Na malebném zámku Loučeň bylo o tomto víkendu k vidění mnoho nádherných historických vozů nevyčíslitelné ceny, které se představily v rámci mezinárodní výstavy Concours d’Elegance 2012.

Chateau Loučeň Concours d’Elegance

Chateau Loučeň Concours d’Elegance je výstava špičkových historických vozů a je zahrnuta i v mezinárodním kalendáři FIVA, tedy světové organizace historických vozidel. Ambicí Chateau Loučeň Concours d’Elegance je postupně vybudovat nejvýznamnější akci tohoto typu ve střední a východní Evropě inspirovanou světově proslulými přehlídkami jako Villa d’Este nebo Pebble Beach. Zámek Loučeň má za sebou bohatou historii spojenou s automobilovým průmyslem. Princ Erich Thurn-Taxis, který zámek vlastnil do roku 1945, byl také akcionářem společnosti Laurin a Klement (dnešní Škoda Auto). V roce 1905 byl princ také předsedou správní rady.

Národní technické muzeum

Unikátní výstavu historických vozů podpořilo také Národní technické muzeum, které ze svých cenných sbírek vystaví vůz Wartburg 5HP z přelomu 19. a 20. století. Otevřený vůz pohání dvouválcový motor. Vůz Wartburg byl vyráběn v licenci Decauville a v továrně Automobilwerk Eisenach se vyráběl od roku 1898. Jde tak o nejstarší vůz Chateau Loučeň Concours d’Elegance, který se nepochybně stal další z hlavních atrakcí. Mezi nejcennější kousky a hlavní trumfy patřily vozy Ferrari 500 F2, zapůjčené přímo továrnou v Maranellu, a Laurin & Klement typ F ze sbírky pana Ladislava Samohýla.

Škoda Auto

Výstavu Concours d’Elegance podpořila svými vozy i naše největší a nejstarší automobilka Auto Škoda. Eleganci 20. let připomene Laurin & Klement/ŠKODA, typ 110. Ačkoliv fúze se Škodovými závody znamenala v roce 1925 konec firmy Laurin & Klement, až do roku 1929 se na automobilech objevovala loga obě, což dokumentuje i tento krásně zrenovovaný vůz z roku 1925. Druhým továrním vozem byl na zámku Loučeň Popular Sport Monte Carlo kupé z roku 1937 v černé barvě, který prošel renovací v dílnách ŠKODA Auto. Vůz s typovým označením 909 vznikl pouze v 72 exemplářích v letech 1935 až 1938.

Nejen Ferrari a Bugatti

Návštěvníci na zámku v Loučeni mohli také obdivovat necelou desítku vozů Bugatti, které se nacházejí v rukou českých sběratelů.  Nejstarším bylo Bugatti 13 z roku 1911, jenž poháněl čtyřválcový motor o obsahu 1327 ccm. Dalšími značkami byly Rolls-Royce, Packard, Lincoln, Cadillac či Mercedes-Benz. Zlaté ruce českých automobilek prezentovaly značky Laurin & Klement, RAF, Wikov, Walter, Praga, Aero či Tatra. Již tento neúplný výčet značek podtrhuje výjimečnost výstavy Concours d’Elegance.

Zámek Loučeň s příchutí benzínu

Na sedm desítek historických vozů během celého víkendu soutěžilo o ceny ve čtyřech kategoriích (pro nejlepší předválečný vůz, nejlepší poválečný vůz a nejlepší Ferrari). O vítězi ve čtvrté kategorii nerozhodovala odborná porota, ale veřejnost. Šlo totiž o diváckou „Cenu Uhlíka“ nazvanou po slavném českém karosáři Oldřichu Uhlíkovi. 

A kdo byl vítězem? Všichni …

Nejvíce se nakonec návštěvníkům líbil Rolls Royce Phantom 1 z roku 1928 Františka Kudely, který si domů odváží jednu z krásných cen zhotovených Jiřím Rožnovským. Cenu mu osobně předala dcera Oldřicha Uhlíka Milada Vepřeková. V očích devítičlenné jury byl nejhezčím předválečným vozem mohutný Duesenberg J Tourster Phaeton z roku 1930 Antona Kiaby ze Slovenska. Cenu nejlepšího poválečného vozu si zasloužil vůz Maserati 3500 GT z roku 1959 Romualda Páva. V samostatné kategorii vozů Ferrari byly mimo pořadí dva skvosty, 500 F2 a 275 GTB4, zapůjčené z Maranella a první příčku získal 330GT Milana Poláka.

Více Vám napoví naše fotogalerie, kde naleznete kromě veteránů i poslední modely značek Ferrari a Maserati, které se na zámku v Loučeni předvedly v celé své kráse.

Fotogalerie Concours d’Elegance