4 zlatá pravidla pro údržbu vašich pneumatik

Všichni si přejeme, aby naše pneumatiky vydržely co nejdéle. Ale i velmi kvalitní pneumatiky potřebují pravidelnou péči a údržbu, protože jen tak můžete využít jejich maximálního potenciálu. Tato péče je nezbytná nejen pro silniční bezpečnost, ale zároveň

1.Kontrolujte jednou za měsíc tlak huštění

Věděli jste, že tlak vzduchu v pneumatikách se samovolně snižuje, a to okolo 1 psi za měsíc? Přibližně dvě třetiny evropských řidičů jezdí s podhuštěnými pneumatikami. Nesprávně nahuštěné pneumatiky se rychleji opotřebovávají, ale zároveň zhoršují výkony vozidla: prodlužují brzdnou dráhu, snižují jízdní stabilitu a bezpečnost. Stoupá i spotřeba paliva: pneumatika, jejíž tlak huštění je o 20 % nižší, ujede o 20 % kilometrů méně. Stejně tak přehuštěné pneumatiky trpí nepravidelným opotřebením a předčasným stárnutím. Navykněte si proto kontrolovat tlak huštění svých pneumatik (včetně rezervního kola) pravidelně jednou za měsíc a vždy před delší cestou. Ideální je kontrolu provádět u studených pneumatik. Pokud pneumatiky jely v posledních dvou hodinách nebo ujely více než pár kilometrů při velmi nízké rychlosti, přidejte k doporučené hodnotě tlaku huštění 0,3 barů. Tuto hodnotu naleznete v návodu k užití vašeho vozidla.

2.Vyvažujte pneumatiky a měňte jejich pozici na vozidle

Jednoduchý způsob, jak prodloužit životnost vašich pneumatik, je měnit pravidelně, po každých ujetých 10 000 – 12 000 kilometrů, jejich pozici na vozidle. Docílíte tím pravidelného opotřebení vašich pneumatik, čímž zvýšíte jejich kilometrovou životnost. V okamžiku, kdy měníte pozici pneumatiky na vozidle, je snadné nechat zkontrolovat odborníkem i její vyvážení. Vyhnete se tak nepříjemné vibraci a ochráníte tak pneumatiku i závěsný systém kola před předčasným opotřebením. Nezapomeňte, že čím déle pneumatika vydrží, tím menší jsou vaše provozní náklady.

3.Kontrolujte míru opotřebení

Řídit vozidlo, které jezdí na pneumatikách s nedostatečnou tloušťkou běhounu, je nebezpečné, protože se zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu a omezuje přilnavost a zároveň jízdní stabilita. Pneumatiky je potřeba vyměnit v okamžiku, kdy je tloušťka běhounu menší než 1,6 mm. Je dobré vědět, že přesný zákonný limit pro minimální hloubku drážek je 1,6 mm. Ten ale platí jen pro letní podmínky nebo obecné užití. Při sněhu a náledí je v některých evropských zemích stanovena minimální hloubka běhounu na zimních pneumatikách 3 nebo 4 mm.
Kontrola zbývající tloušťky dezénového vzorku je rychlá a snadná. Využijte k ní buď měrky zakoupené u odborníka na pneumatiky, nebo indikátoru opotřebení, který je přítomný na většině nových pneumatik. Míru opotřebení kontrolujte pravidelně na různých místech pneumatiky po celém jejím obvodu, a pokud máte jakékoliv pochybnosti, obraťte se na odborníka.    

4.Kontrolujte seřízení geometrie kol

Pokaždé, když vjedete do výmolu nebo narazíte do obrubníku, dochází k mírnému rozladění geometrie kol. To může vést k rychlému, nerovnoměrnému opotřebení pneumatiky, které má negativní vliv jak na jízdní stabilitu, tak na bezpečnost. Zavezte své vozidlo do uznávaného servisu a nechte si zkontrolovat geometrii kol. Prodloužíte tím životnost svých pneumatik a zvýšíte jízdní stabilitu vozidla.

Věnujte pár minut svého času pravidelné údržbě vašich pneumatik a ucítíte rozdíl nejen na vašich pneumatikách, ale i na vaší peněžence.