Souboj o korunu pro jezdce v mistrovství Evropy FIA (ERC) se vyostřuje. Až o příštím víkendu (23.-25. října) nastoupí rallyová elita k předposlední soutěži této sezóny, „Rallye International du Valais“, tovární duo značky ŠKODA, Esapekka Lappi/Janne Ferm

ŠKODA Motorsport

„Jedu na rally do Švýcarska s těmi nejlepšími vzpomínkami,“ říká Lappi. „V loňském roce jsme zde s Jannem dosáhli našeho prvního velkého vítězství na asfaltu. Byl to skutečně zcela mimořádný moment naší dosavadní kariéry, zvláště když jsme jen několik dní předtím pro značku ŠKODA vyhráli APRC rally v Číně. Nejraději bych ve Švýcarsku zopakoval úspěch z minulého roku, abych udělal v šampionátu co největší krok. Ale v mistrovství Evropy si člověk nemůže vybírat: čeká na nás dlouhá a mimořádně náročná rally.“

ŠKODA Fabia Super 2000

Lappi v této sezóně oslavil již dvě vítězství, mimo jiné na velice prestižní „Circuit of Ireland Rally“, která se rovněž jede na asfaltu. Tam také jeho kolega u značky ŠKODA Wiegand obsadil druhé místo a poprvé se tak na mistrovství Evropy postavil na stupně vítězů. Nejen díky dalším dvěma pódiovým umístěním – třetímu místu na „Ypres Rally“ v Belgii a druhému místu při „Barum Rally“, která je pro značku ŠKODA domácím závodem, má tento 23letý Němec stále ještě šance na titul pro jezdce v ERC.

„Svých nejlepších výsledků jsem v tomto roce dosáhl při rally na asfaltu: v Severním Irsku, Belgii a Česku jsem se dostal na stupně vítězů. To musí být mým cílem také při ‚Rallye International du Valais‘, pokud chci, aby titul v mistrovství zůstal nadále otevřený,“ prohlásil Wiegand. „Pro mne je ovšem tato rally úplně nová, rychlostní zkoušky zatím znám jen z videí z loňského roku. Některé z nich trochu připomínají Rally Monte Carlo, kde jsme s Frankem v roce 2013 vyhráli klasifikaci WRC-2. Tratě ve Švýcarsku jsou ovšem užší, takže tam není místo pro chyby. Kromě toho tam jsou některé krátké šotolinové pasáže, což zajistí dodatečné napětí.“

„Rallye International du Valais“ patří k těm nejnáročnějším závodům ERC. Od čtvrtka do soboty musejí posádky ve švýcarském kantonu Wallis absolvovat 260,2 km, rozdělených do 19 rychlostních zkoušek. Velká část zkoušek vede po úzkých asfaltových silničkách v okolí měst Sion a Martigny. Ovšem celkem osm zkoušek má rovněž krátké úseky, kde se musí jet po šotolině – s vozy nastavenými na asfalt. K tomu přistupují velké výškové rozdíly: Nejnižší bod profilu trati leží 400 metrů nad hladinou moře, zatímco „střecha rally“ stoupá do výše 1 800 metrů. Vše začne ve čtvrtek od 9:00 hodin místního času s 3,3 km dlouhou kvalifikační zkouškou v Sionu. Příjezd do cíle je v sobotu v 17:30 h v Martigny.

Zatímco souboj o korunu v ERC je ještě zcela otevřený, rozhodnutí o titulu v APRC již padlo. Při předposledním závodu sezóny v Japonsku koncem září přepsala ŠKODA Motorsport historii: Český výrobce potřetí za sebou vyhrál hodnocení značek i jezdců*. Tovární pilot značky ŠKODA Jan Kopecký si navíc předčasně zajistil titul mezi jezdci – před svým týmovým kolegou Gauravem Gillem, který vyhrál toto mistrovství v loňském roce. Mistr Evropy Kopecký je prvním pilotem rally, který během dvou po sobě jdoucích let nejprve vyhrál ERC a poté APRC.

Tato vítězství a zisky titulů jsou neoddělitelně spojeny s úspěšným modelem Fabia Super 2000. Tento špičkový vůz s pohonem čtyř kol z Mladé Boleslavi je úspěšný i v národních mistrovstvích v rally. Zkušený belgický jezdec „Fast“ Freddy Loix, který v červnu vyhrál s vozem Fabia Super 2000 závod mistrovství Evropy v rally ve své vlasti, si zajistil belgický mistrovský titul. Předtím vyhrál šampionát v Portugalsku Pedro Meireles, podporovaný importérem vozů ŠKODA v Portugalsku. Navíc si velice zkušený Raimund Baumschlager zajistil s vozem Fabia Super 2000 svůj již dvanáctý mistrovský titul v rally v Rakousku.

* Podmíněno potvrzením FIA.

Víte, že …

… „Rallye International du Valais“ je předposledním podnikem sezóny ERC 2014? Finále sezóny proběhne od 6. do 8. listopadu na francouzském ostrově Korsika. Velké vyhlášení vítězů ERC proběhne 9. listopadu v korsické metropoli Ajacciu.

… „Rallye International du Valais“ se letos jede po 55.? Prvním pořadatelem byl rallyový nadšenec a obchodník s vínem Philippe Simonetta, kterému se tak podařilo spojit jeho dvě největší vášně: aby se motoristický svět seznámil jak s kantonem Wallis, kde jsou výborné podmínky pro rally, tak s vynikajícími víny z regionu.

… „Rallye International du Valais“ se proto také nejprve jmenovala „Rallye du Vin“ (rally vína)? V letech 1981 až 1984 se jezdila pod názvem „Rallye International du Vin et du Valais“. Od roku 1985 je známá pod svým dnešním označením.

… rally ve Švýcarsku byla v roce 1980 poprvé součástí mistrovství Evropy? V letech 2007 a 2008 byl podnik navíc součástí Intercontinental Rally Challenge (IRC).

… ŠKODA se v loňském roce zapsala do listiny vítězů „Rallye International du Valais“? Esapekka Lappi/Janne Ferm tehdy vyhráli pouhých šest dní po svém úspěchu na APRC rally v Číně. Mezi vyhlášením vítězů v „Říši středu“ a startem ve Wallisu museli oba Finové absolvovat 40hodinovou cestu.

… kolotoč kolem „Rallye International du Valais“ letos rozbije své stany hned na dvou místech? Start rally je v hlavním městě kantonu, v Sionu, kde také budou do pátku umístěny servisní zóny týmů. Od soboty bude servisní parkoviště ve 30 kilometrů vzdáleném Martigny, kde rovněž proběhne vyhlášení vítězů.

… září 2014 bylo dosud nejlepším zářím v historii společnosti ŠKODA AUTO? Český výrobce automobilů zvýšil v minulém měsíci prodeje o 10,4 procenta na celosvětových 95 600 vozů (stejný měsíc loňského roku: 86 600). V Evropě vzrostl podíl značky ŠKODA na trhu za prvních devět měsíců tohoto roku na 4,4 procenta.

Číslo pro „Rallye International du Valais“: 30,18

Nezvyklé: Ačkoli je „Rallye International du Valais“ deklarována jako čistě asfaltová rally, musejí přesto posádky zvládnout celkem 30,18 km na šotolinových tratích. RZ „Caserne“, která se bude v pátek projíždět dvakrát, zahrnuje dílčí úsek 0,14 km na volném podkladu. Velice zapeklité to bude v sobotu, kdy na všechny čeká dalších 29,9 šotolinových kilometrů na rychlostních zkouškách „Bruson“, „Verbier“, „Les Cols“ a „Col des Planches“. Zde musejí být piloti zvláště opatrní, jejich vozy totiž budou plně nastavené na asfaltové silnice. Navíc budou mít týmy během rallyového víkendu k dispozici výhradně široké pneumatiky na asfalt a nikoli podstatně užší pneumatiky na šotolinu s hrubším profilem.

Mistrovství Evropy FIA v rally (ERC), bodový stav hodnocení jezdců po devíti z jedenácti podniků sezóny:

1. Esapekka Lappi, 123 bodů; 2. Sepp Wiegand, 104; 3. Kajetan Kajetanowicz, 94; 4. Craig Breen, 74; 5. Václav Pech, 63; 6. Vasily Gryazin, 53; 7. Ott Tänak, 44; 8. Bruno Magalhães, 44; 9. Robert Kubica, 39; 10. Robert Consani, 39.