Retrorady vám přiblíží dobu, kdy byl skoro každý motorista i zlepšovatelem svého vozu. Dnes přinášíme „nejlepší nápad roku 1983“, jak zlepšit uchycení boxu vzduchového filtru u vozidel Škoda 105/120.

ŠKODA 105/120

Ve vozidlech Škoda 105/120 se často uvolňuje šroubek, držící box vzduchového filtru ke karburátoru. Většina majitelů těchto automobilů nemá možnost použít momentový klíč, a proto utahuje šroubek velkou silou. Důsledkem je potom buď stržení závitu, nebo zdeformování víka karburátoru, které zhoršuje startování.

Připevnění boxu vzduchového filtru

Aby se tento nedostatek neopakoval, můžeme box vzduchový filtru následně upravit: Odšroubujeme matici z držáku na hlavě motoru, druhou z ventilového víka a šroub, kterým je box připevněn ke karburátoru. Právě otvor po šroubu v boxu vzduchového filtru zaslepíme (nejlépe zavařit nebo pomocí šroubku a dvou matek, které dotáhneme proti sobě).

Podle obrázku č. 1 provrtáme na švu boxu vzduchového filtru dva otvory o průměru 1 mm a začistíme. Na konzoli ovládání akcelerátoru uvolníme oba šroubky a vložíme pod ně pružiny. Ty použijeme ze zadních brzd automobilů Škoda (objednávací číslo 110-338110). V novějších modelech, na kterých je akcelerátor ovládaný přímo lankem, upevníme pružiny do otvorů v sacím potrubí šroubem M 6×14.

Nazpět přišroubujeme box vzduchového filtru první maticí na držák na hlavě motoru a druhou maticí na víko ventilů. Místo upevňovacího šroubu do víka karburátoru uchytíme box vzduchového filtru pomocí natažení obou pružin a zasazením do dvou připravených otvorů. Závěrem ještě zkontrolujeme gumové těsnění mezi víkem karburátoru a boxem vzduchového filtru.

Časopis STOP, Jiří Hendrich, Praha