O víkendu pořádaly Veteran Car Club Praha a Galerie hl.m. Prahy na zámku Troja výstavu historických automobilů, motocyklů, velocipedů a letadel.

Historie na kolech

U příležitosti 100.výročí narození malíře Kamila Lhotáka, pořádaly o víkendu Veteran Car Club Praha a Galerie hl.m. Prahy ve francouzských zahradách zámku Troja výstavu historických automobilů, motocyklů, velocipedů a letadel.

Zámek Troja

V letech 1679 – 1689 nechal hrabě Šternberk vybudovat honosnou vilu, dnes zvanou zámek Troja, v níž se nachází bohatá malířská a sochařská výzdoba. Autorem raně barokního projektu je Jean Baptiste Mathey. Dnes se zde nachází expozice českého umění 19. st. Zámek obklopuje rozsáhlá terasovitá zámecká zahrada, která se o víkendu zaplnila veterány.

Made in Macháček

Zajímavou expozici představila rodina okolo Václava Macháčka. Přivezla tři americké vozy, které od sebe dělilo vždy deset let. Prvním bylo farmářské vozidlo Sears „kočárek“ z roku 1907, jenž se může pochlubit původním stavem. Svoji premiéru si v Troji odbyl Cadillac z roku 1917, v rodině přezdívaný „lokomotiva“. Posledním z trojice byl opět Cadillac La Salle, ale tentokrát z roku 1927.

Belsize

Zajímavým veteránem byl Belsize z roku 1914, jenž je v původním a udržovaném stavu se značnou patinou. Anglická firma Belsize původně vyráběla jízdní kola a od roku 1897 začala s výrobou malých vozů, kterou provozovala pod jménem Marshall.

Reichenberger Automobil Fabrik

Nejstarším českým vozem byl RAF H 10 z roku 1909. Tento luxusní „kočár“ byl postaven pouze ve dvou exemplářích. Jeden pro císařský dvůr Františka Josefa a druhý pro majitele továrny RAF barona Theodora von Liebiga.

ŠKODA

Nejstarším vozem v Troji s okřídleným šípem ve znaku byla Škoda 430 kabriolet (1930). Ta se již zúčastnila dvakrát prestižního závodu 1000 MIGLIA v Itálii. Dále se v parku nacházely Škoda 1101 Tudor (1948), Škoda Felicia (1960), Škoda 1000 MB (1967) a zástupce SKODAHOME.cz Olin se svojí Škoda 1000 MBG (1967).

PRAGA a TATRA

Známým českým výrobcem je i značka Praga, kterou na výstavě zastupovaly Praga Piccolo z roku 1930 a vládní šestimístná Praga Golden (1935).  Nesmíme zapomenout ani na další českou značku Tatra. K vidění na zámku Troja byla např. Tatra 12 (1928), Tatra 57 A Sport (1932),Tatra 57 A (1937),  Tatra 57B (1947) nebo  Tatra 87, která se vyráběla v letech 1938 – 1950.

V zámecké zahradě Troja se objevilo na šest desítek veteránů. Mezi nimi bylo i letadlo Bohemia B5 z roku 1918. Vyjmenovat všechny exponáty by zabralo několik stránek, a proto si ostatní prohlédněte v naší fotogalerii Historie na kolech – zámek Troja.

Velká fotogalerie Historie na kolech – zámek Troja