Leštění – renovace plastových světlometů

V dnešní době téměř všichni výrobci automobilů preferují na své automobily montáž plastových – polykarbonátových předních světlometů. Hlavní přínos spočívá v nižší hmotnosti, levnější výrobě, větší bezpečnosti, designové variabilitě a především v podstatn

Lesteni-svetel.cz

Jedná se však o plast, který mnohem méně odolává běžným provozním podmínkám, kartáčovým myčkám, UV záření, teplu, celodennímu povinnému svícení, odlétajícím kamínkům, prachu a střídajícím se povětrnostním vlivům, než dříve používaná skla. Důsledkem toho je většinou matný – zoxidovaný, zažloutlý povrch, který nelze v běžných domácích podmínkách ničím odstranit.

Kdy se vyplatí renovovat plastová světla?

  • máte pocit, že Vaše světla nesvítí dostatečně
  • jsou světla na Vašem automobilu matná, zažloutlá, poškrábaná
  • nechcete riskovat nepříjemnosti při STK, či silniční kontrole
  • neprošlo Vaše auto STK, či běžnou silniční kontrolou
  • nelíbí se Vám zašlá světla
  • chcete mít světla jako nová, ale nechtějí se Vám kupovat nová – drahá
  • po nehodě máte jedno světlo nové a druhé zašlé

V následujícím článku, který jsme pro Vás připravili ve spolupráci s Filipem Taubnerem z Taubner Auto Detailing (dvojnásobným vítězem prestižní ceny Meguiar´s za nejnaleštěnější auto tuningového srazu), Vám ukážeme, jak navrátit zašlým světlometům jejich průhlednost a čirost bez nutnosti výměny za nová – drahá.

Pro ukázku jsme zvolili asi nejrozřířenější vůz na našich silnicích se zažloutlými světly – Škodu Fabia první generace. Degradace plastových světlometů se projevuje převážně u vozidel starších 10 let. Nejvíce je to patrné na předních světlech, ale při bližším pozorování zjistíme, že matovatění nejsou ušetřeny ani zadní svítilny a blikače.

Postup při renovaci světel

Proces obnovení původního vzhledu v sobě skrývá několik po sobě jdoucích kroků, kdy každý vyžaduje pečlivost, trpělivost a to nejdůležitější – nespěchat. Počítejte s tím, aby výsledek byl opravdu dokonalý, celková doba práce se bude pohybovat kolem 2 hodin na středně velkých světlech. Na předváděcí Škodě Fabia byl čas o něco delší z důvodu silného poškození a nutnosti dbát opatrnosti při broušení kolem napevno přidělaných mračítek.

Prvním krokem před zahájením samotné renovace je důkladné zakrytí a zamaskování sousedících plechových a plastových částí, které by se mohly broušením poškodit (blatník, nárazník, maska, kapota,… a v našem případě i mračítka). Pro tento krok nám nejlépe poslouží modrá autolakýrnická maskovací páska, která odolává vodě. Dáváme jí pro jistotu ve dvou vrstvách.

Druhý krok je časově a fyzicky nejnáročnější. Ručně smirkem (papírovým, či plátnem) č. 1500 pod vodou odbrousíme matnou zoxidovanou vrstvu z celé plochy světlometů. Nedoporučujeme tento proces urychlovat pomocí brusných kotoučů na vrtačce, či vibrační bruskou z důvodu možného poškození okolních lakovaných částí a možného přepálení plastu, a tím nenávratného poškození světla. V broušení pokračujeme přes smirkové plátno č. 3.000 a následně končíme zrnitostí 4.000. Po tomto kroku by měly být světla po namočení čirá, bez zažloutnutí a bez poškrábání.

Světla osušíme a přistoupíme k samotnému leštění pomocí leštící pasty na plasty a plstěného kotouče. Na leštící kotouč upnutý do vrtačky naneseme leštící pastu a pomocí nízkých otáček roztáhneme pastu na plochu světlometu vodorovnými a svislými tahy. Zvýšíme otáčky a pomalými pohyby vyleštíme celou plochu světlometu. Proces opakujeme několikrát. 100% mikrovláknovou utěrkou odstraníme ze světel přebytečnou leštící pastu.

Aby vyleštěné světlomety byly co nejdelší dobu chráněny proti UV záření, naneseme krouživými pohyby pomocí mikrovláknové utěrky UV ochranný „vosk“, a po zaschnutí ručně vyleštíme. Posledním krokem je opatrné odstranění modré maskovací pásky a zhodnocení Vaší práce.

Zákazníci se často ptají, jak vyleštěná světla zůstanou dlouho vyleštěná. „S citlivým přístupem můžeme dosáhnout doby stejné, jako před renovací. Je to především o péči, říká Filip Taubner. Světla by se měla pravidelně mýt, aby na nich nezůstávala vrstva špíny a prachu, kterou nedokáže prostupovat teplo od svítících žárovek. Samotné mytí by nemělo probíhat houbou, natož utíráním na sucho, ale pomocí mikrovláknové mycí rukavice, která špínu a kamínky pohltí a neškrábe plast pod sebou. Dalším z mnoha faktorů zkracujících životnost světlometů je častá návštěva kartáčových myček a fakt, jak pravidelně parkujete Vaše vozidlo proti slunci na obloze, dodává Filip Taubner.

Článek jsme připravili ve spolupráci s www.lesteni-svetel.cz a ač se postup zdá jednoduchý, lze při renovaci světel udělat mnoho nenapravitelných chyb.SKODAHOME.cz doporučuje leštění přenechat odborníkům např. z Taubner Auto Detailing.