Škoda Octavia 1,2 TSI – druhý jízdní test SKODAHOME.cz

Na začátku druhého týdne se stalo jižní Portugalsko místem dynamické prezentace vozu Škoda Octavia třetí generace. Pro druhý test jsme si vybrali vůz Škoda Octavia s benzínovým motorem 1,2 TSI Green tec dosahuje výkonu 77 kW.

Škoda Octavia – ztělesnění hodnot

Nová Škoda Octavia vytvořila svým mezigeneračním posunem třídu samu pro sebe a zákazníkům nabízí jednoduše řečeno kus auta navíc. Na první pohled upoutá suverénní, dynamický a nadčasově elegantní design, kterému vévodí TORNÁDO LINIE, která odděluje světlo a stín. Cena vozů s motorem 1,2 TSI (63 kW) bude startovat na ceně 334.900,-Kč.

Škoda Octavia 1,2 TSI

Po obědě jsme silnou Octavii 2,0 TDI vyměnili za slabší, s benzínovým motorem 1,2 TSI Green tec dosahující výkonu 77 kW (105 koní) a – jak napovídá její název – disponuje úsporným paketem se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Alternativou k manuální šestistupňové převodovce je automatická sedmistupňová převodovka DSG. V našem voze byla prvně jmenovaná. Čtyřválcové, čtyřventilové motory TSI stanovují nové standardy, pokud jde o energetickou efektivitu, odlehčenou konstrukci a točivý moment v nízkých otáčkách. Snížení vnitřního tření, snížená hmotnost a optimalizovaný termomanagement zajišťují až o 23 % nižší spotřebu a emise.

Jedinou změnou nápadnou v interiéru byla řadící páka, manuální převodovky. Opět příjemný, světlý interiér, který naplňuje škodovácký slogan SIMLY CLEVER. Do detailu je dotažená funkčnost interiéru: v držáku multimediálních zařízení, v držáku na nápoje a ve středové konzoli najde své místo mobilní telefon nebo iPod. V odkládacích kapsách ve dveřích se nachází koš na odpadky. I držáků na nápoje je dostatek. Celkem lze v interiéru bezpečně umístit až osm lahví: po jedné lahvi o objemu 1,5 litru v obou předních dveřích, dvě lahve o objemu 0,5 litru ve středové konzoli vpředu, po jedné lahvi o objemu 0,5 litru v obou zadních dveřích a volitelně dvě lahve o objemu 0,5 litru do sklopené loketní opěrky na zadním sedadle.

Nesmíme zapomenout i na další chytrá řešení. V zimě také odpadne nepříjemné hledání způsobu, jak po otevření dveří nemít sníh na sedadlech: ve víčku palivové nádrže je standardně umístěna škrabka na led. Své pevné místo má v nové generaci modelu Octavia také reflexní vesta, která je součástí povinné výbavy v mnoha zemích Evropy. Držák reflexní vesty je v bezprostředním dosahu řidiče, pod jeho sedadlem. Poprvé má Octavia v zavazadlovém prostoru oboustranný koberec. Při normálním provozu zaručuje kvalitní textilní povrch komfort a odpovídající vzhled. Pokud je třeba převoz turistických či lyžařských bot nebo květin v květináčích, koberec stačí otočit. Nahoře se pak ocitne druhá, pogumovaná strana, odolná vůči vodě a znečištění. Novinkou jsou takzvané Cargo elementy. Za normálních okolností jsou Cargo elementy uloženy v držácích za podběhy.  Pro zavazadlový prostor lze objednat i další užitečné prvky. Mezi jinými síťový program nebo mechanické stínící rolo pro zadní sklo a odkládací síť pod zadním platem (tzv. Sun&Pack). Novinkou ve vozech ŠKODA je možnost sklopit opěradla zadních sedadel páčkou v zavazadlovém prostoru.
 
V prvním testu jsme již psali o některých technických prvcích zajišťující vyšší komfort a bezpečnost (Adaptive Cruise Assistant, Lane Assistant, Systém rozpoznávání dopravních značek). Mezi další prvky komfortu patří i bezklíčové  odemykání, zamykání a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Řidič musí mít klíč s sebou, ale pro otevření a nastartování vozu Octavia už jej nemusí brát do ruky. Řídicí jednotka KESSY rozpozná klíč ve vzdálenosti do 1,50 metru od vozu. Pokud řidič uchopí kliku bočních nebo pátých dveří, vůz se automaticky odemkne. Vůz se pak startuje tlačítkem vpravo na sloupku volantu.

Nová Octavia nadchne svými novými systémy infotainmentu. Poprvé ve voze značky ŠKODA jsou ve vyšších řadách rádií a navigačních systémů dotykové displeje se senzorem přiblížení. Dokonalý poslech poskytne nový Sound system CANTON akusticky optimalizovaný pro interiér vozu Octavia. Systém zahrnuje osm výkonných reproduktorů v bočních dveřích, jeden centrální reproduktor v palubní desce a subwoofer v zavazadlovém prostoru. Celkový výkon systému je 570 W. Jako první vůz značky ŠKODA bude mít Octavia Phone box, odkládací schránku pro mobilní telefon ve středovém panelu. Je-li mobilní telefon odložen do této schránky, umožňuje dno odkládací schránky takzvané indukční (bezdrátové) spojení telefonu a vnější antény.

Velká fotogalerie ŠKODA Octavia 3 – test Portugalsko

Moderní asistenční systémy pro další zvýšení aktivní bezpečnosti jsou multikolizní brzda,vůz po kolizi automaticky zabrzdí – a to dokonce i v případě, kdy řidič už nesešlápne brzdový pedál. Tím se buď zabrání dalšímu, následnému nárazu nebo se rychlost tohoto následného nárazu alespoň sníží. Multikolizní brzda je součástí elektronického stabilizačního systému ESC. Dalším prvkem je Front Assistant s funkcí nouzové brzdy City. Pokud řidič na překážku před sebou nezareaguje, nouzová brzda dokáže v optimálním případě vůz jedoucí rychlostí do 30 km/h zcela zastavit.

Pokud by přes veškerá opatření ke kolizi přece jen došlo, nabízí nová ŠKODA Octavia svým pasažérům nejlepší možnou ochranu. Poprvé může být Octavia vybavena kolenním airbagem řidiče (standard v zemích EU) a zadními bočními airbagy. Důkladnou ochranu zajistí tedy až devět airbagů, které v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy chrání posádku před zraněním. Airbagy spolujezdce lze deaktivovat pro montáž dětské sedačky. Zároveň jako první model značky ŠKODA disponuje nová Octavia aktivní kapotou pro zlepšení ochrany chodců. Při kolizi s chodcem se aktivní kapota během několika milisekund zvedne o pět centimetrů. Riziko zranění chodce se tím sníží, protože přizvednutím se zvětší vzdálenost kapoty od tvrdých částí motoru a vznikne tak určitá „ochranná zóna“.

A nyní k jízdním vlastnostem vozu Škoda Octavia 1,2 TSI 77 kW. Hned po rozjetí je znát, že pod kapotou se ukrývá lehčí benzínový motor.  Ten je znatelně tišší a i řízení jde snáze. Oproti dvoulitrovému naftovému motoru je akcelerace pomalejší, ale vůbec nepůsobí líně. I s lehkým motorem nová Octávka jede v zatáčkách jistě, neutrálně a jak se říká, dobře jde za volantem. Manuální řazení je přesné, jen vyžaduje více citu, abychom dosáhli příznivé spotřeby. Z naší zkušenosti s vozem Octavia 1,2TSI jsme přesvědčeni, že i tyto slabší motory si naleznou dost svých zákazníků a možná budou i nejprodávanější motorizací, kde bude hrát hlavní roly i cena.

Velká fotogalerie ŠKODA Octavia 3 – test Portugalsko

Nejlevnější model ŠKODA Octavia Active s motorizací 1,2 TSI/63 kW začíná na 334.900,-Kč. Sice nejdražší bude stát jednou tolik, ale zase přináší technické prvky zajišťující vyšší komfort a bezpečnost, které konkurence v této třídě ani nenabízí.  Zákazník si podle ceníku může vybírat z jednadvaceti základních verzí, tří doplňujících paketů a řady nadstandartní výbavy.