Na trhu je mnoho stavebnic modelů osobních vozů ať z resinu, či metalu, ale nákladních vozů je poskromnu. Firma MAC Distribution představila několik resinových stavebnic legendárního Československého vozu Škoda 706 RT.

Škoda 706 RT

Počátkem 50. let bylo rozhodnuto o navrácení výroby letadel do Avie a přesun výroby nákladních aut do Libereckého kraje (LIAZ). Zde v roce 1955 vznikl první prototyp zkrácením podvozku 706 R o jeden metr, na něho pak byla posazena zcela nová trambusová (bezkapotová) kabina, na svou dobu velmi moderní – její vzhled, vybavení a provedení by obstálo i v zahraniční konkurenci. Významnou změnou byla rekonstrukce motoru, kdy byl zaveden přímý vstřik paliva, což znamenalo zvýšení výkonu a podstatné zvýšení spolehlivosti. Další změnou byly například menší pneumatiky, které přinesly snížení těžiště vozidla a to spolu s kratším rozvorem znamenalo jak úsporu zhruba 400 kg pohotovostní hmotnosti (při stejné nosnosti), tak zejména výrazné zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti vozu.

V roce 1957 bylo vyrobeno již 62 předsériových kusů a v roce 1958 a v roce 1958 pak již 4070 aut. Do konce roku 1970 vzniklo celkem neuvěřitelných 90 000 kusů modelů RT různých modifikací (RT – valník, RTS – sklápěč, RTO – podvozek pro autobusy, RTH – podvozek pro kropicí vůz, RTHP – podvozek pro hasičskou cisternu, RTP – 4×4, RTK – podvozek pro popelářský vůz, RTTN – tahač návěsu, RTOS – podvozek pro stěhovací vůz). S nástupem nové modelové řady MT výroba rychle klesala, ale přesto se poslední kusy RT montovaly ještě v 90. letech minulého století.

MAC DISTRIBUTION

Firma MAC DISTRIBUTION prostřednictvím Království autíček uvedla na trh několik resinových stavebnic legendárního Československého vozu Škoda 706 RT. Jsou jimi  Š 706 RT/RT3 – valník, Š 706 RST1 – sklápěč, Š 706 RTH-AKV kropicí vůz a Š 706 RTK – BOBR popelářský vůz. Právě posledně jmenovaný jsme dostali k našemu testu.

„BOBR“ z Království aut

Již krabička napovídá, že jsme do ruky dostali profesionálně zpracovaný model resinové stavebnice. Po otevření se nám náš předpoklad jen potvrdil. Jednotlivé díly pečlivě zabalené, roztříděné a již v barevných odstínech jaké má skutečné auto. Po vyjmutí dílů jsme ohodnotili jejich věrnost, čistotu a hlavně rytí, které dodává modelu na autentičnosti.

V krabičce nechybí ani podrobný návod ve třech jazycích (ČJ,A,D) včetně historie.  Ale pozor, stavebnice není pro začátečníky. Již při přípravě dílů bylo zřejmé, že se do stavebnice může pustit pouze zkušený modelář, ale odměnou mu je věrný model vozu Škoda 706 řady RT. Po očištění jsme se pustili do lakování a sestavování.  Díly do sebe zapadají s naprostou přesností a pod rukama nám vzniká opravdová zmenšenina BOBRU.

Nejvíce práce dají pak detaily modelu. Světla, maska nebo stříbrné linky na modelu. Velmi musíme pochválit disky kol, které jsou opravdu dokonalé. Velmi dobře zapadly do kabiny i okna. Ale abychom jen nechválili. Nejprve začneme u návodu. Zde nám chyběl popis barev u jednotlivých dílů. Dále bychom u modelu rádi viděli některé drobné díly z leptaných kovových dílů.

SKODAHOME.cz známkuje

Nejprve ještě zopakujeme, že model patří do skupiny pro zkušenější modeláře, a proto na něho koukáme i my trochu přísněji. Ještě nesmíme zapomenout, že výrobce MAC DISTRIBUTION nám řekl, že model stále zdokonalují a pro BOBR je již připravena podlaha nástavby, která u našeho není. Model od nás dostává jedna méně a všem milovníkům těchto vozů ji doporučujeme.

Ještě závěrem dodáme, že ti, co by model chtěli a neumí si ho postavit, mohou v Království aut model zakoupit i hotový.