ŠKODA pokračuje v CNG-ofenzívě s novým modelem Octavia G-TEC

Při rozšiřování rodiny ekologických modelů klade ŠKODA stále větší důraz na vozy poháněné zemním plynem. Již nyní lze na českém trhu objednávat nové modely ŠKODA Octavia G-TEC a ŠKODA Octavia Combi G-TEC. Tím se nabídka CNG vozů značky ŠKODA rozrostla na

Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC

„S novými modely Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC bude naše modelová paleta ještě šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „Pohon na zemní plyn je smysluplnou technologií ekologického pohonu a v dnešní době je k dispozici s dobrým poměrem ceny a výkonu. Tím plníme přání našich zákazníků, kteří mají zájem o ekologické, ekonomické a současně cenově dostupné vozy,“ dodává Dr. Welsch.

Uvedení modelů Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC na trh bude probíhat postupně od června 2014 v Belgii, Dánsku, Německu, Finsku, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemí, Norsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku, Slovensku a ve Slovinsku. Na českém trhu lze oba modely objednávat již nyní.

Bivalentní přeplňovaný motor 1,4 TSI/81 kW Green tec s dojezdem až 1 330 km

Modely ŠKODA Octavia G-TEC a ŠKODA Octavia Combi G-TEC jsou vybaveny přeplňovaným motorem 1,4 TSI. Agregát o výkonu 81 kW (110 k) je schopný spalovat jak benzin, tak CNG (tj. Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn). Standardem pro tento model je paket Green tec se Start-Stop systémem a rekuperací brzdné energie. Moderní agregát splňuje limity EU 6, které vstoupí v platnost v září 2014.

Dojezd nového modelu Octavia G-TEC je obdivuhodný: Při provozu na CNG ujede Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC na jedno natankování až 410 km. Spotřeba činí 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím pouhých 97 g CO2/km. Při jízděna benzin má vůz dojezd až 920 km. S plnými nádržemi tak Octavia G-TEC ujede celkem až 1 330 km.

Při vší šetrnosti vozu Octavia G-TEC nepřichází zkrátka ani potěšení z jízdy. Maximálního točivého momentu 200 Nm dosahuje motor v rozsahu od 1 500 do 3 500 min-1. ŠKODA Octavia G-TEC akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 195 km/h.

Obě nádrže na zemní plyn mají celkový objem 97 litrů, resp. 15 kg zemního plynu při tlaku 200 barů. Jsou upevněny na speciálním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru. Díky výhodnému umístění nádrží není omezena velkorysá nabídka prostoru v interiéru. I Octavia na zemní plyn tak nabízí vysoký komfort cestování a dostatek místa. Zavazadlový prostor pojme 460 litrů (Octavia), resp. 480 litrů (Octavia Combi).

Úspěšná ŠKODA Citigo G-TEC: Více než 1 900 prodaných vozů

Již od října 2012 je městský vůz Citigo v nabídce s pohonem na zemní plyn. Malý a k životnímu prostředí šetrný vůz stanovuje ve své třídě nová měřítka z pohledu šetrnosti s přírodními zdroji. V málokterém jiném automobilu tohoto segmentu lze cestovat tak pohodlně, bezpečně a zároveň šetrně k životnímu prostředí, jako v modelu Citigo poháněném zemním plynem.

Vůz má spotřebu pouhých 4,4 m3 (2,9 kg) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 79 g/km. Celkový dojezd činí 620 km (400 km na plyn, 220 km na benzin). Stejně jako v případě modelu Octavia G-TEC jsou i v tomto voze plynové nádrže umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, přímo vedle desetilitrové benzínové nádrže.

Prodej modelu Citigo G-TEC se vyvíjí skvěle. Od uvedení na trh dodala ŠKODA svým zákazníkům více než 1 900 těchto vozů, z toho 1 300 jen v roce 2013.

V Německu byl v minulém roce vůz Citigo G-TEC spolu s koncernovými sourozenci sdružením Verkehrs Club Deutschland (VCD) vyhlášen nejekologičtějším vozem roku. Pozornost loni vzbudila netradiční rekordní jízda, při které v srpnu 2013 dojel rakouský mistr úsporné jízdy Gerhard Plattner s vozem Citigo G-TEC za pět dní z italské Vicenzy do švédského Stockholmu s průměrnou spotřebou 2,39 kg zemního plynu na 100 km.

Zemní plyn: Ekologická a cenově výhodná alternativa

Zemní plyn je čistý. Emise jsou nejen bez zápachu, ale obsahují také méně škodlivin než emise vznikající při spalování benzinu nebo nafty. Díky výhodnému poměru uhlíku a vodíku v metanu se snižují emise oxidu uhličitého vznikající během spalování. Emise CO2 v porovnání se spalováním benzinu klesají až o 23 %, množství uhlovodíků obsažených v metanu pak o celých 73 %. Oproti srovnatelnému benzinovému motoru produkuje motor na zemní plyn zhruba o 80 % méně oxidu uhelnatého a o 80 % méně oxidů dusíku. Díky uzavřenému systému také nevznikají žádné emise při tankování.

Další výhodou vozů poháněných zemním plynem jsou podstatně nižší provozní náklady. Zemní plyn je oproti benzinu až o 60 % levnější, oproti naftě pak zhruba o 40 %. V některých evropských zemích jsou navíc na pořízení vozu na zemní plyn poskytovány i daňové výhody.