DPF filtry na vozech Škoda. Prokletí nebo výhoda?

Filtr pevných částic byl ještě před několika lety pro většinu majitelů Škodovek neznámým pojmem. S nastupujícími novými motorizacemi se však stal nejdříve doplňkovou a následně povinnou výbavou už i v mladoboleslavských modelech. Prodejci nových automobil

Jaká vozidla mají DPF filtr namontován?

Filtr pevných částic, označovaný také jako DPF, je dosud výrobci montován pouze do vozidel s naftovým motorem. Majitelé starších motorů TDi, vybavených rotačním čerpadlem, tak mohou být bez obav, protože se do těchto motorů filtry pevných částic nemontovaly. Existují výjimky u individuálně dovezeného vozidla ze zahraničí, kde mohl být dodatečně domontován na přání zákazníka.

Pokud vlastníte novější modelovou řadu s motory vybavenými tryskami PumpeDusse, je nutné rozlišovat přítomnost filtru podle roku výroby a výkonu. Vozy s motory 1.9 TDi PD 74kw/100PS, kterými byly vybaveny ještě před pár lety vozy Škoda Octavia Tour první generace, patří mezi ty, kde byjste filtr pevných částic hledali marně. Stejně tak je tomu i v případě silnější verze 96kW/130PS montované výrobcem jak do Octavií a Superbů, tak také do Fabie RS první generace.

Oproti tomu u motorizace 1.9 TDi PD 77kW už nepřítomnost filtru tak jednoznačná není. Dlouhou dobu byl filtr pevných částic u Škodovky doplňkovou výbavou za příplatek a proto existuje řada vozidel vybavených tímto DPF filtrem. Převážně se jedná o vozy dovezené ze zahraničí, kde jejich majitelé DPF filtr potřebovali pro možnost získání povolení vjezdu do nízkoemisních zón velkých evropských měst. „Rozlišit, zda vaše vozidlo má nebo nemá filtr pevných částic, jde poměrně snadno“, říká Roman Novák ze společnosti DPF Technology s.r.o. „Hodně o přítomnosti filtru prozradí samotná koncovka výfuku. Pokud je zahnutá směrem dolů k zemi, byla výrobci montována do vozů, kde DPF filtr z výroby nebyl. Druhým vodítkem, jak jednoduše otestovat přítomnost filtru, je sáhnout si do samotné koncovky výfuku. Pokud je černá a plná sazí, vůz filtrem pevných částí vybaven není nebo byl z vozu demontován.“ 

Podobně je na tom i motor 2.0 TDi PD 103kW, u kterého je ale procento vozidel s namontovaným filtrem výrazně větší. Pokud pak máte ve své garáži zaparkovanou Octávii RS s výkonem 125kW, můžete si být přítomností filtru pevných částic zcela jistí. Vozidla vyráběná s tímto motorem se vstřikováním PPD výrobce Siemens jsou všechna standardně vybavena DPF filtrem.

Jak šel čas, Škodovka postupně nahradila starší motory PD novými agregáty se vstřikováním CommonRail. U těchto vozidel jsou motory vybaveny filtrem pevných částic všechny bez výjimky, ať už se jedná o 1.6 TDi nebo 2.0 TDi. Toto platí i pro motory s nejmenším objemem 1.4 TDi s řídícími jednotkami Bosch EDC17 umístěnými např. v modelech Fabia II a Roomster.

Jak se o DPF filtr starat?

Filtr pevných částic vyžaduje ke své správné funkci provádění automatických pravidelných regenerací vozidlem. Tyto regenerace jsou spouštěné řídící jednotkou a mají za úkol vypálit saze uložené ve filtru a umožnit tak jeho další provoz. Aby regenerace filtru probíhaly dostatečně efektivně, je nutné s vozem občas jet delší trasu konstantní rychlostí, kdy při dodržení těchto podmínek dochází k jeho efektivní regeneraci. Pokud pak jezdíte většinu času pouze krátké trasy v městském provozu, je předpoklad, že regenerace probíhají pouze omezeně a životnost filtru pak rapidně klesá.

Při nadměrném zanesení filtru pevných částic, kdy již tento filtr nepracuje jak má, je vozidlo uvedeno do takzvaného náhradního režimu, kdy vůz nemá plný výkon a není možné provoz filtru obnovit klasickým způsobem. V některých těchto případech je možné provedení násilné regenerace filtru pomocí originální diagnostiky. Pokud však je již zanesení příliš vysoké, není možná ani tato regenerace.  Pro nejednoho majitele vozu pak přichází otázka, jak tento problém s filtrem vzhledem k jeho velmi vysoké ceně řešit a hledají tak další, jiné alternativní řešení.

Jak na nefunkční filtr pevných částic?

Způsobů řešení nefunkčního DPF filtru je hned několik. Dosud častým řešením bylo mechanické a softwarové odstranění filtrů pevných částic pryč z vozidla tak, aby řídící jednotka motoru nevyhodnocovala chybu nízké účinnosti filtru a následně tak neomezovala výkon. Toto řešení je ve většině případů funkční, ale protože bývá používáno především pro sportovní účely, je po takové úpravě nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích a výrazně se touto úpravou snižuje emisní třída vozidla. Z toho důvodu proto nelze takovou úpravu považovat za přínosnou.

Přesný opak tomuto řešení přináší na trh společnost DPF Technology s.r.o, která na trh v České republice uvedla bezkonkurenční patentovanou technologii HeatAIR, pomocí které již několik let provádí renovace filtrů pevných částic suchou cestou bez použití chemie. Princip renovace je podobný jako ve vozidle, probíhá však mnohem efektivnější formou, kdy je možné z filtru odstranit nejen saze vznikající při provozu vozu, ale následně i nahromaděný zbytkový popílek. Díky tomu není nutné filtr pevných částic měnit za nový a investovat vysoké částky do výměny filtru bez toho, aby měla tato oprava vliv na snížení emisní třídy vozidla.

Při problému s DPF filtrem vašeho vozu je tak možné se obrátit přímo na firmu DPF Technology s.r.o. nebo na některý z více jak 100 smluvních servisních míst firmy po celé České republice a na Slovensku. Tuto opravu lze provést na centrále firmy i všech servisních místech jako kompletní zakázku, včetně demontáže filtru z vozu. Možné je také demontovat DPF filtr svépomocí nebo v jakémkoli autoservisu a renovaci filtru pevných částic zadat poštou, přepravní službou, nebo popřípadě dovézt osobně. V průběhu minimálně 24 hodin od přijetí zakázky je tak možné opět získat plně funkční filtr pevných částic za zlomek jeho ceny a ve srovnatelné kvalitě filtru originálního.

Další alternativou čištění filtrů se může jevit použití chemického čištění pomocí výplachu filtru. Při aplikaci dochází ke smíšení kapaliny (chemie) s popílkem uvnitř filtru, který má být jejím pomocí odstraněn. Po této opravě  však může docházet k zapečení zbytkových  neodstraněných zbytků kapaliny s popílkem a tím i k trvalému zneprůchodnění filtru. Je proto zcela jistě lepší spolehnout se na osvědčené metody, u kterých je výsledek dostatečně otestován a tím i garantován.