Škoda Octavia 2.0 TDI – první jízdní test SKODAHOME.cz

Začátkem druhého týdne se stalo jižní Portugalsko místem dynamické prezentace vozu Škoda Octavia třetí generace. Pro první test jsme si vybrali vůz Škoda Octavia s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 TDI o výkonu 110kW.

Škoda Octavia – mezigenerační posun

Nová generace řady Octavia představuje výrazný mezigenerační posun nejen ve jmenované řadě, ale i v automobilce celkově. Na trh se dostává nejlepší auto poslední doby, které má ve znaku okřídlený šíp. Suverénní, dynamický a nadčasově elegantní design, moderní asistenční systémy zvyšující bezpečnost, úsporné a výkonné nové motory, nová měřítka v oblasti prostoru, komfortu a funkčnosti. To jsou hlavní atributy, kterými se pyšní nová Škoda Octavia.

Škoda Octavia 2.0 TDI

Ráno po snídani jsme si vybrali k prvnímu svezení vůz Škoda Octavia s nejsilnějším naftovým motorem 2.0 TDI o výkonu 110kW (150 koní). Naftové agregáty spoléhají na čtyři válce, přímý vstřik paliva, čtyřventilovou techniku a přeplňování turbodmychadlem. K motoru se dodává buď šestistupňová DSG, nebo také manuální šestistupňová převodovka. V našem voze byla první jmenovaná. Nové naftové motory fungují s moderním termomanagementem. Během zahřívání motoru jsou blok motoru a hlava motoru chlazeny různými chladícími okruhy. Motory tak dosahují podstatně rychleji provozní teploty a interiér se v zimě rychleji vytopí.

Již při prvním usednutÍ za volant nového vozu Octavia, nabídne na svoji třídu luxusně prostoru.  Pohodlné sedačky, dostatek prostoru pro nohy i hlavu mluví samy za sebe. Verze „ELEGANCE“ není jen o luxusním interiéru, ale také o moderních asistenčních systémech, které zvyšují bezpečnost posádky.  Nesmíme zapomenout, ani na velký zavazadlový prostor s objemem 590 litrů (1580 litrů). Příjemný světlý interiér ještě umocňuje elektricky ovládané panoramatické střešní okno, které je montováno na přání.  Příjemným prvkem SIMLY CLEVER je klasická zásuvka na 230V umístěná v zadní partii středového tunelu.

Po projetí pár kilometrů, jsme najeli na místní dálnici, kde jsme si poprvé ve voze značky ŠKODA vyzkoušeli použití adaptivního tempomatu Adaptive Cruise Assistant (ACA). ACA udržuje při zadané rychlosti vozu bezpečný odstup. V našem případě ACA vůz automaticky zpomalilo zásahem do řízení motoru a přibrzděním zajistilo bezpečnou vzdálenost k dojížděnému pomalejšímu vozu.

Velká fotogalerie ŠKODA Octavia 3 – test Portugalsko

Také Lane Assistant, slavící premiéru ve voze značky ŠKODA, podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy. Asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu snižuje riziko nechtěného opuštění jízdního pruhu. Řidiči nově pomáhá zejména na dálnicích, kde má své opodstatnění, ale na normálních silnicích s dobře viditelným vodorovným značením trochu nepříjemně zasahuje do řízení. Bez viditelného dopravního značení systém nefunguje. Pokud řidič před přejetím dělicí čáry dá znamení o změně směru jízdy, Lane Assistant nereaguje.

Dalším bezpečnostním systémem je rozpoznávání dopravních značek, který ŠKODA nabídne prostřednictvím modelu Octavia vůbec poprvé. Modul pro zpracovávání obrazových informací prověřuje zaznamenaný obrazový materiál na přítomnost dopravních značek. Ty jsou zobrazovány na multifunkčním displeji Maxi DOT na přístrojové desce, a nebo na displeji navigačního systému na středovém panelu.

K dalším technickým prvkům zajišťující vyšší komfort a bezpečnost se vrátíme v druhém dílu, kde vám představíme vůz Škoda Octavia 1,2 TSI. Nyní zpátky k našemu naftovému dvoulitru. Již první kilometry ukázaly, že motor má dostatek výkonu a zatahuje již z nižších otáček. Ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG velmi příjemná jízda spojená s nízkou spotřebou. Zajímavým prvkem je i systém pro volbu jízdního profilu Driving Mode Selection. Řidiči si mohou nastavit určité jízdní charakteristiky vozu pouhým stisknutím tlačítka. K dispozici jsou čtyři jízdní profily: NORMAL, SPORT, ECO a INDIVIDUAL. V závislosti na zvoleném profilu se změní řada nastavení, například v řídicích systémech motoru a převodovky DSG, charakteristika posilovače řízení, reakce ACA, řízení bi-xenonových světlometů nebo klimatizace.  Vůz se cítil velmi jistě i na úzkých silnicích v kopcovitém terénu, kde pravá zatáčka střídala levou. Zde při sportovní jízdě trochu chyběla pádla řazení pod volantem, ale ta lze přiobjednat.  Již velmi dobré jízdní vlastnosti má v budoucnu ještě u nejsilnější verze vylepšit více prvková zadní náprava. Ta nahradí klikovou a má zklidnit průjezdy zatáčkou na nerovném povrchu. Nově zkonstruovaná kliková náprava se bude používat pro benzinové motorizace do výkonu 103 kW a pro dieselové motorizace do výkonu 110 kW. Pro výkonnější motorizace i pro připravovaný pohon všech kol (Octavia Combi) a vozy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG) bude použita nově vyvinutá více prvková náprava.

Závěrem musíme konstatovat, že automobilka Škoda opravdu přišla s vozem, který přináší mezigenerační posun. Z našeho pohledu je nová Škoda Octavia třetí generace asi tím nejlepším automobilem, co v posledních letech nese na kapotě okřídlený šíp. Ve druhém testu vám přiblížíme benzínovou verzi Škoda Octavia 1,2 TSI 77 kW.

Velká fotogalerie ŠKODA Octavia 3 – test Portugalsko