Nová ŠKODA Octavia RS 230

Ryzí sportovní emoce – to je nová ŠKODA Octavia RS 230. Na autosalonu v Ženevě slaví svou světovou premiéru také nový výkonný model značky ŠKODA. Sportovní Octavia RS 230 boduje atraktivním designem, moderní technikou a působivým výkonem. Jako první vůz z

ŠKODA Octavia RS 230

„Jako nejrychlejší sériově vyráběná Octavia všech dob definuje ŠKODA Octavia RS třetí generace již dva roky měřítka pro sportovní vozy kompaktní třídy,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Výkonný model Octavia RS 230 představuje její mimořádně dynamickou, opticky i technicky vylepšenou variantu. ŠKODA Octavia RS 230 nabízí dokonalé propojení špičkových jízdních vlastností, nejnovější techniky a vysoké užitné hodnoty. Tímto atraktivním modelem mladoboleslavská automobilka odkazuje na své velké úspěchy v historii motoristického sportu,“ dodává Vahland.

Maximální rychlost 250 km/h

Označení „230“ vyjadřuje počet koňských sil nové varianty RS poháněné dvoulitrovým benzinovým motorem o výkonu 169 kW neboli 230 koní. Pro verzi RS 230 posílila ŠKODA dvoulitr modelu Octavia RS o 7 kW (10 koní). Toto vylepšení motoru bychom tedy mohli nazvat „tovární úpravou“. S agregátem 2,0 TSI/169 kW (230 PS) ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou zrychlí Octavia RS 230 z 0 na 100 km/h za pouhých 6,7 sekund. Vůz dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. ŠKODA Octavia RS 230 se tak stává nejrychlejším sériově vyráběným modelem Octavia všech dob. Alternativně mohou zákazníci také zvolit motor 2,0 TSI/169 kW ve spojení s automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností zaručuje skvělou trakci v zatáčkách

Působivou trakci v zatáčkách a maximální jízdní stabilitu zajišťuje v novém modelu Octavia RS 230 přední diferenciál s elektrohydraulicky řízenou svorností (VAQ). Tato technika původně vyvinutá pro využití v motoristickém sportu se ve voze značky ŠKODA objevuje poprvé. Funguje na bázi elektronicky řízené lamelové spojky umístěné mezi diferenciálem a pravou poloosou. V případě potřeby lze diferenciál plně uzavřít a přenášet tak 100 % hnacího momentu motoru na kolo s vyšší adhezí. Tento systém zejména při rychlém průjezdu zatáčkou přináší větší potěšení z jízdy.

Zvýšení svornosti diferenciálu při průjezdu zatáčkou způsobí vyšší přenášený moment na vnější přední kolo a tedy vyšší rychlost průjezdu zatáčkou.

V případě otevřeného diferenciálu by moment na vnějším předním kole v zatáčce byl omezen adhezí prokluzujícího vnitřního kola. A tím by díky nedotáčivosti vozu byla omezena i maximální rychlost vozu v zatáčce.

Dochází tedy k prodloužení doby, po kterou je na vozovku přenášen největší možný hnací moment. Tím se minimalizuje prokluz kol, vůz se stabilizuje a systém mu pomáhá při výjezdu ze zatáčky. Podstatně se tak snižuje riziko nedotáčivosti. Díky elektronickému řízení je tento systém na rozdíl od čistě mechanických uzávěrek plně integrován do funkce stabilizačního programu ESC.

Stejně jako Octavia RS je i model Octavia RS 230 sériově vybaven sportovním podvozkem, který je oproti standardnímu modelu Octavia snížen o 15 milimetrů. Optimální ovladatelnost a maximální agilitu navíc zajišťuje také elektromechanické progresivní řízení. Díky této technice stačí řidiči pro vykroužení požadovaného poloměru zatáčky menší pohyby volantem a nemusí tedy tolik přehmatávat na volantu.

Výrazný vzhled s černými designovými prvky

ŠKODA Octavia RS 230 sportovní charakter podtrhuje svým exteriérem. Sportovní model má exkluzivní, černý designový paket s lesklým černým rámečkem masky chladiče a kryty vnějších zpětných zrcátek. Varianta Combi je navíc vybavena černým střešním nosičem. Šestiúhelníková mřížka mohutného nasávacího otvoru je rovněž provedena v černo-lesklé kombinaci (Octavia RS: černo-matná kombinace).

Výrazným prvkem exteriéru jsou devatenáctipalcová kola z lehké slitiny v lesklém černém designu „Xtreme“. Brzdiče jsou červeně lakované. Navíc ŠKODA výkonnější variantu odlišila dvěma lesklými černými sportovními koncovkami výfuku. Speciálně upravené tlumiče hluku zaručují jadrný zvukový projev vozu. Nechybí ani spojler, který je u varianty Octavia upevněný na pátých dveřích, u verze Combi RS 230 se nachází na zadní hraně střechy.

ŠKODA Octavia RS 230 je v nabídce ve čtyřech odstínech laku: červená Corrida, bílá Moon, černá Magic a šedá Steel. Nový sportovní model jednoznačně identifikuje také speciální plaketa RS na pátých dveřích, která je ve srovnání s modelem Octavia RS o něco větší a doplněna o černé „V“ v logu.

Sportovní interiér

Sportovní charakter je u modelu Octavia RS 230 zdůrazněn i v interiéru, pro který jsou charakteristické černé prvky výbavy s červenými akcenty. Černý lesklý dekor zdobí výplně dveří, volant i středový panel.

Speciálně tvarované, elektricky nastavitelné sportovní sedačky RS poskytují řidiči i spolujezdci stabilní boční vedení při rychlém průjezdu zatáčkou a přesvědčí svou skvělou ergonomií. Potahy sedaček z černé kůže jsou obšité červeným stehem. Mimořádně působivý je červený klenutý pruh na přechodu k hlavové opěrce, který zdobí také kožené zadní sedačky. Na hlavových opěrkách předních sedadel je vyšité specifické logo Octavia RS.

ŠKODA Octavia RS 230 má tříramenný sportovní multifunkční volant, který je potažený černou kůží s červeným obšitím. Hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy jsou rovněž potažené kůží se stejným provedením. Barevný displej Maxi DOT ve sdruženém přístrojovém panelu s designem RS obsahuje i Lap-Timer. Vpředu má vůz barevné prahové lišty s logem RS.

Sportovně zaměřený vůz s dostatkem komfortu a špičkovou bezpečností

Přes sportovní zaměření platí, že na komfort a bezpečnost klade výkonná varianta Octavia RS 230 velký důraz.

Součástí sériové výbavy je i volba jízdního profilu Performance Mode Selection. Řidič si může vybrat ze čtyř režimů: Normal, Sport, Eco a Individual. V závislosti na konkrétně zvoleném profilu se mění celá řada nastavení například řídící jednotky motoru a převodovky DSG, servořízení, regulace odstupu ACA, řídící jednotky bixenonových světlometů a klimatizace Climatronic.

Sériově dodávaný systém infotainmentu Swing disponuje technologií Bluetooth. Systém infotainmentu lze ovládat i multifunkčním volantem. Je-li Octavia RS 230 vybavena převodovkou DSG, nachází se na volantu navíc také řadicí „pádla“.

Na přání jsou k dispozici další komfortní asistenční systémy jako například Adaptive Cruise Assistant udržující odstup od vozů jedoucích vpředu. Intelligent Light Assistant umožňuje automatické zapínání a vypínání dálkových světel. Automatic Parking Assistant pomáhá při automatickém parkování a vyjíždění. Rozpoznání dopravních značek pomáhá řidiči s orientací v provozu. K dispozici je rovněž systém automatického zamykání a startování KESSY.

ŠKODA Octavia RS 230 přesvědčí vysokou úrovní své bezpečnosti. Z aktivních systémů lze jmenovat Front Assistant s funkcí nouzové brzdy, Lane Assistant, sériovou multikolizní brzdu, která automaticky zasáhne v případě nehody, Crew Protect Assistant chránící posádku vozu před hrozící havárií nebo Driver Activity Assistant (identifikace únavy řidiče). V případě nehody zajistí rozsáhlý paket pasivní bezpečnosti maximální ochranu řidiče a cestujících.

ŠKODA Octavia RS: Úspěšný model

Třetí generace modelu ŠKODA Octavia RS, která byla představena v roce 2013, se stala ve světě uznávaným sportovně zaměřeným rodinným vozem. Od uvedení modelu na trh bylo zákazníkům na celém světě dodáno více než 40 000 vozů Octavia RS třetí generace. ŠKODA Octavia první generace byla v roce 2000 prvním vozem mladoboleslavské automobilky pro koncové zákazníky, který přišel na trh jako sportovní model značky s označením RS. V letech 2000 až 2014 prodala společnost ŠKODA AUTO zhruba 143 000 vozů Octavia RS první až třetí generace.

Označení RS symbolizuje sportovní úspěchy značky ŠKODA, stejně jako výkonnost a emoce vybraných sériových modelů. Zkratku RS pro označení modelu použila značka ŠKODA poprvé v roce 1974 u závodních vozů ŠKODA 180 RS a 200 RS, které jsou považovány za předchůdce modelů s písmeny RS ve znaku. Závodní legendou se stal model ŠKODA 130 RS, který v sedmdesátých a osmdesátých letech patřil mezinejúspěšnější sportovní vozy své doby.