Původně byl tento článek plánován na minulý týden. Datum 1. dubna již nenařizuje zimní pneumatiky, ale počasí radí s přezouváním zatím ještě chvilku počkat. Přesto jsme oslovili produktového specialistu pro oblast osobních pneumatik u firmy Michelin proč

Je to nemoc z povolání, že při čekání na červené prohlížím kola přede mnou stojících aut, jaké značky pneumatiky jsou, zda-li je vidět velikost, jestli je poznám podle dezénu…, jedním slovem všechno, co člověk zabývající se pneumatikami obvykle sleduje na sousedních autech.

V tu dobu se vždycky dají ve spojení s pneumatikami vidět věci k zamyšlení.

Ještě teď se objevilo takové auto, na kterém se točí ještě pořád zimní pneumatiky, přestože zima už je daleko, dokonce i ranní chladné či mrazivé počasí už dávno není aktuální. Používání zimních pneumatik podle právního předpisu ještě není povinné a to se samozřejmě týká i letních pneumatik, nelze tedy ukládat řidičům za povinnost, aby po skončení zimy namontovali letní pneumatiky zpět. Někteří proto nechávají vozidla obutá v zimních pneumatikách, protože se zbývající hloubkou dezénu už nemohou dojezdit příští zimní sezónu až do konce a stejně by museli kupovat letní pneumatiky, protože ty už mají taky sjeté, a tak radši v létě zcela ojezdí tyhle zimní, místo kterých koupí nové zimní na začátku příští zimní sezóny a tím tak o rok posunou nákup letních pneumatik. Tohle se ještě dá pochopit.

Někteří jezdí ještě pořád v zimních pneumatikách z lenosti, jelikož na přemontování nějak zapomněli, ale jsou i tací, kteří celý rok běhají v zimních pneumatikách, protože se jim nechce hrát s přemontováním a tak mají jednu sadu a tou je zrovna ta zimní.

Pro ně má cenu se v každém případě zamyslet, jelikož používání zimních pneumatik v letních podmínkách vede ke všeobecně známému rychlejšímu opotřebování (to méně pociťuje běžný uživatel a navíc v případě dnešních značkovějších pneumatik tohle mnohem rychlejší opotřebování už nemusí vždycky nastat) a kromě hlučnější jízdy díky hustšímu lamelování existuje ještě jedna ztráta, kterou lze snadněji měřit a vyjádřit v číslech. Tou je nadbytečná spotřeba, což můžeme vidět a sledovat na ukazateli měřiče spotřeby na palubním počítači, kterým jsou dnešní vozidla většinou již vybavena. Nadbytečná spotřeba pak bude zatěžovat naši peněženku.

U každého vozidla je nadbytečná spotřeba individuální, zobecňovat nemá smysl. Jako příklad ale uvádím vlastní zkušenost s od prosince používaným Peugeotem 3008, který má všeobecně oblíbený a dobře osvědčený motor 1,6 HDI.:

V polovině prosince hned při převzetí auto dostalo zimní pneumatiky Michelin Alpin A4, velikost 215/60 R 16. S těmito pneumatikami auto, při smíšeném používání, které zahrnuje ve značné míře městské používání, ale obsahuje i jízdy na venkově a do zahraničí, mělo dle ukazatele na 7507 km spotřebu 6,4 l/100km. Doposud ujetá vzdálenost činí 9462 km (obrázek 1).
 
V dubnu při výměně pneumatik byly namontovány tovární letní pneumatiky Michelin s dezénem Latitude Tour HP, samozřejně ve stejné velikosti, s nimiž se od té doby podařilo najet 1955 km, nadále s obvyklém smíšeným používáním, jelikož moje jízdy jsou kvůli práci většinou podobné. Během skoro dvou tisíc kilometrů ujetých s letními pneumatikami byla půměrná spotřeba 5,9 l/100 km.(obrázek 2). Používání letních pneumatik tak u mě znamená o 0,5 l/100 km menší spotřebu pohonných hmot oproti zimním pneumatikám, což promítnuto do roční hodnoty, řekněme v případě 15000 km za rok, znamená úsporu 75 litrů pohonných hmot, tedy při kalkulaci s cenou například 36 Kč/litr to dělá již 2700 Kč.

Oba dva typy pneumatik na mém voze mají označení GreenX, které mezi produkty Michelin znamená pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Nestojí tedy za to jezdit v letním období na zimních pneumatikách, protože je to nejen hlučnější, nejen se dříve ojedou, ale navíc to znamená nadbytečnou spotřebu, a to jsou jen vyhozené peníze.