Jak začínal Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce patří mezi nejslavnější automobilky všech dob. A nic na tom nekazí ani ten fakt, že pýchu celého britského impéria ve skutečnosti vlastní Němci.

O vozech značky Rolls-Royce se tradovalo v minulosti například to, že nemají nikdy poruchu, nebo že řidič uvnitř tohoto vozu slyší i tikající hodiny na palubní desce. Obojí byly spíše reklamní slogany, ovšem těmto automobilům jejich aristokracii stejně již nikdy nikdo nevezme. Jsou totiž stavěny v jedné z nejluxusnějších továren na světě, ve které je i v dnešní době velký podíl čistě ruční práce. A přesto se nejedná o technicky nikterak zastaralé automobily.

Momentálně vydala automobilka oficiální video, ve kterém se ohlíží za svou dosavadní minulostí. Jedná se o jakýsi reklamní spot, který je však i první kapitolou následujících stránek, nebo lépe videí, mapující celou historii této legendární značky. Komentář namluvila herečka Kate Winslet. A celá dlouhá sága startuje před 112 lety, kdy se Henry Royce pustil do výroby vlastních automobilů. Jméno Charlese Rollse, který byl zástupcem průkopníka letectví, prodejcem vozů a nadšeným závodníkem, bylo prozatím této značce neznámé. Netrvalo však dlouho, a oba muži si plácli. V ten moment začala fungovat legenda jménem Rolls-Royce.

Automobily zpočátku excelovaly především ve vytrvalostních kláních, rallye a překonávání rekordů. Dařilo se jim v Tourist Trophy či Alpské jízdě. Asi nejznámějším typem se stal 40/50 hp, automobil, který později dostal přídomek „The Silver Ghost“.

Spojeí obou mužů fungovalo do roku 1910, kdy se Rolls stal vůbec první britskou obětí letecké nehody. Od té doby se červená barva emblému značky proměnila z červené na smuteční černou. Slavná soška Spirit of Ectasy se zrodila roku 1911 a přežila na úkor všem bezpečnostním předpisům až dodnes. Bez okřídlené dámy na chladiči by to zkrátka nebylo ono. Proto se i při nárazu umí soška schovat dovnitř.