Mladoboleslavský závod společnosti ŠKODA AUTO vyrobil jeden milion motorů řady EA211

› ŠKODA vyrábí motory řady EA211 od konce roku 2012; v současnosti jde o tří- a čtyřválcové benzinové motory ve čtyřech zdvihových objemech
› 1 400 zaměstnanců vyrábí více než 2 000 motorů denně, každých 30 s sjede z pásu jeden motor
› ŠKODA vyrábí celkem čtyři typy motorů EA211 a tři typy převodovek pro vozy značky ŠKODA a pro modely dalších značek koncernu Volkswagen
› Tradiční česká automobilka vyvíjí a vyrábí motory už 117 let

ŠKODA AUTO

V hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi dnes společnost ŠKODA AUTO vyrobila svůj miliontý motor řady EA211. Motorová řada EA211 koncernu Volkswagen zahrnuje tří- a čtyřválcové zážehové motory ve čtyřech zdvihových objemech od 1,0 do 1,6 litru. Moderní agregáty se montují do malých, resp. kompaktních vozů a plní emisní normu EU 6. ŠKODA vyrábí čtyři typy motorů EA211 a tři typy převodovek pro vlastní vozy i pro modely dalších značek koncernu Volkswagen.

„ŠKODA v rámci růstové strategie koncernu a značky v posledních letech výrobu komponentů úspěšně rozšiřovala,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky. „Jeden milion vyrobených motorů řady EA211 je dalším důkazem výkonnosti výroby agregátů společnosti ŠKODA AUTO v České republice a kompetence našich zaměstnanců,“ dodává Oeljeklaus.
motor_2968
Čtyřválcové motory TSI řady EA211 vyrábí ŠKODA již od konce roku 2012. Zážehové motory 1,2 TSI se vyrábí ve výkonových verzích 63, 66 a 81 kW, agregáty o objemu 1,4 litru dávají výkon 92, 103 nebo 110 kW. V roce 2014 byla v závodě Mladá Boleslav výroba motorů řady EA211 rozšířena o motor 1,6 MPI o výkonu 66 a 81 kW a nový, mimořádně úsporný benzinový tříválec o objemu jednoho litru a ve výkonových verzích 44 kW a 55 kW. V letošním roce se produktová paleta rozrostla o motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW, který se uplatní mimo jiné i ve vozech ŠKODA OCTAVIA. Ve spojení s manuální převodovkou dosahuje silný tříválec ve voze OCTAVIA kombinované spotřeby 4,5 l/100 km a přesvědčí velice kultivovaným chodem.

Moderní agregáty řady EA211 pohání modely FABIA, RAPID, OCTAVIA, YETI a SUPERB. Pohonné jednotky z Mladé Boleslavi se kromě toho používají i pro další koncernové produkty. 1 400 zaměstnanců denně vyrobí více než 2 000 motorů.

Vedle motorů řady EA211 se v závodě společnosti ŠKODA AUTO už od roku 2001 vyrábí agregáty 1,2 HTP a od roku 2009 motory 1,2 TSI řady EA111. Dosud byly v Mladé Boleslavi vyrobeny více než tři miliony motorů řady EA111.

V hlavním českém výrobním závodě automobilky ŠKODA najdeme i další těžiště výroby komponentů – výrobu převodovek. Pracovníci mladoboleslavského závodu vyrábí denně až 3 000 převodovek řad MQ200 a MQ/SQ100. V závodě Vrchlabí se vyrábí automatická dvouspojková převodovka DQ200. Na počátku roku tam z linky sjela miliontá převodovka tohoto typu.

ŠKODA svou kompetenci v oblasti výroby agregátů permanentně rozvíjí. V roce 2014 otevřela společnost ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi nové Motorové centrum. Do moderní novostavby a jejího zařízení investovala automobilka společně s koncernem Volkswagen zhruba 45 milionů eur. V červnu 2015 byl v Mladé Boleslavi položen základní kámen další etapy. Rozšíření motorového centra je důležitým opatřením, zaměřeným na další vývoj nových pohonných jednotek nových modelů značky ŠKODA. Otevření centra je plánované na začátek roku 2017.

ŠKODA má ve výrobě motorů a agregátů 117letou tradici. Výroba motorů začala v Mladé Boleslavi již v roce 1899. Čtyři roky po založení podniku, určeného původně pro výrobu jízdních kol, představili zakladatelé továrny Václav Laurin a Václav Klement své první jízdní kolo s pomocným motorem. K pohonu této takzvané motocyklety sloužila jednoválcová pohonná jednotka o výkonu 1,25 nebo 1,75 koňských sil. V roce 1905 vyvinula firma L&K svůj první automobil, nazvaný ‚Voiturette A‘ – poháněný vodou chlazeným dvouválcovým motorem o objemu 1100 cm3 a výkonu 7 koňských sil.

Milníky výroby motorů ve společnosti ŠKODA AUTO pro koncern Volkswagen

1997
> ŠKODA dodává první motor koncernu Volkswagen: jedná se o benzinový motor o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW (50 k)
2001
> Zahájení výroby motoru 1,2 HTP (EA111)
2009
> Zahájení výroby motoru 1,2 TSI (EA111)
2012
> Slavnostní zahájení stavby nové zkušebny agregátů v Česaně/Mladá Boleslav
> Zahájení výroby nových motorů 1,2 TSI a 1,4 TSI (EA211)
2014
> Zahájení výroby motoru 1,6 MPI (EA211)
> Jubilejní třímiliontý motor 1,2 HTP
> Zahájení výroby motoru 1,0 MPI (EA211)
2015
> Položení základního kamene další etapy Motorového centra v Česaně/Mladá Boleslav
> Jubilejní 500 000. motor řady EA211
2016
> Zahájení výroby tříválcového motoru 1,0 TSI (EA211) o výkonu 85 kW
> Jubilejní miliontý motor řady EA211