O víkendu 26.09.2009 se v Brněnské metropoli konal Tuning&Custom Salon Brno – tuning sraz a Show&Shine, jehož součástí je i tuningové vyvrcholení letošní sezóny, jímž je finále AZ pneu Tuning Cup 2009 a Mistrovství republiky EMMA 2009.Jíž v pátek to nejlepší v českém tuningu začalo směřovat do našeho druhého největšího města Brna. Na místním výstavišti se v nové hale P, která je největší u nás sjelo na 120 pozvaných aut. Většina si své místečko musela vybojovat v kvalifikačních kolech po celé naší republice. Největší událostí bylo finále Tuning Cupu, jehož letos poprvé bylo i MR EMMA. Současně proběhl i venkovní tuningový sraz pro vozy, které se nedostaly do finále. Dále zde proběhlo ještě několik doprovodných programů. Například volba iMiss autofun, Lowrider Show, vyhlášení nováčka roku a soutěž klubů zúčastněných v hale.

Nyní se trochu podrobněji koukneme na scény kde hlavní prim hrají vozy s okřídleným šípem ve znaku. Začneme Škoda Oldies scene, ve které soutěží vozy Škoda 100 – 120. Z pěti kvalifikovaných přijeli pouze tři soutěžící, všichni s vozy Škoda 120. První místo si odvezl Matěj Slavíček, před Radkem Heroldem a třetím v pořadí Martinem Filipem.

Šest soutěžících si to rozdalo ve Škoda scene, do které patřily Favorit, Forman, Felície a Felície combi. Zde jasně zvítězil s Felícií Martin Fabiánek, který byl všemi čtyřmi rozhodčími dán na první místo. Pohárek za druhé místo vybojoval Pavel Brambořík a jeho modrý Favorit. Třetí skončil Jaroslav Jengál se Škodou Felicia. Na dalších místech se umístili Libor Buček (Felície Combi), Jan Gulč (Felicie) a Tomáš Nevěčný (Favorit).

Třetí škodováckou scénou je Škoda Moderne scene, ve které by se také dala nazvat Octavia scénou. Tím jsem Vám napověděl jaká auta přijela na finále. Zde byla velice zajímavá shoda u všech čtyřech rozhodčích s pořadím, na všech sedmi místech. Pohár za první místo si odvezl veterán tuningových soutěžích Petr Richter. Na druhém a třetím místě skončily vozy Octavia Combi, když tím šťastnějším byl Miroslav Průcha před Tomášem Močárníkem. Pomyslnou bramborovou medaili získal Jiří Klíšť před zklamaným Petrem Paraščincem. Šestý byl Milan Mašek a sedmičku uzavřel Vratislav Havelka.

A nyní tu máme Fabia scene, která mi je tak nějak nejblíže. Zde byla situace dosti vyrovnaná a rozhodovaly opravdu drobnosti. Již poslední kolo v Mimoni ukázalo, že boj o tři pohárová místa bude tvrdý a rozrostl se na pětici soutěžících. S klidem můžeme říci, že na začátku sezony by si na Davida Čermáka a jeho stříbrnou Fabii nikdo nevsadil, ale změny které před Brnem provedl ho jasně vyhouply na první místo. Druhý skončil Michal Koteleš a jeho Audi Fabie. Pohár za třetí místo získala Olinova červená Fabie, na které se za sezonu také moc změn neobjevilo, ale to hlavní přišlo na finále. Nejvíce změn bylo k vidění v motorovém prostoru, kde se objevilo plno pochromovaných detailů včetně zámků kapoty. Olin také odstranil něco prasklin vzniklých provozem a nově přelakoval plastové podběhy, které přichytil též pochromovanými šroubky. Tento večer to byl již druhý pohár, který fabča získala. Tím prvním bylo třetí místo v soutěži EMMA a kategorie multimedia. O co byla u Olina viditelná radost, o to větší smutek zavládl u velkého favorita letošní kvalifikace Lukáše Šťastného, jenž těsně skončil čtvrtý. Velké ambice na pohárek si dělala i druhá červená Fabie Lukáše Černého, ale dosti jasně obsadila bezpohárové páté místo. K postupu na vyšší příčky jí nepomohly ani osmnáctipalcová nová kola. Jediná Fabia combi ve finále obsadila šestou příčku. Její majitel Filip Taubner více slavil Olinův pohár, o který se i on zasloužil nástřikem airbrushe. Sedmičku uzavřel Jan Bareš, který se také pokoušel o nejlepšího nováčka roku.

Tím máme shrnuty hlavní škodovácké kategorie, ale již nyní prozradím, že i v kategorii Oldies a RAT hrál hlavní roly znak s okřídleným šípem. Mezi nejstaršími natuněnými vozy si vítězství v Oldies scene odvezl Robert Beneš a jeho hezká Škoda 1000 MB. Ještě větší převaha byla v RAT scene, kde na pohárových místech byly jen Škodovky a značky jako VW a Opel zůstaly pod stupni vítězů. První místo si odvezl nestor českého tuningu David Friedman a jeho krysa Favorit. Druhé místo si odvezla asi nejbláznivější expozice, která spíš připomínala sběrné suroviny než natuněný speciál. Ale toto vše k RAT sceně patří a to dobře ví Radek Hykeš a jeho stodvacítka. Ne jen tak pro nic za nic má přezdívku LS blasen. Pohárek za třetí místo dostal Olinův litřik, tentokrát doplněn i orezlými díly. Pro tuto Škodu 1000 MBG to bylo poslední vystoupení na tuningové scéně a od příštího roku to budou pouze veteránské a škodovácké srazy.

Co dodat závěrem, jen snad postesknutí, že mezi TOP10 se nedostal žádný vůz Škoda. Finále Tuning Cupu nám naznačilo, že se blíží konec letošní sezóny a většina tunerů už je myšlenkami v roce 2010. Ještě musím poděkovat pořadatelům za perfektně zvládnutý víkend a i celý ročník Tuning Cupu 2009. Poděkování patří i porotcům, kteří mají tu nejnevděčnější, ale hodně důležitou zásluhu na průběhu celého ročníku. Fotografie pro Vás tentokrát nafotil celý tým SKODAHOME.cz