rapida a svému vozu jsem se podíval „pod sukně“! Předělal jsem řízení, brzdy a nápravu. Dále jsem upravil podběhy podle karosérie a vnitřní prahy pro budoucí podlahu.

Po podvozku, přišla na řadu karosérie. Pravostranná přístrojovka se vyměnila za levostrannou, spojily se podběhy karosérie a podvozku. Angličané měli plnící hrdlo nádrže na původním místě vpravo vzadu. Originál má nádrž vepředu v kufru. Musel jsem tedy zalaminovat díru po původním nalévacím hrdle a do kufru implantovat nádrž. Jelikož jsem škodovák, tak se upravila nádrž ze Škody 1000 MB. Do zmenšeného prostoru kufru jsem musel kromě nádrže ještě vměstnat posilovač a válec brzd, topení, větrák topení a chladič! Povedlo se.

V kokpitu vozu vznikla mezistěna přesně podle originálu Porsche. Protože tato stěna měla rádius jak v podélné, tak v příčné ose, tak jsem špekuloval, co se použije jako forma pro laminování. Nakonec při prohrabávání starých věcí u kamaráda, jsem objevil střechu z Trabanta! Připravila se podlaha a držáky sedadel. Přesně podle originálu se navrhl vnitřní rám, ten mi do vozu vevařil mladoboleslavský rámař Grabijec.

Po dvou letech práce přišly konečně na řadu prvky Porsche! Dvakrát jsem navštívil německé „Chotusice“, Retro Classics Stutgart – ohromnou burzu náhradních dílů na veterány. Seznámil se s několika lidmi v Německu, Rakousku, Švýcarsku a USA zabývajících se prodejem dílů na staré vozy Porsche. Nápisy, znaky světla, blinkry, přístroje, vypínače, sedadla, volant, pásy atd. – vše originál Porsche. Vše muselo přesně odpovídat originálnímu umístění. Vytiskl jsem stovky detailních fotografií, podle kterých jsem přesně umisťoval všechny prvky na ta správná místa.

V každém rohu karosérie vznikl podle originálu čep na zvedání auta při defektu,(dalo mi hodně zjišťování, na co ty zvláštní trčící tyčky z každého rohu auta jsou), namontovali se světla, blinkry, zadní světla a klakson, vše podle původní dokumentace. Samozřejmě nic nebylo tak jednoduché, jak se zdá, například zadní světla mají jenom jednu žárovku. I když se osadila dvouvláknovou žárovkou, tak po světle chceme tři funkce – světlo, brzda a blinkr, nakonec se to povedlo.
 
Originální sedadla Porsche jsem koupil ve Švýcarsku, kde sídlí u Bodamského jezera firma, která sen zabývá prodejem náhradních dílů na vozy Porsche. U této firmy jsem ještě koupil hrdlo nádrže, nápisy a další drobnosti nezbytné pro úspěšné dokončení. Sedadla jsem proti originálu opatřil elektrickým vyhříváním. Výhřevy byly použity jak jinak než ze škodovky, z jedničkové Octavie, ovládání vyhřívání sedadel, spolu s ovládáním větráku a topení, jsem umístil pod přístrojovou desku, aby nebyly vidět.

Přístroje se namontovali do předem připravených otvorů, to nebyl problém, jediný problém byl s otáčkoměrem, který byl na originále mechanický a Rapid má elektrický. Problém se vyřešil tím, že se do přístroje vimplantoval původní elektronický otáčkoměr. Jen pro zajímavost, každý přístroj, který byl opravdu z originálu Porsche 550 Spyder (získal jsem ho vymontováním z vraku původního vozu na německém vrakovišti) stál 700 Euro! Řezat do něj byla opravdu srdeční záležitost a za střízliva to ne&sc
aron;lo!

Přepínání dálkových světlometů bylo na originále, jak jsem zjistil z dobových fotografií, na podlaze, jako to měla Octávie z 60-tých let. Ne jako! Je to naprosto identické!! Oproti originálu jsem do vozu, když už byl vodou chlazený, namontoval topení. Bylo také z české provenience a to z diezlové Felicie, větrák byl pro vyšší výkon použit z klimatizace opět z Felicie.

Přední a střední část vozu byla hotová, tak se šlo na zadek! Mezi kokpitem vozu a motorovým prostorem vznikl prostor pro zavazadla. Z důvodu prašnosti a estetiky se očalounil a opatřil koženkovým krytem. Samostatnou kapitolou je vlastní motor. Jelikož celé auto váží 700 kg, tak by byl původní motor z Rapida dostačující, ale protože je to „závoďák“, tak mi Bohouš Krejčí udělal motor na míru. S jedním Weberem má téměř 100 koní!

Protože je zadní část vozu velmi nízká, tak byly právě karburátory opravdová alchymie. Nejprve jsme namontovali motorkové karburátory z Yamahy 600, ale protože musely být kvůli zástavbě vodorovně, tak se z nich vyléval benzín.(přímo na výfuk!!) Tak jsme udělali sací potrubí tvaru „U“, ale uvnitř se hromadil benzín….. Nakonec jsme skončili u Webera. Vyšlo to! Auto letí jako vítr.

Pro rychlou jízdu je také důležité spojení s vozovkou – kola. V době tohoto vozu se hliníkáče nevozili, tak jsem musel sehnat originál plecháče Porsche. Ty jsem objevil na německém vrakovišti. Gumy jsem si nechal poslat z ameriky, tam sídlí firmy zabývající se výrobou retro gum. Podle vzorku mi nejvíce k originálu pasovaly Vredesteiny velikosti 165 R15.

Teď už zbývala jediná maličkost. Lak vozu. Podle tabulkových přepočtů jsem vybral originál odstín stříbrné barvy na Porsche z roku 1955. Práce v lakovně probíhaly dva měsíce, každý den. Denně brousili, a kytovali, denně jsem jezdil na kontrolu (byly ze mě na prášky). Po dvou měsících vyjel stříbrný šíp z lakovny.

Čtyři roky práce, téměř půl milionu, ale myslím, že výsledek stojí za to!