ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS pod lupou

› Sportovní design exteriéru, full LED světlomety, specifické detaily provedení RS
› Hodnotný interiér se sportovními sedadly, velkorysou výbavou a řadou Simply Clever řešení
› Výkon motoru 2,0 TSI vzrostl na 169 kW (230 k), motor 2,0 TDI je k dispozici i s pohonem 4×4
› Sportovní podvozek s červeně lakovanými brzdovými třmeny ve standardní výbavě, kola o průměru až 19″
› Nové technologie v oblasti infotainmentu, konektivity a asistenčních systémů obvyklé ve vozech vyšších tříd

ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS

Přijíždí výrazně modernizované a vylepšené špičkové modely řady ŠKODA OCTAVIA: ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS. Jejich dynamický charakter je patrný na první pohled. Hlavními identifikačními znaky jsou nová příď, upravená záď a hodnotný interiér s černými sportovními sedadly, v kombinaci se všemi silnými stránkami této modelové řady – všestranným charakterem, nadprůměrnou nabídkou prostoru, výbavou na úrovni vozů střední třídy, špičkovou kvalitou zpracování a mimořádným poměrem ceny a užitné hodnoty. Pro obě karosářské verze jsou k dispozici dva výkonné čtyřválcové agregáty. Zatímco vznětový motor 2,0 TDI má stejně jako dosud výkon 135 kW (184 k), vzrostl výkon zážehového motoru 2,0 TSI o 7 kW (10 k) na 169 kW (230 k). Výlučné postavení tohoto kompaktního sportovního vozu ve svém segmentu zvýrazňují nové technologie v oblasti infotainmentu, konektivity a asistenčních systémů.

​Sportovní design exteriéru

Vozy ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS jsou sportovními modely výrazně přepracované modelové řady ŠKODA OCTAVIA. V karosářských verzích liftback i kombi symbolizuje tento vůz silnou emocionalitu a dynamiku. Model ŠKODA OCTAVIA RS se představuje v novém, osvěženém vzhledu celosvětově úspěšné modelové řady a působí dynamicky, i když není v pohybu.

Nová příď se širokou maskou chladiče působí sportovním dojmem. Masku rozšiřují i zdvojené full LED světlomety s funkcí adaptivních světlometů AFS s krystalickým vzhledem, který je pro vozy této značky typický. Vyzařují světlo speciálně upravené pro jízdu po silnici, dálnici, pro městský provoz i pro jízdu v dešti. Asistent dálkových světel Auto Light Assist pomocí kamery na přídi vozu rozpozná ostatní vozy nebo osvětlené silnice ve městě a v případě potřeby samočinně přepíná dálkové světlo na potkávací. Ve spodní části hlavních světlometů se nachází světelný vodič, který plní funkci směrového světla a světla pro denní svícení. Jemné, podélné světelné vodiče jsou rozprostřeny také na ploše, na níž se nachází hlavní světlomety.

LED technologii využívají také mlhové světlomety, které je možno volitelně vybavit i funkcí Corner a které jsou umístěny po stranách širokého spodního otvoru pro přívod vzduchu. Maska chladiče s chromovaným rámečkem je volitelně k dispozici v černé barvě. Vnější světlomety slouží jako potkávací světla, vnitřní, které navazují na masku chladiče, generují dálkové světlo.

Díky přímému napojení masky chladiče na hlavní světlomety vzniká grafický celek, podle kterého lze všechny modely ŠKODA OCTAVIA jednoznačně identifikovat. Vnější otvory pro přívod vzduchu jsou obklopeny mohutnými konturami, jejich spodní část je vyplněna mřížkami s voštinovou strukturou. Nový horizontální tvar přídě se vzhledem ve tvaru klínu a maximální precizností se odvolává na motivy uměleckého řemesla českých brusičů křišťálu.

Nové světlomety s oddělenými poktkávacími světly jsou jen jedním z výtvarných prvků, díky nimž působí příď širším a propracovanějším dojmem. Také nárazník je výrazně horizontálně tvarován. Kompletně přepracovaná je také kapota motoru a blatníky. Výraznější je i logo značky ŠKODA.

Kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří modelů ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS jsou lakované v barvě vozu. Pro špičkové sportovní modely je k dispozici jedenáct barev, mezi nimi také speciální odstíny šedá Steel a zelená Rally. Doplňkem je volitelný černý designový paket.

Precizně a ostře vedené linie, jimiž se vyznačuje design výrazně přepracovaných modelů ŠKODA OCTAVIA RS, pokračují po bocích vozu až na záď a vytváří intenzivní hru světla a stínu.

Charakteristickým znakem zádi vozu je spodní hrana spoileru (v karosářské verzi liftback) resp. střešní spoiler (v karosářské verzi kombi). Díky decentním konturám působí mohutným dojmem i nově tvarovaný zadní nárazník. Vložený difuzor je nahoře ohraničen odrazkou; výfuk je zakončen velkými nerezovými koncovkami. Jako drahokamy jsou do karoserie zasazeny zadní skupinové svítilny. Koncová světla a osvětlení registrační značky využívají LED technologii. Koncové světlo ve tvaru písmene C svítí homogenně po celé ploše. V horním rohu jsou od sebe linie odděleny přepážkou. Díky tomuto detailu je grafika ještě výraznější. Kontury krytů světel zlepšují obtékání vzduchu kolem karoserie, a tím i aerodynamiku vozu.

Zkratka RS na zádi

Na zádi vozů ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS září logo RS. Zkratku RS použila ŠKODA poprvé v roce 1974 v motoristickém sportu. V roce 2000 byla tato zkratka zavedena i do modelové palety značky ŠKODA. Od té doby psaly sportovní špičkové modely jedinečnou úspěšnou historii – se stále stoupající tendencí. Do dnešního dne bylo prodáno více než 200 000 vozů ve verzi RS – z toho 100 000 vozů třetí generace modelu ŠKODA OCTAVIA uvedené v roce 2013.

Ve velkoryse řešeném interiéru dominuje černá barva

Co se týče nabídky prostoru, definuje ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS nová měřítka mezi konkurenčními vozy. Díky rozvoru 2 680 mm vytvořili technici skutečně velkorysý interiér, jehož celková délka činí 1 782 mm. Prostor před koleny vzadu činí 73 mm – takových hodnot dosahují většinou pouze vozy střední třídy.

Nadprůměrný je také objem zavazadlového prostoru. U karosářské verze liftback je to 590 l, po sklopení zadního sedadla pak 1 580 l. Hodnoty karosářské verze kombi jsou následující: 610 l a 1 740 l.

Interiér modelu ŠKODA OCTAVIA RS působí jasným, klidný dojmem a je zaměřený na podstatné věci. V jeho designu pokračují linie exteriéru, přičemž horizontální linie posiluje dojem velkorysé prostornosti. Plochy a tělesa působí geometricky jasně a napjatě. Snadno čitelné kruhové přístroje jsou velké a díky nové grafice působí mnohem propracovaněji.

Interiér modernizovaných vozů ŠKODA OCTAVIA RS je pojatý ve sportovně-elegantním černém odstínu; interiér přesvědčí velkorysou výbavou, hodnotnými materiály, precizností a dokonalostí do posledního detailu. Dekorační lišty ve dveřích jsou vybaveny novým ambientním LED osvětlením. Tenké světelné vodiče na horních hranách lišt vyzařují decentní světlo, které lze regulovat v deseti odstínech. Sportovní sedadla RS mají zvýšené boky a integrované hlavové opěrky. Na přání jsou i elektricky nastavitelné.

Pohon, podvozek, řízení, zvuk – to vše je sportovně laděné

Pro intenzivně přepracované vozy ŠKODA OCTAVIA RS a ŠKODA OCTAVIA COMBI RS jsou k dispozici dva výkonné přeplňované čtyřválcové motory – jeden zážehový a jeden vznětový.

Výkon motoru 2,0 TSI vzrostl o 7 kW (10 k) na 169 kW (230 k). Maximální točivý moment 350 Nm je k dispozici v rozsahu otáček od 1 500 do 4 600 min-1. Karosářská verze liftback s manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,7 s a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h, která je elektronicky omezená. Motor 2,0 TSI je dodáván na přání s šestistupňovou manuální převodovkou nebo šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Motor 2,0 TDI má nezměněný výkon 135 kW (184 k). Již od 1 750 min-1 je k dispozici točivý moment 380 Nm – což stačí pro zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s a maximální rychlost 232 km/h. Na 100 kilometrů spotřebuje vznětový motor průměrně pouze 4,5 litru paliva (119 gramů CO2/km – všechny hodnoty se týkají verze liftback s manuální převodovkou). I motor 2,0 TDI se volitelně dodává s manuální šestistupňovou převodovkou nebo šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Motor 2,0 TDI se také kombinuje s pohonem všech kol a šestistupňovou převodovkou DSG.

Díky sportovnímu podvozku je karoserie verzí RS oproti ostatním modelům této řady o 15 mm snížená. Suverénní zpomalení zajistí velkoryse dimenzované brzdy. Červeně lakované brzdové třmeny umístěné za standardně dodávanými sedmnáctipalcovými koly v designu Dorado upozorňují na sportovní zaměření modelu. V nabídce jsou také osmnáctipalcová a devatenáctipalcová kola z lehké slitiny.

Vozy ŠKODA OCTAVIA RS jsou vybaveny čtyřprvkovou zadní nápravou, jejíž rozchod v porovnání s modelem před modernizací vzrostl o 30 mm na 1 544 mm. Vpředu je náprava typu MacPherson.

Dalšími klíčovými prvky jsou progresivní řízení a elektronická kontrola stability ESC s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS+. Zlatým hřebem podvozku přepracovaného modelu ŠKODA OCTAVIA RS je adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control). Elektricky ovládané ventily řídí činnost tlumičů dle přání řidiče, který se může rozhodovat mezi třemi režimy – Comfort, Normal a Sport. DCC kromě toho přispívá i k aktivní bezpečnosti tím, že se systém v nebezpečných situacích automaticky přepne do režimu Sport. Tím DCC zajistí vyšší stabilitu, lepší adhezi pneumatik a kratší brzdnou dráhu.

S volbou jízdního profilu Performance Mode Select a Performance Sound Generator (na přání) může řidič přepínat charakteristiku řízení, řazení dvouspojkové převodovky a nastavení dalších systémů v režimech Normal, Eco, Sport a Individual. Nastavení lze uložit i na personalizovaný klíč, který je dodávaný na přání.

Asistenční systémy

Do širokého spektra asistenčních systémů patří u modernizovaných modelů ŠKODA OCTAVIA RS několik systémů, které jsou k dispozici jen ve vozech vyšších tříd. Všechny systémy slouží k ještě bezpečnější a pohodovější jízdě.

Novinkami v nabídce jsou Front Assist s prediktivní ochranou chodců, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert, asistent pro couvání s přívěsem Trailer Assist a Manoeuvre Assist.

Front Assist s prediktivní ochranou chodců se uplatní v městském provozu. Systém při rychlostech od 10 do 60 km/h vyvolá nouzové brzdění, pokud hrozí, že vozu nebezpečně zkříží cestu chodec. Kromě prediktivní ochrany chodců je součástí systému Front Assist také funkce nouzové brzdy City. Oba systémy spolupracují se systémem Crew Protect Assist, který v případě hrozící nehody zavře boční i střešní okna a automaticky přitáhne bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Jeho nový radarový senzor je umístěn v masce chladiče.

Nový systém Blind Spot Detect zajišťuje bezpečnost při přejíždění do vedlejšího jízdního pruhu. Využívá k tomu dva radarové senzory na zádi, které monitorují prostor do vzdálenosti zhruba 20 m. Pokud se zezadu rychle blíží jiné vozidlo nebo se již nachází v mrtvém úhlu, rozsvítí se varovná LED kontrolka na příslušném vnějším zpětném zrcátku. Pokud dá řidič přesto znamení o změně směru jízdy, LED kontrolka několikrát za sebou zabliká.

Rovněž nový systém Rear Traffic Alert zajistí bezpečné couvání z příčných parkovacích míst nebo vjezdů. Velice brzy rozpozná vozidla blížící se v příčném směru a v případě ohrožení řidiče varuje – napřed opticky, poté akusticky, a pokud to je nutné i automatickým brzděním. Data do systému dodávají senzory systému Blind Spot Detect, které se nachází na zádi. Rear Traffic Alert je pevnou součástí systému Blind Spot Detect.

Další novinkou modelové řady ŠKODA OCTAVIA je systém Trailer Assist ulehčující couvání soupravy s přívěsem. Řidič nejprve otočným spínačem nastavení zpětných zrcátek určí úhel, ve kterém chce couvat. Poté opatrně přidává plyn. Systém natočí volant do požadovaného směru a najede s přívěsem do požadované mezery nebo na určené místo. Pokud je úhel při parkování s přívěsem příliš velký, rozsvítí se varovná kontrolka. V kritických situacích systém vůz i přívěs automaticky zabrzdí.

Při couvání a jízdě bez přívěsu je velkou pomocí rovněž nový systém Manoeuvre Assist. Tento systém vůz automaticky zabrzdí, pokud za ním rozpozná překážku. Manoeuvre Assist i Trailer Assist fungují díky vylepšené funkci ultrazvukových parkovacích senzorů.

Na palubě vozů verze ŠKODA OCTAVIA RS zůstaly osvědčené asistenční systémy beze změny. Adaptivní tempomat ACC pomáhá řidiči udržovat požadovaný odstup od následovaných vozidel. Nově vyvinutý radarový senzor v masce chladiče pracuje při rychlostech do 210 km/h.

Lane Assist řidiče varuje před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu a v případě potřeby lehce zasahuje do řízení. Driver Alert rozpozná pokles řidičovy pozornosti a v případě potřeby mu navrhne přestávku. Travel Assist s rozpoznáváním dopravních značek zobrazuje omezení rychlosti a další dopravní značky jako obrázky na multifunkčním displeji a navigačním infotainmentu. Parkovací asistent s vozem sám zajede do parkovacích míst. Řízení převezme i při vyjíždění z podélného parkovacího místa. Nabídku doplňuje asistent dálkových světel Auto Light Assist, který automaticky přepíná dálkové světlo na potkávací.

Pasivní bezpečnost modelové řady ŠKODA OCTAVIA zůstává standardně na vysoké úrovni. Až devět airbagů (airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, boční airbagy vzadu a kolenní airbag řidiče) je připraveno spolupracovat s pěti tříbodovými bezpečnostními pásy, aby zajistily bezpečnost posádky.  Dětské sedačky lze upevnit pomocí ukotvení Isofix a TopTether (přídavný horní upevňovací popruh). Součástí standardní výbavy je také sledování tlaku v pneumatikách.

Infotainment systémy a ŠKODA Connect

Stejně jako všechny ostatní varianty této modelové řady má i vůz ŠKODA OCTAVIA RS na palubě nejnovější generaci infotainmentu systémů. Jejich kapacitní dotykové displeje mají skleněný design (kromě standardně dodávaného hudebního systému Swing). Při zapnutém zapalování se na nich zobrazí speciální startovací obrazovka RS. Vrchol nabídky představuje navigační systém Columbus s 9,2“ displejem, Wi-Fi hotspotem a volitelným modulem LTE, s nímž mohou být cestující vždy online.

Nové mobilní online služby ŠKODA Connect se dělí do dvou kategorií: služby Infotainment Online, které poskytují informace a zábavu, a služby Care Connect, které slouží jako asistenční služby a umožňují vzdálený přístup k vozu. Díky novému portálu ŠKODA Connect je možno tyto služby využívat i na domácím počítači. Řidič může konfigurovat služby a přenášet do vozu cíle, trasy nebo své zvláštní cíle. Přenos dat služeb Care Connect probíhá přes SIM kartu, která je pevně zabudovaná ve vozidle s modulem LTE pro vysokorychlostní připojení k internetu.

Jednou z novinek v portfoliu služeb Infotainment Online jsou Dopravní informace online, které do vozu ŠKODA OCTAVIA RS přenášejí v reálném čase data o aktuálním provozu na zvolené trase a v případě dopravní zácpy navrhnou objízdnou trasu. Další užitečné informace nabízí služby Čerpací stanice, Parkovací místa, Zprávy a Počasí.

Speciálně pro navigační systém Columbus jsou v nabídce další služby: Google Earth™ integruje navigační trasu do interaktivního atlasu světa se svými fotorealistickými obrázky. Služba Aktualizace map online pravidelně dodává nové mapové podklady. V rámci sliužby Vyhledávání zvláštních cílů online (Hlas) může řidič hlasem zadávat jména míst, která ho zajímají.

Tísňové volání (Emergency Call) je u modernizovaných modelů ŠKODA OCTAVIA RS součástí výbavy na přání. Pokud je po nehodě aktivován zádržný systém, naváže vůz telefonické a datové spojení s centrálou tísňového volání a předá jí všechna potřebná data. Pracovník centrály učiní potřebná opatření a vyšle – bude-li to nutné – na místo nehody vůz záchranné služby. Tlačítkem ve střešním modulu může řidič nebo spolujezdec spustit tísňové volání i manuálně.

Další online služby z portfolia služeb Care Connect běží přes novou aplikaci ŠKODA Connect App určenou pro chytré telefony. Řidič si může do svého chytrého telefonu stáhnout údaje o stavu vozu nebo své naplánované trasy prostřednictvím aplikací přenést do vozu. Díky novým službám vzdáleného přístupu se řidič může prostřednictvím služby Stav vozu informovat o stavu osvětlení, dveří, stavu paliva v nádrži a o dalších aspektech. Služba Poslední parkovací pozice dovede řidiče až k vozu. Služba Houkání & Blikání usnadňuje nalezení vozu tím, že spustí varovná světla vozu a zatroubí. Služby Oznámení alarmu online, Oznámení o oblasti nebo Oznámení o překročení rychlosti informují řidiče o tom, že s vozem je nakládáno způsobem, který nedovolil. Portfolio služeb vzdáleného přístupu doplňuje služba Jízdní data.