•    ŠKODA Fabia 1,2 TSI 66 kW
•    ŠKODA Fabia 1,4 TDI 66 kW
•    Dát přednost tišší, nebo úspornější?

ŠKODA FABIA COMBI

ŠKODA Fabia Combi nabízí dostatek prostoru pro posádku a její zavazadlový prostor patří k největším ve své třídě. Zákazník si u Combi může vybrat z pěti motorů, jejichž výkon se pohybuje od 55 kW do 81 kW.  Všechny motory jsou zcela nové a plní emisní normu EU6. K tomu vždy pracují ve spojení se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

Pod známým označením 1,2 TSI se ukrývají přeplňované čtyřválce, které pro třetí generaci modelu Fabia Combi mají novou konstrukci, například rozvody jsou řešeny ozubeným řemenem.

Naftové motory TDI spoléhají na tříválcovou konstrukci a vysokotlaké vstřikování paliva common-rail. Obě varianty tříválce – tedy 66 kW a 77 kW – jsou standardně osazeny filtrem pevných částic.

SKODAHOME testuje

Naším úkolem nebylo zjišťovat, kde konstruktéři použili jaký plast, či zda někde vrže. My jsme se při našem testu zaměřili na spotřebu mezi benzínovým a naftovým motorem o stejném výkonu 66 kW. Prvním ukazatelem je cenový rozdíl, kde si za naftový motor připlatíte přibližně o 75 tisíc více.

Nejprve se podíváme na benzínový přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI 66 kW. Již první nastartování a rozjezdu nás překvapí svým tichým, kultivovaným chodem. I jízda s ním působí příjemně, i když v nižších otáčkách na nás motor působil lenivě. Fabii s tímto motorem spíše vyhovuje jízda po městě a okrskách, než plyn u podlahy a jízda po dálnici. Průměrná spotřeba se nám pohybovala pod šest litrů, a po okrskách lze jet v klidu pod pět litrů.

Naftový tříválec 1,4 TDI 66 kW působí hned od nastartování hlučným dojmem. Jízda s ním spíše vyžaduje sledovat otáčkoměr, než řadit podle zvuku. Po sešlápnutí plynového pedálu jde o něco lépe za plynem, ale i zde je vidět, že mu více sedí klidné okresky, než dálniční provoz. Spotřeba se pohybuje přibližně o litr níže, než benzínová verze a nám se v rovinatém terénu podařila spotřeba i nad hranicí tří litrů.

SKODAHOME hodnotí

První věcí je již zmíněný cenový rozdíl, kde jasně vyhrává benzínový motor. Druhým hlediskem je hlučnost motoru, kde opět na celé čáře vyhrává benzín. Jedině, kde zatím naftový motor stále vládne je spotřeba. Ale rozdíly mezi naftou a benzínem už nejsou tak velké a z našeho pohledu rozdíl jednoho litru není zas tak zásadní.

Pokud bychom měli doporučit, zda benzín, či nafta, náš názor je jednoznačný. Fabii s benzínovým motorem zakoupíte levněji a má tišší chod. Ani při nájezdu okolo 25 tisíc kilometrů za rok se vám úspornější naftový motor nevyplatí, ale tím nechceme říci, že naftu zavrhujeme.