Než vyjelo embéčko, aneb vývoj NOV v letech 1956–1963

Přední odborník na historii automobilismu a respektovaný autor mnoha knih Jan Tuček přednášel v prostorách nedávno kompletně zrenovovaného ŠKODA Muzea o méně známých typech, které předcházely vývoji legendárního vozu ŠKODA 1000 MB.

Jan Tuček

V prostorách nedávno kompletně zrenovovaného ŠKODA Muzea probíhá velmi oblíbený cyklus přednášek o nevšedních momentech a událostech z historie automobilky ŠKODA. Jan Tuček, přední odborník na historii automobilismu a respektovaný autor mnoha knih v úterý 22.10.2013 přednášel o méně známých typech, které předcházely vývoji legendárního vozu ŠKODA 1000 MB.

„NOV“

Málo kdo ví o vývoji a samotné výrobě embéček více, než odborník Jan Tuček. Přednáška byla zaměřena na vývoj nového osobního vozu, zkráceně řečeno „NOV“. Tím se dostáváme na konec roku 1955, kdy započaly první kroky k vývoji nástupce Spartaka.

V roce 1956 začaly vznikat první prototypy (Typ 976, 977 a 978), které se lišily jak uložením motoru, pohonem či samotným motorem (OHV, OHC). Všechny uvedené vozy měly pouze dvoudvéřovou karoserii.

Zásadní zlom ve vývoji nastal v roce 1957, kdy bylo rozhodnuto, že „NOV“ bude mít samonosnou čtyřdveřovou karoserii a vše vzadu (motor a pohon kol). Následovala výroba šesti prototypů (Typ 988 a 989) s motory již v zadní části.

Rok 1958 odstartoval sádrové dvojmakety, které byly porovnávány s moderně řešeným a obchodně úspěšným vozem Renault Dauphine. Sádrové prototypy se již začaly přibližovat budoucímu embéčku.

Zásadní tvary dostaly až prototypy ŠKODA 990 NOV z roku 1959 (3 kusy). Zde začaly i důkladné jízdní zkoušky a rozbíhala se příprava výroby ověřovací série ŠKODA 990 NOV Favorit.

ŠKODA 990 NOV Favorit

Prototypová série 50 ti vozů ŠKODA 990 NOV Favorit již měla téměř finální polohu a naplno probíhaly funkční a trvanlivostní zkoušky. Ty probíhaly na dálnicích v NDR nebo na vysokohorských cestách na Kavkazu.

Mezi padesátkou „NOV“ byly i další karosářské variace (roadster, tudor, combi). Jediný, který se dostal do pozdější výroby, byl tudor známý pod označením MBX.

eMBéčko přijíždí

Prvního dubna 1964 byla zahájena výroba nového osobního vozu pod finálním označením ŠKODA 1000 MB Standart. Závěrem Vám ještě prozradíme, že vydavatelství GRADA připravuje knížku o embéčkách právě od pana Tučka.

Velká fotogalerie Než vyjelo embéčko, aneb vývoj NOV v letech 1956–1963