ŠKODA na Španělské rally vstupuje do závěrečné fáze boje o titul

› Loňský vítěz Pontus Tidemand a český mistr Jan Kopecký v barvách továrního týmu ŠKODA
› Teemu Suninen –  další kandidát na titul, na startu s vozem ŠKODA FABIA R5
› ve startovní listině celkem deset vozů ŠKODA FABIA R5
› Již sedm vítězství značky ŠKODA ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2)
› Michal Hrabánek: „Na Španělské rally zvítězí nejzkušenější jezdec“

ŠKODA FABIA R5

Deset vozů ŠKODA FABIA R5 ve startovní listině, z toho tři se šancí na zisk mistrovského titulu – rozhodujícím soubojem pilotů s vozy ŠKODA začíná na Španělské rally závěrečná fáze boje o titul ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Za tovární tým ŠKODA Motorsport zde nastoupí do boje o vítězství loňský vítěz Pontus Tidemand se spolujezdcem Jonasem Anderssonem a čeští mistři Jan Kopecký/Pavel Dresler. Od čtvrtka do neděle se mohou připravit na napínavý souboj s průběžně druhým v mistrovství Teemu Suninenem, který nastoupí s vozem ŠKODA FABIA R5 soukromého týmu.
skoda-fabia-r5i
„Jsme v rozhodující fázi sezóny, účastnické pole je špičkové,“ řekl šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek a dodává: „Kdo  chce v Katalánsku vyhrát, musí předvést naprosto špičkový výkon.“ Pro něj je Španělská rally jedním z vrcholů sezóny mistrovství světa, protože je to jediná „hybridní rally“ s jedním dnem převážně na šotolině a dvěma dny na asfaltu: „Na Španělské rally vyhraje ten nejzkušenější jezdec, který se nejlépe vypořádá se všemi povrchy trati. Pilot samozřejmě potřebuje pro tuto zcela mimořádnou výzvu perfektní auto. To, že na Španělské rally je ve startovní listině tolik vozů ŠKODA FABIA R5, jasně mluví ve prospěch našeho vozu,“ upozorňuje Hrabánek.

Prvních 3,2 z celkových 340 měřených kilometrů se sice pojede ve čtvrtek na asfaltových tratích v Barceloně, ale vozy ŠKODA FABIA R5 pojedou s konfigurací na šotolinu. Důvod: V pátek se 89 procent rychlostních zkoušek jede na šotolině. V pátek večer pak bude tým ŠKODA Motorsport postaven před velkou výzvu: Během 75 minut musejí mechanici připravit soutěžní speciály na asfalt, protože v sobotu a v neděli se jedou rychlostní zkoušky převážně na tomto povrchu.

V loňském roce zvládli jezdci i tým ŠKODA Motorsport tuto výzvu skvěle: Pontus Tidemand a Jan Kopecký oslavili dvojité vítězství. To by oba tovární jezdci letos rádi zopakovali. „Na Španělskou rally mám samozřejmě úžasné vzpomínky. Určitě bych chtěl skončit na stupni nejvyšším, ačkoli konkurence, zejména z tábora ŠKODA v osobě Jana Kopeckého a Teemu Suninena bude tvrdá,“ říká Tidemand. Ten naposledy sbíral sebedůvěru ve své švédské vlasti vítězstvím na Rally Uppsala. O stejném víkendu skončil Kopecký na Francouzské rally na místě druhém. To bylo zároveň 20. umístění na stupních vítězů pro tým ŠKODA Motorsport s vozem FABIA R5 ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2).

„Na Španělskou rally se těším. Půjde o to, co nejrychleji se přizpůsobit různým povrchům trati,“ řekl Kopecký a dodává: „Pokud se mi to podaří, mám šanci na vítězství. Po třech druhých místech za sebou ve WRC 2 je nyní čas na triumf.“ Stejně jako jeho týmový kolega Tidemand potřebuje jedno vítězství, aby si zachoval šanci na zisk titulu ve WRC 2. Nejlepší výchozí pozici v boji o titul má Teemu Suninen, který je momentálně v celkové klasifikaci s 93 body z pěti podniků na druhém místě za Elfynem Evansem (120 bodů/sedm podniků). Šance má rovněž třetí tovární jezdec značky ŠKODA Esapekka Lappi (82 bodů/pět soutěží). Ten ve Španělsku nestartuje, ale může ještě sbírat body ve zbývajících dvou podnicích sezóny ve Velké Británii a v Austrálii.

V sedmi z posledních osmi podniků WRC 2 vždy zvítězil jezdec s vozem ŠKODA FABIA R5. Tovární jezdec Lappi vyhrál svou domácí rally ve Finsku a soutěž v Německu, jeho týmový kolega Pontus Tidemand zvítězil v této sezóně na Portugalské rally. V Mexiku, na Sardinii a na Polské rally zvítězil Suninen, na Argentinské rally triumfoval za značku ŠKODA Nicolás Fuchs.

FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2)

Soutěž/ Datum
Rally Monte Carlo; 21.01.–24.01.2016
Rally Sweden; 11.02.–14.02.2016
Rally Mexiko; 03.03.–06.03.2016
Rally Argentina; 21.04.–24.04.2016
Rally Portugal; 19.05.–22.05.2016
Rally Italia; 09.06.–12.06.2016
Rally Poland; 30.06.–03.07.2016
Rally Finland; 28.07.–31.07.2016
Rally Deutschland; 18.08.–21.08.2016
Rally China; 08.09.–11.09.2016 (zrušeno)
Rally France; 29.09.–02.10.2016
Rally Spain; 13.10.–16.10.2016
Rally Great Britain; 27.10.–30.10.2016
Rally Australia; 17.11.–20.11.2016

Víte, že …

… na Španělské rally je ve startovní listině hned deset vozů ŠKODA FABIA R5? Vedle obou továrních posádek Pontus Tidemand/Jonas Andersson a Jan Kopecký/Pavel Dresler je to následujících osm dvojic ze zákaznického programu: Teemu Suninen/Mikko Markkula, Armin Kremer/Pirmin Winklhofer, Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffi, Ghislain de Mevius/Johan Jalet, Max Rendina/Emanuele Inglesi, Julien Maurin/Olivier Ural, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen a Bernhard Ten Brinke/Davy Thierie.

… piloti ve WRC 2 mohou získat body do celkové klasifikace jen v sedmi vybraných rally? Započítává se šest nejlepších výsledků. Klasifikaci po svém vítězství na Francouzské rally jasně vede Brit Elfyn Evans se 120 body. Ten už ovšem absolvoval možných sedm soutěží, v nichž může sbírat body do celkové klasifikace. Takže boj o titul je nadále otevřený. Teemu Suninen na druhém místě (93 bodů) má ve Španělsku předposlední šanci na zisk bodů s vozem ŠKODA FABIA R5. Tovární jezdec Esapekka Lappi (82) ve Španělsku nenastoupí, ale bude mít ještě dvakrát šanci jet o 25 bodů za vítězství. Rovněž teoretickou šanci na titul mají oba zbývající tovární jezdci ŠKODA Jan Kopecký (55 bodů) a Pontus Tidemand (49). K tomu by ovšem museli vyhrát všechny tři zbývající rally ve Španělsku, Velké Británii a Austrálii.

… mechanici značky ŠKODA musejí na Španělské rally předvést zcela mimořádný výkon? V pátek večer mají při mimořádně dlouhém servisu 75 minut na to, aby oba vozy ŠKODA FABIA R5 Pontuse Tidemanda a Jana Kopeckého přestavěli ze šotoliny na asfalt. U mnoha soutěžních speciálů se v této době mimo jiné mění pružiny a tlumiče, upravuje se světlá výška a montuje se tenčí ochrana spodku vozidla.

… jezdci mohou mít v pátek při jízdě po šotolinových tratích silně omezený výhled? Zejména v údolích španělské vrchoviny se zvířený prach často drží ve vzduchu dlouhé minuty.

… Španělská rally se poprvé konala v roce 1957? Od roku 1991 je součástí FIA Mistrovství světa v rally. Nejprve se konala na Costa Brava,  poté byla přeložena do Salou na Costa Dorada.

… servisní parkoviště je umístěno v zábavním parku? Zábavní park „PortAventura“ v oblíbeném turistickém středisku Salou u Tarragony láká v létě milovníky adrenalinu z celého světa. Zahrnuje mimo jiné vodní park Costa Caribe a celkem čtyři hotely.

… na rally je asi nejzajímavější kruhový objezd v mistrovství světa? Na rychlostní zkoušce Duesaigües musejí jezdci jednou objet celý kruhový objezd. Pokud tak neučiní, dostanou 30sekundovou penalizaci. Takové představení si samozřejmě fanoušci nenechají ujít. Vydávají se jich sem tisíce a tato zkouška je letos, stejně jako loni, zkouškou závěrečnou.