Spartak, původně označovaný jako „mezityp lidového vozu“, jehož výroba měla trvat jen krátce, se stal od roku 1955 základem modelové řady vyráběné do jara 1964 a v provedení kombi až do konce roku 1971.

Škoda 440 Spartak

První prototip nového vozu byl dokončen na konci roku 1953. Na jaře 1954 pak bylo postaveno dalších 25 prototipů a veřejnosti se první Spartak představil 1.května téhož roku při prvomájové manifestaci v Mladé Boleslavi. První exemplář s celokovovou kareserií měl výstavní premiéru v lednu 1955 na autosalonu v Bruselu pod názvem Orlík. V letech 1955 až 1959 bylo vyrobeno 75.417 vozů Spartak s dvoudvéřovou uzavřenou karoserií.

Od vysněné Felicie Fun ke Spartaku

Odjakživa se Ondrovi líbili škodovky a jak sám řekl „Velký sen, který začal někdy v roce 2003 byl vůz škoda Felicia FUN, krásná žlutá felda, která mě zaujala nevšední koncepcí. V době získání řidičského oprávnění jsem prostě prahnul po voze a podmínkou bylo, že nesmí být tuctový. Sice jsem začal jezdit s vozem ŠKODA FELICIA 40kW vyrobeným v roce 1999, takže s novou tváří, leč nebyl můj. Jednoho krásného zimního dne jsem navštívil rodné místo většiny škodovek, abych se jel podívat na ten onen žlutý vysněný vůz. Při vstupu do musea mě na první pohled uchvátila škoda Octávia (limusína). Inu po návratu domů jsem rozhodil sítě a začal hledat v zapomnění žluté krasavice Octávku staršího data výroby. Po nalezení inzerátu jsem zakoupil vůz a byl to Spartak. Toho mám dodnes a sem tam si vzpomenu na tu žlutou krásnou feldu.“

Červený Spartak

Po zakoupení veteránu Škoda 440 z roku 1957 začaly přípravné práce na renovaci. Výhodou bylo, že některé díly jsou totožné s mladším modelem Octavia. Karoserie po menších opravách zaznamenala jen výměnu předních (pozinkovaných) blatníků, nový lak a výměnu všech gumových těsnění mimo ventilačních okének.

Nový motor

Do zrenovované karoserie byl namontován i zbrusu nový motor, který byl převážně postaven z nových dílů. I přední náprava prodělala generálku a i zde byla použita většina nových dílů, doplněných repasovanými. Zadní náprava zatím pracuje bez oprav. Pneumatiky jsou protektory na původních pláštích.

Dobové doplňky

Ke každému veteránu patří i dobové doplňky, které nás vtáhnou do doby minulé. Zde se Ondrovi povedlo sehnat funkční rádio Orlík z roku 1958 včetně měniče napětí v motorovém prostoru. Mezi tyto doplňky též patří přídavné oko na tažení vozu. Nyní si prohlédněte naši fotogalerii a přeneste se do roku 1957.