Po přepočítání časů došlo ke změně výsledků z prvního testu pravidelnosti, ve kterém nakonec zvítězili Michel Firmenich / Eric Saracchi s Triumphem Dolomite Sprint, před posádkami Jason Wright / Stefano Traverso s Alfou Romeo Giulietta Spront Veloce a Jos

Naposledy jsme se s naší posádkou řádně spojili při přejezdu Pyrenejemi. Poté se nám ozvala až z Monaka před startem klasifikační nedělní etapy. “Včera jsme měli za sebou 30 hodin cesty a bylo to velmi náročné. Jakmile jsme se dostali do sněhu, nebylo snadné námi zvolený 50kilometrový průměr stíhat a tak jsme na závěr hvězdicové jízdy chytily 15 minut. Je to také daň naší nezkušenosti se soutěžemi pravidelnosti, těžili jsme vlastně jen z několika našich účastí při závodu veteránů ve Svatém Janu nad Malší „S kopce do kopce“. A protože jsme sem vyrazili s cílem si to hlavně užít, od začátku jsme jeli na férovku a spoléhali se pouze na klasické, v historii používané, mechanické tripmastery Halda a mechanické stopky ruské výroby, které mi starší známe ještě z tělocviku ve škole a neuchýlili jsme se k používání moderních digitálních přístrojů. Nutno říci, že nyní to bude ještě horší, jelikož se nám porouchal náhon tripmasterů. V prvním testu pravidelnosti, který se jel přes průsmyk Col de Braus po horských kaskádách jsme byli naopak o něco rychlejší a získali tak trestné body,“ svěřoval se pilot Karel Mach. „Monte Carlo jsme si nakonec moc neužili, než jsme dojeli do cíle byli jsme fakt unaveni, že jsme zaspali i oficiální společnou večeři účastníků a probudili se v neděli ve čtyři hodiny ráno. Po sedmé hodině startujeme a jedeme vstříc několika testům do Valence,“ doplnil Karel svůj hovor.

V neděli mají soutěžící na pořadu klasifikační etapu mezi Monakem a Valence o celkové délce 532 km, jejíž součástí jsou celkem 4 testy pravidelnosti, jedoucí se po trasách významných rychlostních zkoušek historie Rallye Monte Carlo.

Od roku 1975 mělo Rallye Monte Carlo schéma „hvězdicová jízda – klasifikační etapa – společné etapa – finále“ po dobu více než 20 let. Po hvězdicové jízdě, kdy se všichni soutěžící sešli, následovala klasifikační etapa pro stanovení startovního pořadí do společné etapy.

Časně ráno po startu v Monaku vyjeli posádky 14. Rallye Monte Carlo Historique přes známé erzety, St-Auban, Digne, Selonnet, Col des Garcinets, Tallard, St. Nazaire et Royans do Valence, které je v programu Monte již od roku 1994 a od roku 2007 je centrem před závěrečnou etapou kolem Monte Carla. Pro fanoušky rallye tedy velmi známá místa. I Karel s Honzou některá důvěrně znají z návštěv „Monte“ od roku 1992.

Prvním nedělním testem byla trasa Tourette du Château – Saint-Antonin, více známé je startovní či cílové město Toudon po trase letošního testu. Kromě MS byla tato erzeta zařazena i do šampionátu IRC. Posádky vystoupají do výšky kolem 1400 m n.m., v dobách vozů WRC se zde dosahovaly průměry kolem 80 km/hod.

Dalším testem byla trasa Sigale De Saint – Auban, rychlostní zkouška Rallye Monte Carlo ve vysokých nadmořských výškách jihu Francie, jezdící se v mnoha variantách, zejména na trase Mas – Aiglun – Roquesteron nebo do St Auban.

Krátce po průjezdu obou testů se opět ozval Karel Mach, když volant přepusti Honzovi Bláhovi „Máme za sebou 2 testy a jeden pořadatelé zařadili mimo harmonogram, kromě hlavních silnicí většinou jedeme na sněhu. Začíná se třeba na centimetrové vrstvě, ale místy projíždíme i vyfrézovanými mantinely. Zatím ztrácíme na náš harmonogram tak nějakou čtvrthodinku a nevíme, zda to do Tallardu budeme schopni dohnat.“

Trasa pokračuje přes Digne, známé při Rallye Monte Carlo již v roce 1949, Col des Garcinets, což je klasika 80tých let, která vedla k různým variantám testu. Tato trasa přes Turriers se jela dvakrát v roce 1981 v nejlepším čase Hannu Mikkoly s Audi Quattro do Tallardu, kde letiště hostilo servisní kamiony soutěžících a rallye zde odstartovala v letech 2003 a 2004.

Odpoledne za Tallardem následuje celkově čtvrtý test a třetí nedělní Plan de Vitrolles – Col d’Espreaux – Chateauneuf d’Oze – Col des Verniers. V roce 1999 byla první zkouškou etapy trasa 48 km dlouhá mezi Plan de Vitrolles podle Faye na Col d’Espreaux, Châteauneuf-d’Oze a Chabestan. Byl to masakr: Burns, Auriol, C. McRae ztratili, Sainz, Stohl, Loix opustit silnici, celkově odpadlo14 jezdců!

Posledním nedělním testem těsně před Valence bude Vassieux en Vercors – Col de Gaudissart. Tento test se jel již v roce 1961, prodloužený na La Cime du Mas v letech 1969 – 1981. Ve směru od La Cime – Col de l´Echarasson s přejezdem Col de Gaudissart v letech 2007 a 2008 a letos.

Cíl klasifikační etapy a krátkodobý domov posádek 14. Rallye Monte Carlo Historigue bude na Martově poli ve Valence, odkud v posledních letech Rallye Monte Carlo pravidelně startuje.

ČK motorsport

 

Související články :

Škoda 130 RS – po 34 letech na Rallye Monte Carlo

Škoda 130 RS startuje v Rally Monte Carlo historique

Marrákeš – Škoda 130 RS odstartovala

Škoda 130 RS již na starém kontinentu

Vůz Škoda 130 RS čekají zrádné Pyreneje

Škoda 130 RS již v Monaku