Škoda Auto na své včerejší výroční konferenci prozradila, že za měsíc v Pekingu prozradí jméno nové škodovky a loňský rok byl nejlepším v její histori.

Rekordy v prvním roce Růstové strategie ŠKODA 2018

Rok 2011 byl pro českou automobilku ŠKODA zatím nejlepším rokem v její historii – s novými rekordy dodávek zákazníkům, obratu a zisku. Počet dodávek zákazníkům vzrostl od ledna do prosince 2011 o 15,3 % na 879 200 vozů (2010: 762 600 vozů). Současně vzrostl obrat společnosti ŠKODA o 18,1 % na celkových 10,3 miliard euro (2010: 8,7 miliard euro) a poprvé tak překonal hranici 10 miliard euro.

Provozní výsledek vzrostl také: 743 milionů euro odpovídá nárůstu o 66,1 % (2010: 447 milionů euro). Na následující roky je automobilka dobře připravena. Díky novým modelům a rostoucí internacionalizaci chce do roku 2018 zvýšit svůj odbyt minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. S malým evropským vozem Citigo a kompaktním sedanem Rapid pro Indii se modelová ofenzíva značky již úspěšně rozjela.

„Naše Růstová strategie přináší výsledky,” řekl předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland v rámci výroční tiskové konference v Praze. „Podařilo se nám nadprůměrně zvýšit jak odbyt, tak finanční ukazatele. Vytvořili jsme tak vynikající výchozí základnu pro růstový kurs příštích let,” dodal Vahland. „Mimořádný dík patří vynikajícímu týmu pracovníků společnosti ŠKODA, bez něhož by nebylo možné tak dobrých výsledků dosáhnout.“

Růst ve všech odbytových regionech

Vozy značky ŠKODA byly v roce 2011 žádané jako nikdy předtím. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 15,3 % na 879 200 vozů, což je nová rekordní hodnota. Značka přitom rostla ve všech prodejních regionech silněji než trh a téměř ve všech zemích zvýšila svůj tržní podíl. Celosvětový tržní podíl k 31.12.2011 vzrostl na více než 1,4 %.

Nejvyššího procentuálního růstu dosáhla automobilka ve východní Evropě, konkrétně 47 %. Nejsilnějším trhem v tomto regionu bylo Rusko. Prodeje značky zde vzrostly o 62,5 % na 74 100 vozů (2010: 45 600). Také v Asii došlo v roce 2011 k jednoznačnému posílení odbytu. S nárůstem prodejů o téměř 50 % prokázala ŠKODA svou dobrou kondici zejména v Indii. V Číně, která se opět stala největším trhem značky ŠKODA, vrostly dodávky o 21,9 % na zhruba 220 100 vozů.

Výrazně proti celkovému trendu se ŠKODA pozitivně vyvíjela na silně konkurenčním západoevropském trhu. Zatímco trh poklesl o 1,5 %, prodeje mladoboleslavské automobilky vzrostly o 8,6 %. Vozy značky ŠKODA byly žádané především v Německu, kde odbyt vzrostl o 13 %. Stabilní byly prodeje značky ŠKODA na celkově klesajících trzích střední Evropy: i za místy složitých ekonomických podmínek zde značka dosáhla nárůstu odbytu o 1,7 %. V České republice zůstává ŠKODA jasnou jedničkou: více než každý třetí prodaný vůz zde nese logo okřídleného šípu.

Atraktivní modelová paleta – stále žádanější

Za pozitivním vývojem odbytu značky ŠKODA stojí především atraktivní modelová paleta. „Naše vozy splňují nároky na kvalitní design, velkorysou nabídku prostoru, vysokou kvalitu, praktičnost, stejně jako požadavky na rodinnou přepravu a vynikající poměr ceny a nabízené hodnoty,” řekl Vahland. „Nové modely podpoří naši pozici.“ Rostoucí poptávce se modely značky ŠKODA těší nejen mezi rodinami, ale také mezi podnikateli. V rámci fleetových zakázek prodala společnost ŠKODA v uplynulém roce více než 239 000 vozů, to představuje nárůst o 26,7 %.

Nejprodávanějším modelem značky ŠKODA byla i v roce 2011 Octavia. Modely Octavia jsou stabilní „páteří” prodejů značky – jejich odbyt loni vzrostl o 10,7 % na téměř
390 000 vozů. Na druhém místě žebříčku se umístila Fabia s 267 000 prodanými kusy (plus 16,5 %).

Řada Superb v uplynulém roce poprvé prolomila hranici 100 000 vozů. Odbyt vlajkové lodi značky vzrostl o 18,1 % na téměř 117 000 vozů. Jen v Číně bylo prodáno 48 000 automobilů nejvyšší modelové řady ŠKODA.

Největší růst mezi všemi modely značky ŠKODA zaznamenalo kompaktní SUV Yeti: více než 70 000 prodaných vozů v roce 2011 představovalo nárůst o 33,7 %. Automobilka pro příští léta u tohoto modelu počítá s ročním odbytovým potenciálem přes 100 000 vozů, v neposlední řadě i s ohledem na zahájení výroby modelů Yeti v Číně a Rusku v roce 2013.

O 11,4 % se zvýšil prodej modelu Roomster. Prodáno bylo zhruba 36 000 vozů.

Vynikající start zažily šestá a sedmá modelová řada značky ŠKODA: malý vůz Citigo a indický kompaktní sedan Rapid. Model Citigo měl svou prodejní premiéru koncem roku 2011 na domácím českém trhu, od května letošního roku bude uváděn v jednotlivých evropských zemích. ŠKODA Rapid, nabízená v Indii také od konce roku 2011, dobývá pro českou značku druhý největší segment indického trhu. Krátce po svém uvedení byl Rapid na subkontinentu oceněn titulem “Rodinné auto roku 2011”.

Finanční ukazatele roku 2011

Pozitivní vývoj odbytu se odrazil i na finančních ukazatelích. Zde se ŠKODA ve fiskálním roce 2011 ukázala ve skvělé kondici. Obrat podniku vzrostl o 18,1 % na 10,3 miliard euro a poprvé tak překročil hranici deseti miliard euro. Provozní výsledek uplynulého roku dosáhl hodnoty 743 milionů euro, tj. nárůst o 66,1 %, resp. o 296 milionů euro v porovnání s uplynulým rokem. Provozní rentabilita dosáhla hodnoty 7,2 %. „Obrat přes 10 miliard euro a téměř tři čtvrtě miliardy provozního výsledku – tyto hodnoty potvrzují ziskovost a solidnost podniku,” zdůraznil člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast financí Winfried Krause. Zisk před zdaněním činil 783 milionů euro (plus 87,2 %); zisk po zdanění dosáhl hodnoty 652 milionů euro.

K dobrým finančním výsledkům podniku přispěla na straně příjmů – vedle zvýšeného odbytu vozů – také inovovaná modelová paleta; na straně výdajů pak další optimalizace nákladů. Současně automobilka zvýšila své investice. Výše investic vzrostla ve srovnání s rokem 2010 o 165 milionů euro na částku 568 milionů euro. „Cílenými investicemi do produktů, trhů a kapacit jsme vytvořili důležité podmínky pro další růst“, řekl Krause.

Přesvědčivý start do roku 2012, optimistický pohled do budoucnosti

„Se stabilním vývojem obchodů v roce 2011 a s dobrým týmem jsme dobře vybaveni pro následující roky,” řekl předseda představenstva společnosti ŠKODA Winfried Vahland. „Výkonnost, silné prodeje a výnosy tvoří potřebný základ pro úspěšný rozvoj. Naše budoucnost se jmenuje ziskový růst, a v tomto duchu chceme pracovat i v roce 2012,” pokračoval Vahland. Se 147 500 prodanými vozy a nárůstem o 11,6 % v prvních dvou měsících se značce podařil dobrý start do roku 2012. V tomto roce však automobilku čeká i několik konjunkturálních nejistot, zejména na některých evropských trzích.

V letošním roce a v letech následujících bude ŠKODA dále rozšiřovat svou modelovou paletu. Po úspěšném startu modelu Rapid v Indii a modelu Citigo do portfolia značky přibude ještě nový kompaktní model pro evropské trhy. Představu o novém modelu dala studie ‚MissionL’, blízká sériovému provedení, jež byla představena na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2011.

Společnost ŠKODA navíc pokračuje v internacionalizaci a posiluje svou přítomnost na celém světě – jak v Asii a východní Evropě, tak na tradičních evropských trzích. „I přes určité ochladnutí rámcových ekonomických podmínek v západní Evropě a v některých středoevropských zemích se na naši budoucnost díváme s lehkým optimismem,” řekl Vahland.