Škoda Octavia III – osm úsporných a výkonných motorů

Pro třetí generaci modelu ŠKODA Octavia bude postupně k dispozici osm motorů: čtyři benzinové motory TSI a čtyři naftové agregáty TDI s vysokotlakým vstřikováním Common Rail. Hodnoty spotřeby a emisí těchto nově vyvinutých motorů jsou až o 23 % nižší než

Paleta osmi úsporných a výkonných motorů

Paleta motorů pro novou generaci modelu Octavia zahrnuje osm jednotek pokrývajících výkonové rozpětí od 63 kW (1,2 TSI) do 132 kW (1,8 TSI). V jejich výčtu nechybí motor 1,6 TDI o výkonu 81 kW určený výhradně pro ekologickou verzi Octavia GreenLine. Ta s ním dosahuje spotřeby pouhých 3,4 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 jen 89 g/km. S výjimkou základních motorizací jsou všechny agregáty pro země EU vybaveny systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie (modely Green tec/GreenLine). Přenos výkonu zajišťují ve všech případech moderní manuální převodovky, nebo dvouspojková ústrojí DSG. V budoucnu se nabídka motorizací rozšíří také o variantu na zemní plyn a agregát pro sportovní verzi Octavia RS.

Čtyři benzinové motory o výkonech 63-132 kW

Nová ŠKODA Octavia je nabízena s motory TSI. Jsou to benzinové čtyřválce s přímým vstřikováním, čtyřventilovou technikou a přeplňováním turbodmychadlem. Základní benzinovou motorizací je 1,2 TSI o výkonu 63 kW (86 koní). Motor dosahuje kombinované spotřeby 5,2 l/100 km, emise CO2 činí 119 g/km. Díky přeplňování je dosaženo maximálního točivého momentu 160 Nm v rozsahu 1 400 až 3 500 min-1. Základní motor je kombinován s manuální pětistupňovou převodovkou.

Silnější varianta 1,2 TSI Green tec dosahuje výkonu 77 kW (105 koní) a – jak napovídá její název – disponuje úsporným paketem se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Je proto ještě hospodárnější než základní verze: kombinovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km a emise CO2 114 g/km. Maximálního točivého momentu 175 Nm dosahuje motor v rozsahu 1 400 až 4 000 min-1. Alternativou k manuální šestistupňové převodovce je automatická sedmistupňová převodovka DSG.

Také motor 1,4 TSI Green tec o výkonu 103 kW (140 koní) je možno kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým ústrojím DSG. Spotřeba motoru 1,4 TSI v kombinaci s manuální převodovkou a systémem Start-Stop činí 5,3 l/100 km a emise CO2 121 g/km. Maximálního točivého momentu 250 Nm dosahuje motor mezi 1 500 a 3 500 min-1.

Špičkovou benzinovou motorizací pro novinku je agregát 1,8 TSI Green tec o výkonu 132 kW (180 koní). Maximální točivý moment 250 Nm může řidič využít v pásmu mezi 1 250 a 5 000 min-1. V kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG má motor kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km a na 1 kilometr jízdy vyprodukuje 131 g CO2.

Naftové motory TDI s točivým momentem až 320 Nm

Také naftové motory spoléhají na čtyři válce, přímý vstřik paliva, čtyřventilovou techniku a přeplňování turbodmychadlem. Základní naftovou motorizací pro novou generaci modelu Octavia je 1,6 TDI o výkonu 66 kW (90 koní). Její kombinovaná spotřeba je 4,1 l/100 km a emise CO2 109 g/km.

Spotřeba verze 1,6 TDI Green tec o výkonu 77 kW (105 koní) se systémem Start-Stop a manuální pětistupňovou převodovkou činí 3,8 l/100 km. Nízké jsou také emise CO2: 99 g/km. Maximálního točivého momentu 250 Nm dosahuje tento agregát v rozmezí 1 500 a 2 750 min-1. Vedle manuální převodovky lze tento motor objednat také se sedmistupňovým dvouspojkovým ústrojím DSG.

Nejúspornějším modelem je verze GreenLine s naftovým motorem 1,6 TDI o výkonu 81 kW (110 koní) a šestistupňovou manuální převodovkou. Dosahuje hodnoty emisí jen 89 g CO2/km, což odpovídá spotřebě pouhých 3,4 l/100 km.

Nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou třetí generace modelu Octavia 2,0 TDI Green tec o výkonu 110 kW (150 koní). Ve spojení s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG dosahuje spotřeby pouhých 4,5 l/100 km a emisí CO2 119 g/km. Vedle úspornosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí tento agregát vyniká také kultivovaným chodem, silou a pružností: nejvyšší točivý moment 320 Nm poskytuje mezi 1 750 a 3 000 min-1. Kromě šestistupňového DSG je tento motor dodáván také s manuální šestistupňovou převodovkou.

Technická řešení nové generace motorů

Nová Octavia disponuje benzinovými motory koncernové řady EA211. Čtyřválcové, čtyřventilové motory TSI stanovují nové standardy, pokud jde o energetickou efektivitu, odlehčenou konstrukci a točivý moment v nízkých otáčkách. Snížení vnitřního tření,snížená hmotnost a optimalizovaný termomanagement zajišťují až o 23 % nižší spotřebu a emise.

Motory EA211 jsou zcela nově vyvinuté. V porovnání se svými předchůdci řady EA111 je jejich konstrukce podstatně kompaktnější: zástavbová délka se zkrátila o 50 mm. Výhodou je více místa v interiéru. Uložení motorů bylo sjednoceno a stejně jako naftové motory jsou teď i benzinové motory instalovány tak, že jsou skloněny výfukovou stranou směrem dozadu, v úhlu dvanácti stupňů.

Hmotnost benzinových motorů s blokem z tlakově odlitého hliníku činí pouze 97 kg u motoru 1,2 TSI, resp. 106 kg u motoru 1,4 TSI. To v porovnání s dosud používanými motory EA111 představuje pokles až o 22 kg. Samotný klikový hřídel je o 20 % lehčí, ojnice byly odlehčeny o 30 %. Snížena byla také hmotnost dutých ojničních čepů a pístů s plochým dnem.

Termomanagement: Benzinové motory EA211 jsou vybaveny moderním dvouokruhovým chladicím systémem. To znamená, že agregát je chlazen vysokoteplotním chladicím okruhem s mechanicky poháněným vodním čerpadlem, nízkoteplotní chladící okruh současně prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. V hlavě válců je integrován svod výfukového potrubí, ale taky okruh chladicí kapaliny používaný pro vytápění interiéru. Díky tomu se motor po nastartování dříve zahřeje a je také rychleji k dispozici dostatek tepla pro vytápění interiéru. Při vysokém zatížení jsou chladicí kapalinou chlazeny také výfukové plyny, což nepřímo snižuje spotřebu paliva.

Mimořádně úsporné nové naftové motory pocházejí z konstrukční řady EA288. Spotřeba nových agregátů v porovnání s předchozí generací klesla až o 0,8 l/100 km. Vylepšeny byly díly důležité pro dosahování nízkých hodnot emisí, jako jsou vstřikovací systém, přeplňování a chladič stlačeného vzduchu. Komponenty pro úpravu zplodin, jako oxidační katalyzátor a filtr pevných částic, jsou nyní umístěny blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením.

Také nové naftové motory fungují s moderním termomanagementem. Během zahřívání motoru jsou blok motoru a hlava motoru chlazeny různými chladícími okruhy. Motory tak dosahují podstatně rychleji provozní teploty a interiér se v zimě rychleji vytopí.