ŠKODA AUTO i v náročném automobilovém roce 2013 úspěšně pokračovala ve své růstové strategii. S 920 800 dodanými vozy docílila česká automobilka druhého nejlepšího ročního prodejního výsledku ve své 118leté historii (2012: 939 200 vozů; -2,0 procenta). Po

ŠKODA AUTO v roce 2013: Úspěšná realizace růstové strategie

Tržby společnosti ŠKODA AUTO byly v roce 2013 s částkou 10,3 miliard euro potřetí za sebou nad hranicí 10 miliard eur. Ve fázi vysokých investic dosáhla automobilka solidního provozního výsledku ve výši 522 milionů eur. Investice činily 741 milionů euro. V roce 2014 vstupuje modelová ofenzíva české automobilky do další fáze. ŠKODA přitom se svými modely sází na více emocí a expresivnější design. Automobilka současně posiluje své mezinárodní prodejní aktivity.

„Rok 2013 byl pro společnost ŠKODA AUTO rokem intenzivním a úspěšným. ŠKODA prokázala svou sílu i v náročných podmínkách,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „S rekordním počtem osmi nových nebo kompletně přepracovaných modelů jsme představili více nových modelů než kdykoli předtím a pokračovali tak v našem růstovém kurzu. Přes nadprůměrný počet náběhů nových produktů i přes mnohdy silný protivítr z trhů jsme dosáhli druhého nejlepšího prodejního výsledku v historii společnosti, kumulovaný výsledek je o něco nižší než výsledek roku 2012. Po úspěšném zahájení výroby nových modelů jsme však ve druhé polovině roku 2013 dále rostli. Tento pozitivní trend pokračoval i vysokým tempem růstu na počátku roku 2014,“ dodává Vahland.

Po prvním pololetí roku 2013, poznamenaném složitou situací na evropských trzích a četnými náběhy nových produktů a s nimi spojenými nízkými objemy výroby se ŠKODA ve druhé polovině roku díky plné disponibilitě nových modelů vrátila k silnému růstu. Tento pozitivní vývoj zesílil i v dosavadním průběhu roku 2014. Do konce února 2014 vzrostly dodávky vozů značky ŠKODA zákazníkům v porovnání se stejným obdobím předchozího roku o 10,6 procent na 151 100 vozů – nový rekordní výsledek prvních dvou měsíců roku. „Naše modelová ofenzíva rozvíjí svou plnou sílu. Dobrý začátek roku, vysoký počet objednávek a přibývající pozitivní signály z evropských trhů nás pro rok 2014 naplňují optimismem. Přesto musíme pozorně sledovat, tak jako dosud, nejistý vývoj trhu,“ říká Dr. Vahland.

2014: Růstová ofenzíva ŠKODA AUTO pokračuje novými modely

V roce 2014 vstupuje modelová a designová ofenzíva společnosti ŠKODA AUTO do další fáze. Na autosalonu v Ženevě počátkem března představila automobilka designovou studii kupé „ŠKODA VisionC“. Emocionálně pojaté pětidveřové kupé podtrhuje vzestup značky a předznamenává další krok v evoluci designu značky ŠKODA. Studie současně ukazuje možnosti inovativních koncepcí karoserií vozů značky ŠKODA.

ŠKODA navíc v letošním roce uvede dvě nové atraktivní varianty nové generace modelu Octavia. Nová ŠKODA Octavia Scout je svérázný ‚skaut’ v nejlepším slova smyslu, zaujme robustním offroadovým vzhledem, inovativní technologií pohonu všech kol a vynikajícími jízdními vlastnostmi na silnicích i mimo ně. S novým modelem ŠKODA Octavia G-TEC pokračuje ŠKODA ve své CNG-ofenzívě. První sériově vyráběná Octavia s pohonem na zemní plyn nabízí čistou mobilitu za dostupnou cenu a při provozu na zemní plyn dosahuje emisí pouhých 97 g CO2/km. Při provozu čistě na CNG ujede vůz až 410 km na jedno natankování. Při provozu na benzin činí dojezd 920 km. Octavia G-TEC tak na jedno natankování všech nádrží ujede celkem až 1 330 km.

S novými variantami modelu Octavia cílí ŠKODA na další růst své zdaleka nejsilnější modelové řady. Octavia je srdcem značky a třetí generace tohoto modelu, která byla na trh uvedena počátkem roku 2013, se opět ukázala být trefou do černého. Dodávky zákazníkům v západní Evropě rostly od srpna 2013 každý měsíc dvouciferným tempem. Nová ŠKODA Octavia vyrazila v roce 2013 k zákazníkům v provedení Octavia, Octavia Combi, Octavia Combi 4×4 i ve sportovně laděné verzi Octavia RS. S třetí generací získává ŠKODA další nové, náročné skupiny zákazníků.

2013: Růst v západní a střední Evropě

ŠKODA dodala svým zákazníkům v roce 2013 celkem 920 800 vozů, což oproti roku 2012 představuje lehký pokles o 2,0 procenta (939 200 vozů).

Růstu dosahuje ŠKODA v západní Evropě. Zde se automobilka rozvíjela podstatně lépe než celkový klesající trh. Počet dodávek zákazníkům vzrostl o 3,1 procenta na 369 600 vozů (2012: 358 400), tržní podíl značky ŠKODA vzrostl na 3,2 procenta (2012: 3,0 procenta). V Německu automobilka dále posilovala svou pozici nejsilnější zahraniční značky.

V roce 2013 si ŠKODA polepšila také ve střední Evropě: 126 500 dodávek zákazníkům odpovídá nárůstu o 2,0 procenta (2012: 124 000). Tržní podíl vzrostl na více než 19 procent. Na českém trhu, v Polsku a na Slovensku byla ŠKODA jasnou jedničkou.

Ve východní Evropě dodala automobilka svým zákazníkům 125 400 vozů (2012: 137 100). Tržní podíl značky ŠKODA činil necelá 4 procenta. V Rusku dodala ŠKODA svým zákazníkům 87 500 vozů (2012: 99 100).

Čína byla v roce 2013 opět nejsilnějším trhem značky ŠKODA. Zákazníkům v Číně dodala ŠKODA 227 000 vozů (2012: 235 700). V Číně bude nová generace modelu Octavia uvedena až v roce 2014. V Indii bylo v minulém roce zákazníkům dodáno 22 600 vozů značky ŠKODA. Velkých přírůstků dosáhla česká značka v Izraeli (14 400; +11,7 procent), v Turecku (12 800; +23,2 procent) a v Alžírsku (9 100; +85,3 procent).

Úspěch s novými modely

S celkem 359 600 prodanými vozy byla ŠKODA Octavia opět zdaleka nejprodávanějším modelem značky ŠKODA (2012: 409 600). Pokles o 12,2 procent byl způsoben generačním přechodem tohoto modelu. S plným objemem výroby nového modelu Octavia od poloviny roku počet dodávek zákazníkům opět rostl.

ŠKODA Fabia dosáhla v uplynulém roce počtu 202 000 dodávek zákazníkům, po 240 500 vozech v předchozím roce. Na podzim roku 2014 je plánováno uvedení nové generace modelu ŠKODA Fabia.

Skvěle se v prvním plném prodejním roce vyvíjely prodeje nového modelu ŠKODA Rapid. Se 103 800 prodanými vozy (2012: 24 700) se společnosti ŠKODA AUTO v porovnání s předcházejícím rokem podařilo zvýšit prodeje modelu Rapid na více než čtyřnásobek. Tím se model Rapid, dodávaný ve verzích Rapid a Rapid Spaceback, ani ne dva roky po svém uvedení na trh stal třetím nejprodávanějším modelem značky ŠKODA. S modelem ŠKODA Rapid Spaceback představila značka v polovině roku 2013 svůj první kompaktní hatchback. ŠKODA tak poprvé nabízí vůz v nejsilnějším segmentu evropského trhu.

V roce 2013 bylo zákazníkům dodáno 94 400 vozů řady ŠKODA Superb (2012: 109 100). V polovině roku 2013 byla vlajková loď značky důkladně přepracována. Nová ŠKODA Superb zaujme novým designem svěžím interiérem a novými technickými prvky. Spotřeba a emise palety motorů byly sníženy až o 19 procent.

ŠKODA Yeti dosáhla v roce 2013 počtu 82 400 dodaných vozů (2012: 87 400). Oblíbené kompaktní SUV značky ŠKODA se taktéž dočkalo rozsáhlé modernizace techniky a designu. Vůz je poprvé nabízen ve dvou variantách: jako elegantní a stylová ŠKODA Yeti do města a v dobrodružněji laděné verzi ŠKODA Yeti Outdoor. Obě varianty nabízí dynamický design, maximální funkčnost a excelentní jízdní vlastnosti na silnici i v terénu.

Skvěle se vyvíjely i prodeje minivozu ŠKODA Citigo, který je na trhu od konce roku 2011. Počet vozů, dodaných zákazníkům, se v roce 2013 zvýšil o plných 51 procent na 45 200 (2012: 30 000). ŠKODA Roomster na celém světě přesvědčila 33 300 zákazníků (2012: 38 000 vozů).

Finanční výsledky skupiny ŠKODA AUTO za rok 2013

ŠKODA AUTO dosáhla v roce 2013 solidního finančního výsledku. Tržby ve výši 10,3 miliard Euro byly z důvodu nižšího objemu výroby lehce pod úrovní předchozího roku (2012: 10,4 miliard eur). Provozní výsledek činil 522 milionů eur (2012: 712 milionů eur). Obratová rendita činila 5,1 procent (2012: 6,8 procent). „I přes složité rámcové podmínky v Evropě a vysoké výdaje spojené s rozšiřováním modelové palety, se nám, zejména díky úsporám v nákladech, podařilo udržet operativní výsledek na solidní úrovni,“ říká člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast financí Winfried Krause. Investice společnosti dosáhly v roce 2013 výše 741 milionů eur (2012: 832 milionů eur). Zisk před zdaněním činil 536 milionů eur (2012: 713 milionů eur). Zisk po zdanění dosáhl výše 455 milionů eur (2011: 611 milionů eur).

ŠKODA chce dále růst; nové investice do výrobních závodů v ČR

V příštích letech chce ŠKODA dále zvýšit své celosvětové prodeje minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. Za tímto účelem automobilka představí v průměru každých šest měsíců nový nebo přepracovaný model.

S ohledem na očekávaný růst investuje ŠKODA do dalšího rozvoje výrobních závodů v České republice. Výrobní linky v mladoboleslavském závodě, na nichž vzniká nová ŠKODA Octavia a všechny její varianty, ŠKODA Rapid a ŠKODA Rapid Spaceback, byly modernizovány a jejich kapacita byla zvýšena.

V souvislosti v modernizací modelů ŠKODA Superb a ŠKODA Yeti investovala automobilka také do výrobního závodu v Kvasinách. Při příležitosti nedávné návštěvy českého premiéra Bohuslava Sobotky ve Wolfsburgu byla potvrzena výroba dalšího nového modelu značky ŠKODA v Kvasinách.

V rámci modelové a designové ofenzívy posílí automobilka své prodejní aktivity na evropských i dalších zahraničních trzích. Vedle posilování dobré pozice v Evropě sází  Česká automobilka na růstové trhy v Číně a v Rusku. V Číně bude na jaře roku 2014 zahájena výroba nové generace modelu ŠKODA Octavia. V Rusku byla před několika týdny zahájena výroba nového modelu ŠKODA Rapid.