ŠKODA Rapid 1,2 TSI LPG – test SKODAHOME.cz

16. sraz SKODAHOME.cz představil řadu novinek. Významnou novinkou byla i spolupráce s firmou ELPIGAS Automotive, která nám poté zapůjčila vůz ŠKODA Rapid 1,2 TSI LPG k redakčnímu testu.

ELPIGAS Automotive

Společnost HTS spol. s r.o. se sídlem v Zábřehu na Moravě vznikla v roce 1993 a mezi její hlavní činnosti patří přestavby vozidel na  alternativní pohony LPG a CNG. Od roku 1998 je společnost HTS spol. s r.o. akreditovaným výhradním dovozcem čtyř předních evropských výrobců komponentů pro alternativní pohony LPG a CNG značek OMVL, ELPIGAS, EMER a AG  centrum pro Českou republiku. Produkty těchto výrobců jsou používány v typových montážních sadách, které distribují našim smluvním montážním dílnám pod obchodní značkou ELPIGAZ.

ŠKODA Rapid

Jako vůbec první sériový vůz značky byla ŠKODA Rapid kompletně navržena v duchu nově vyvinutého designového jazyka automobilky. Karoserie s kompaktními rozměry (délka 4,48 metru, šířka 1,7 metru) má dokonalé proporce tvořené jasně a čistě modelovanými plochami a ostře vedenými liniemi. Uvnitř Rapid překvapuje nabídkou vnitřního prostoru pro posádku i zavazadla. Nabídka pohonných jednotek se skládá z pětice benzinových motorů a dvojice vznětových agregátů.

ŠKODA Rapid 1,2 TSI LPG

Škoda Rapid s motorem 1,2 TSI, 77 kW s plynovou instalací STELLA 4Dpi typu Elpigas. Plynová instalace (Stella for Direct Petrol Injection) je určená pro vozidla s přímým vstřikováním benzínu do válců motoru. Čtyřválec zůstává identický a pouze u něho přibyly plynové komponenty (speciální řídící jednotka, reduktor, vstřikovače).

Firma Elpigas používá v Rapidu řídící jednotku STELLA 4Dpi doplněnou o vstřikovače Rosso s prodlouženou životností (80.000 km) a zvýšenou odolností vůči nečistotám. Regulátor reduktor Vega-i zajišťuje konstantní dodávku tlaku plynu z tlakové nádrže umístěné místo náhradního kola.

Plnící plynové hrdlo se nachází pod víčkem hned vedle benzínové. Jediným ovládacím prvkem je malý přepínač na středovém tunelu, který Vás i informuje o stavu plynu, nebo na jaký pohon (plyn, benzin) jedete.

SKODAHOME.cz testuje

V první řadě zmíníme, že vozidlo bylo základní (levnější) výbavě, která také patří mezi nejprodávanější. Studený motor startuje na benzín a až po mírném ohřátí se sám přepne na LPG. Pokud startujete motor ohřátý alespoň 30°C, startuje přímo na plyn. Chod motoru na plyn je nepatrně hlučnější, ale nezkušené ucho ani tento rozdíl nepozná. Jízdní vlastnosti díky nádrži v zavazadlovém prostoru zůstaly na hodnotách sériového vozu. Jediné kde naleznete výrazný rozdíl, je cena za kilometr. Ač spotřeba plynu je nepatrně větší, zásadním rozdílem je cena pohonné látky, kde plyn oproti benzínu vyhrává na celé čáře. Ale abychom jen nechválili. Jediným nedostatkem se nám zdál titěrný přepínač, který je z našeho pohledu dosti malý a nepřesný co se týče plynové nádrže.

SKODAHOME.cz doporučuje LPG

Na závěr trochu matematiky. Valná většina lidí při nákupu nového vozidla zvažuje kolik kilometrů za rok najede a zda by se nevyplatil naftový motor. Ten je sice spořivější, ale z peněženky musíte vytáhnout kolem 60.000,- Kč více. Přestavba u vozu ŠKODA Rapid 1,2 TSI přijde na 32.000,-Kč a zákazník hned získává auto s příznivou cenou na ujetý kilometr.