ŠKODA Fabia s motorem 1.0 MPI

Za prvním jízdním testem vozu ŠKODA Fabia se náš tým vypravil až do teplého Portugalska a koncem roku, jsme ještě ten samý vůz podrobili jízdním zkouškám na našich silnicích.

Nová ŠKODA Fabia

ŠKODA Auto udělala oproti Fabii druhé generace velký pokrok zvláště v designu. Nová Škoda Fabia je mnohem sportovněji laděná a podtrhují ji tři hlavní faktory, nižší, širší a lehčí. Díky zvláště váze, rozhodla automobilka montovat nové litrové motory, které známe z modelů CitiGo.

Škoda Fabia 1,0 MPI

Tříválec MPI o objemu 1,0 litru je nabízen ve variantách o výkonu 44 kW a 55 kW. V obou případech jsou jednotky kombinovány výlučně s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou. Standardem je systém Start-Stop a rekuperace brzdné energie.

Nás ale zajímalo, jaká je jízda a spotřeba motoru 1,0 MPI v běžném provozu. Někteří si řeknou, co s autem, které má jen litrový motor. Ano, pokud jste zvyklí na motor o větším obsahu a výkonu, první dojem je „to auto nejede“. Ale na druhou stranu si musíme říci, které zákazníky tato motorizace oslovuje.

V prvé řadě to jsou řidiči, kteří se potřebují dostat klidnou jízdou z bodu A do bodu B. Další skupinou jsou lidé, kteří velké množství kilometrů najedou po městě a třetí skupinou jsou ti, kteří i kdyby měli pětilitrový motor, pojedou tu svoji pomalou „bezpečnou“ jízdu.

Jízda městem

A nyní k samotnému testu. Spotřeba ve městě je úměrně spojená s hustotou provozu a citlivou nohou na plynovém pedálu. Ve výsledku nám průměrná spotřeba po Praze vyšla na 5,6 litru na 100 km.

Jízda mimo město

Při jízdě mimo město po silnicích 1, 2, a 3 třídy ukázal zajímavých 4,7 litru na 100 km. Podotýkám, že jsme dodržovali maximální povolené rychlosti a důležité bylo správné řazení. Spotřebu dokáže výrazně snížit na rovince či skopce rychlé odřazení na nejvyšší rychlostní stupeň.

Jízda po dálnici

Nová Fabia 1,0 MPI nepřekáží ani na dálnici, ale spotřeba je velice závislá na rychlosti. Při maximální povolené rychlosti 130 KM/hod si Fabia vezme 6,5 litru. Opět se bavíme o plynulé jízdě, kdy nechceme s nikým závodit.

Závěrem

Malý benzinový motor je skvělou volbou do městského a příměstského provozu. Dokáže se rychle zahřát na provozní teplotu, což ocení řidiči, kteří jezdí krátké trasy s častými přestávkami. Vyniká také jednoduchou konstrukcí, spolehlivostí, nízkou hmotností a příznivými provozními náklady.