Trh ojetých vozů ve střední Evropě představoval loni 4,5 milionu vozů

AAA AUTO reaguje na rostoucí poptávku po ojetých automobilech, letos otevře pět nových poboček a zvýší tak počet autocenter na 45.

V roce 2015 bylo v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku  nabízeno v rámci trhu s ojetými vozy celkem 4 475 000 automobilů a s novou sezónou jejich počet výrazně roste. Vyplynulo to z analýzy společnosti AAA AUTO, která kontinuálně monitoruje zejména cenovou mapu ojetin v celém regionu střední Evropy. Nejen proto se chystá letos největší středoevropský obchodník s ojetými vozy otevřít pět nových poboček, minimálně jednu v každé zemi, kde působí.

Zatímco průměrná cena ojetin v České republice v loňském roce činila 180 tisíc korun a v Polsku dokonce jen 130 tisíc, na Slovensku to bylo více než 313 tisíc. Průměrné stáří vozů se pohybuje v rozmezí zhruba dvou a půl let. Nejmladší ojetiny (9,3 roku) se nabízejí na Slovensku, nejstarší pak v Polsku (11,9 roku). V České republice činí průměrné stáří ojetého vozu rovných 10 let. Znatelné rozdíly jsou patrné u průměrného nájezdu kilometrů. Oproti České republice a Slovensku, kde činil počet najetých kilometrů u vozů v průměru 148 tisíc (ČR) a 147 tisíc (SR), ukazoval v Polsku a Maďarsku tachometr u průměrné ojetiny shodně 169 tisíc ujetých kilometrů. V rámci České republiky bylo nejvíce vozů nabízeno v Praze (276 tisíc), na Slovensku to byla Bratislava, kde si zákazníci mohli vybírat z celkem 82,7 tisíc automobilů. V Polsku se loni nabízelo nejvíce vozů (354,5 tisíc) ve Varšavě a okolí. Uvedené statistiky odpovídají velikosti těchto aglomerací. Na stále rostoucí trh s ojetými vozy reaguje také autorizovaný prodejce vozů ŠKODA, firma AUTO OPAT. Ta v květnu otvírá nový autosalon ojetých vozů s 300 ojetými a ročními vozy převážně značky ŠKODA.

Zajímavé srovnání ukazují meziroční statistiky za leden a únor v ČR. Celkový počet inzerovaných vozů v roce 2015 činil v tomto období 129 tisíc. V letošním roce je to ve stejném období 152 tisíc, což znamená výrazný nárůst o 17,8 %. „Na začátku nové sezóny tedy zaznamenáváme výrazný růst, přičemž ojetiny lehce mládnou a zároveň stoupá průměrná cena, za jakou jsou nabízeny,“ říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. Za první dva měsíce letošního roku se zvýšila i průměrná cena ojetin, a to ze 182 tisíc na 194,5 tisíc korun. A právě v reakci na rostoucí poptávku po ojetých vozech má společnost AAA AUTO v letošním roce ještě posílit aktivity vedoucí k expanzi firmy. „Do konce roku 2016 máme v plánu otevřít dalších pět poboček a dosáhnout tak celkového počtu 45 autocenter ve všech čtyřech zemích, kde v současnosti působíme. Pokračujeme tak ve snaze dosáhnout takové hustoty poboček jako v ČR, kde jsme minimálně jednou v každém kraji, někde i vícekrát,“ uvedla Karolína Topolová a dodala: „V momentě, kdy otevřeme pětačtyřicátou pobočku, bude denní nabídka naší společnosti činit 13 500 vozů.“ AAA AUTO se v České republice a na Slovensku soustřeďuje na zastoupení ve městech nad 40 tisíc obyvatel, v Maďarsku na krajská města a v Polsku na města s více než 300 000 obyvateli.

Ačkoliv tyto čtyři země spolu převážně sousedí, popularita továrních značek v TOP 10 nejoblíbenějších aut je relativně odlišná, zejména co se týče nejvyhledávanějšího modelu vozu. Zatímco v České republice a na Slovensku si první dvě příčky drží Škoda s modely Octavia a Fabia podporované v loňském roce modelem Superb na sedmém, respektive osmém místě, v Polsku a v Maďarsku se do pomyslného žebříčku deseti nejoblíbenějších modelů nedostal jediný zástupce české Škody. V obou zemích s jasným přehledem dominuje Opel Astra. V tomto odkazu se dozvíte shrnutí recenzí o Astře. Jediné tři modely, které se vešly do TOP 10 ve všech čtyřech zemích, jsou VW Passat, Ford Focus a BMW 3.