› ŠKODA podporuje českého olympionika Pavla Kelemena svým know-how z oblasti konstrukce automobilů
› 150 kamer s vysokým rozlišením vytvoří 3D-obrázek sportovce, CFD-simulace ukáže i sebemenší víření vzduchu
› Video na internetovém portálu značky ŠKODA WeLoveCycling.com ukazuje zajímavé detaily a umožňuje nahlédnout za kulisy

Vylepšení aerodynamiky

Na letních olympijských hrách v Riu nastupuje do dvou závodů o medailové pozice i profesionální cyklista Pavel Kelemen. Pětadvacetiletý český závodník využívá rozsáhlého technologického know-how automobilky ŠKODA. S pomocí aktuálních poznatků z oblasti aerodynamiky a nejmodernější kamerové techniky, která se běžně využívá jen při vývoji automobilových prototypů, analyzovali odborníci ze společnosti ŠKODA AUTO aerodynamiku olympionika i jeho jízdního kola. Výsledný 3D-model a na jeho základě vytvořená CFD-simulace přesně zobrazují proudění vzduchu, které za jízdy kolem Kelemena a jeho závodního kola vzniká. Díky tomuto modernímu přenosu technologií mohl tento sportovec doladit zejména držení těla.

V boji o olympijské medaile v dráhové cyklistice mohou o vítězství a porážce rozhodovat desetiny sekundy. Podobně jako v motoristickém sportu tu rozhodující roli hraje co nejdokonalejší aerodynamika. Proto profesionálové vedle tvrdého tréninku sází už i na aerodynamický tuning: čím nižší bude aerodynamický odpor sportovce a jeho kola, tím vyšší budou jeho šance na špičkové umístění.
Aerodynamic-finesse-Olympic-track-cyclist-001
Díky podpoře automobilky ŠKODA, oficiálního partnera Českého olympijského výboru, mohl nadaný závodník Pavel Kelemen při své přípravě na olympiádu v Riu využívat i nejnovějších poznatků aerodynamiky. Za tímto účelem sportovce a jeho závodní stroj nejprve oskenovali. Pomocí 150 kamer s vysokým rozlišením vytvořili odborníci na aerodynamiku v automobilce ŠKODA trojrozměrný obraz dráhového cyklisty a jeho kola. Tuto technologii ŠKODA běžně používá pouze za nejvyššího utajení při vývoji prototypů. Z takto získaných dat vytvořilo oddělení aerodynamiky ve vývojovém centru ŠKODA takzvanou CFD-simulaci, zobrazující proudění vzduchu do posledního detailu.

Spolu s Kelemenovým trenérem Petrem Klimešem byly digitální informace přesně vyhodnoceny a analyzovány. Výsledek: díky drobným korekcím držení těla se závodníkovi podařilo snížit nepříznivá proudění vzduchu kolem přilby, lýtek, holení a kyčlí. Po aerodynamické stránce téměř dokonalé jízdní kolo neposkytovalo prakticky žádný prostor pro zlepšení. Pouze v případě ráfků měli odborníci po ruce ještě jeden užitečný tip na redukci víření vzduchu. Využitím moderních technologií povýšila ŠKODA podporu cyklistiky na novou úroveň.

„Domovem“ cyklistické rodiny ŠKODA je internetový portál WeLoveCycling.com. Zde si návštěvníci mohou přečíst zajímavé příběhy lidí z celého světa, jejichž společnou vášní je cyklistika. Na portále WeLoveCycling.com je rovněž umístěno video ze zákulisí aerodynamického tuningu v automobilce ŠKODA, který chce Pavel Kelemen na olympijských hrách proměnit v medaili.

Pětadvacetiletý jezdec k olympijskému závodu na cyklistickém oválu v Riu nastoupí 12. srpna. Od 13. srpna pak bude mladý český závodník o špičkové umístění bojovat i v disciplíně keirin. V této disciplíně, která pochází z Japonska, startuje až osm jezdců za vodičem na elektrickém motocyklu, zvaným derny. Tento vodič průběžně zrychluje až na 50 km/h a v určitém okamžiku opustí dráhu. Až tím je závod odstartován a následuje souboj jezdců o vítězství při rychlosti až 75 km/h.

ŠKODA se na poli cyklistiky dlouhodobě angažuje

Mimořádný vztah značky ŠKODA k jízdnímu kolu, s nímž historie automobilky začala, se odráží i v podpoře cyklistiky. V roce 1895 – tedy před více než 120 lety – založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi manufakturu na výrobu jízdních kol. Už o deset let později vyjel z výrobních hal závodu první automobil mladé firmy – vůz Voiturette A. V roce 1925 došlo k fúzi firem Laurin & Klement a ŠKODA.

Dnes se ŠKODA na mnoha úrovních angažuje jako „Motor cyklistiky“ a v letošním roce byla již potřinácté oficiálním sponzorem a oficiálním vozem Tour de France. V roce 2016 byla ŠKODA navíc také podruhé partnerem zeleného trikotu pro nejlepšího sprintéra. ŠKODA vedle toho, stejně jako v minulých letech, podporuje i cyklistický závod kolem Španělska La Vuelta.