T-Pod aneb konec kamioňáků nejen v Čechách

Automobilová přeprava je páteří celého Evropského obchodu a mnoha sousedních států. Denně projede Evropou desítky milionů nákladních vozů, které převážejí zboží od elektroniky po ovoce a zeleninu. Právě kamiony jsou častou příčinou dopravních nehod. Ve Švédsku však přišli s prototypem nákladního vozu, který by mohl četnost dopravních nehod těchto vozů eliminovat.

Budoucnost automobilové dopravy se momentálně točí především kolem autonomní dopravy. Ovšem vždy se zde počítá s přítomností pilota ve voze, který je schopen v nouzovém případě převzít řízení za autonomní systém a na základě lidského úsudku řešit vzniklou situaci. Neplatí to však pro nový koncept jménem T-Pod, který má představovat budoucnost nákladní dopravy nejen v Evropě. Na svědomí jej má Švédská společnost Einride, která s ním má velké plány.

V novém konceptu byste jen stěží hledali kabinu pro řidiče s volantem, sedačkou i útulná postýlka tu chybí. Nejsou tu vlastně ani okna. Důvod je takový, že koncept s přítomností řidiče prostě nepočítá. Na jedno nabití by měl být schopen ujet 200 kilometrů a převézt až 20 tun nákladu. Samotná pohonná jednotka není zas tak revoluční, jako způsob jakým se bude vozidlo řídit. Na dálnicích totiž převezme úplnou kontrolu samo nad sebou a v momentě, kdy z dálnice sjede, přijde na řadu dálkové ovládání a školený operátor, který pomocí systému kamer a senzorů dokáže plnohodnotně nahradit klasického řidiče. Jakmile kamion opět vjede na dálnici, opět převezme sám řízení. Neznamená to, že do něj nebude moci operátor kdykoliv zasáhnout.

Prototyp je nyní hotový ve své první verzi, která nemá avizovaný dojezd, ale především mu stále chybí systém dálkového ovládání. Podle odhadů by se však měl prototyp, tak jak jej společnost prezentuje v plném rozsahu, objevit již letos na podzim. Společnost pak plánuje rozšířit flotilu T-Podů na 200 vozů a to do roku 2020!