Škoda Citigo je nejmenším z rodiny vozů s okřídleným šípem ve znaku a díky autosalónu AUTO ELSO jsme se mu podívali nejen pod kapotu.

Segment malých vozů

Automobilka Škoda rozšířila závěrem loňského roku nabídku již o sedmou řadu a rozšiřuje své portfolio o model Škoda Citigo. Tím vstoupila do nabytého segmentu malých vozů a chce oslovit především o tradiční zákazníky značky ŠKODA, kteří dosud jezdili starším nebo ojetým vozem. Dále také například mladé řidiče, kterým dosud finanční možnosti nedovolily pořízení nového vozu nebo páry ve zralém věku. Zajímavou skupinou jsou i rodiny s dětmi, které potřebují druhý automobil.

První dojem

Autosalón AUTO ELSO nám zapůjčil na několik dní škodováckou novinku a my jsme ji podrobili malému testu. Mnoho řidičů při výběru vozu klade na první dojem při usednutí za volant nového vozu. Zde nás Škoda Citigo velice překvala prostorností na předních sedadlech a snadným přístupem do vozu díky velkému úhlu otevření dveří. Dalším důležitým faktorem bylo dobré rozložení kontrolních a ovládacích prvků, které byly v příjemném dosahu řidiče. Poté jsme vyzkoušeli i přístup na zadní sedadla, kde je po sklopení předních sedaček dostatek místa k připoutání dětské sedačky a malého pasažéra do ní. Tím, že je mini vůz koncipován pro čtyři osoby je dostatek místa i na zadních sedadlech.

První nastartování

Zde hned na začátku, musíme upozornit, že nový tříválec 1,0 MPI nemá nic společného se svým předchůdcem 1,2 HTP, který známe z Fabie. V našem Citigo byla motorizace 1,0/44 kW při 5000 ot./min. Motor se chová mnohem kultivovaněji a překvapila nás i jeho pružnost. Pravdou ale je, že důležitým prvkem je správné a časté řazení. Dalším faktorem byla spotřeba. Výrobce ve městě udává 5,6 l/100 km a nám se ve čtyřech lidech pohybovala někde těsně nad šesti litry, což hodnotíme velmi kladně.

Jízdní vlastnosti a bezpečnost

Zde musíme konstatovat, že podvozek Citigo je trochu tvrdší, ale vše pak vynahradí výbornými jízdními vlastnostmi. Mini auto je vybaveno i ESP (protiblokovací systém pro zlepšení stability vozidla), který jsme dokonce na vlastní kůži vyzkoušeli. Dalším zajímavým bezpečnostním prvkem je  City Safe Drive, který má zabránit kolizím v nahuštěných městských ulicích. Celý systém je aktivní do rychlosti 30 km/h, v ten okamžik totiž sleduje prostor před vozidlem laserový CV senzor (Closing Velocity) umístěný za předním oknem. CV senzor vyhledává nebezpečí kolize do vzdálenosti 10 metrů před vozidlem. Citigo je vybaven čtyřmi airbagy, včetně bočních, které výrazně přispívají k bezpečnosti v měském provozu.

Simly Clever

Citigo se může pochlubit  i nadprůměrně velkým zavazadlovým prostorem, kde nás příjemně překvapilo horní plato. Žádné šnůrky, ale chytré řešení, které plato po zvednutí udrží v kolmé poloze. Do zavazadlového prostoru se naloží nejedna basa piv, jejíž nakládání trochu komplikuje vysoká nákladová hrana. To je ale daň za bezpečnost – pevnost zadní části při nárazu. Ač je Citigo nejmenší z rodu Škoda, je ve vozidle několik dobře řešených odkládacích ploch, přihrádek, které zpříjemňují cestování s touto novinkou.

Co se nám nelíbilo

Abychom nejmenší Škodovku jen nechválili, musíme konstatovat, že by se nad některými maličkostmi mohl výrobce ještě zamyslet. Ač je Citigo vybaveno elektrickým stahováním oken, z místa řidiče nelze ovládat okénko u spolujezdce. Chybějící kontrolka, která by neustále informovala řidiče o vypnutí City Safe Drive, který je bezpečnostním prvkem. Ač sklápění předních sedadel se zdá na první pohled velmi příjemné, tak skutečnost je opačná. Po každé manipulaci se sedačkou si ji pak řidič musí zcela celou znovu nastavit (jak sklon, tak vzdálenost).

Celkový dojem

Pokud máme hodnotit cekový dojem, který v nás novinka s okřídleným šípem ve znaku zanechala, tak je velmi kladný. Z našeho pohledu mini vozy z koncernu VW potří v této kategorii ke špičce. Na závěr ještě děkujeme  autosalónu AUTO ELSO, který nám umožnil vyzkoušení vozu Škoda Citigo.

Další fotografie ŠKODA CITIGO – Test

http://www.youtube.com/v/hSFYAxg0vqk&feature=player_embedded