ŠKODA včera vyrobila jedenáctimiliontý motor v historii podniku – agregát 1,4 TSI řady EA211. Agregáty se v Mladé Boleslavi vyrábí od roku 1899, nejprve pro motocykly, od roku 1905 pak pro automobily. V současné době sjíždí v hlavním závodě společnosti ŠK

Jednoválcový motocyklový motor

„Vývoj a výroba motorů má ve společnosti ŠKODA bohatou tradici, jednu z nejdelších v celém automobilovém průmyslu,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Počet jedenácti milionů vyrobených agregátů od roku 1899 představuje 114 let českého strojařského umění ve vývoji a výrobě motorů. Toto know-how budeme v rámci Růstové strategie ŠKODA dále rozvíjet,“ dodává Vahland.

Škoda motor 1,4 TSi

Jubilejním motorem je agregát 1,4 TSI výrobní řady EA211. Od konce roku 2012 vyrábí česká automobilka moderní varianty jednotek 1,2 TSI a 1,4 TSI, používaných v celém koncernu Volkswagen. Moderní zážehové motory s přímým vstřikováním paliva jsou určeny pro modely značek ŠKODA, Audi, Seat a VW. „Výroba motorů řady EA211 posiluje naši výrobní základnu v České republice a podtrhuje důležitou roli výroby společnosti ŠKODA v rámci koncernu Volkswagen,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast výroby a logistiky. Čtyřventilové čtyřválce TSI stanovují nové standardy ve věci energetické efektivity, odlehčené konstrukce a vysokého točivého momentu. Kromě toho vyrábí česká automobilka v současné době motory řady EA111.

ŠKODA v Česaně

V rámci Růstové strategie ŠKODA chce automobilka svou motorářskou kompetenci dále rozšiřovat. K tomu slouží mimo jiné i zřízení nového zkušebního centra motorů v rámci technického vývoje společnosti ŠKODA v Česaně, v blízkosti hlavního sídla společnosti v Mladé Boleslavi. Do tohoto centra investovala automobilka více než 34 milionů euro – je to největší investice, která se v současné době v České republice do oblasti vývoje vynakládá. Toto nové centrum bude disponovat mj. 15 motorovými zkušebnami o výkonech 250 až 400 kW. S ohledem na rostoucí požadavky při globálním používání motorů bude v novém centru možné vyvíjet agregáty pro nejrůznější trhy celého světa.

První motor 1899

Výroba motorů v české automobilce začala v roce 1899. Čtyři roky po vzniku podniku, který se zpočátku zabýval výrobou jízdních kol, vybavili zakladatelé firmy Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem: vznikla takzvané motocykleta. Pro pohon dvoukolového vozidla se volitelně používaly jednoválcové motory o výkonu 1,25 a 1,75 koní. Vozidlo dosahovalo maximální rychlosti přes 50 km/h. To představuje počátek výroby motorů v hlavním sídle podniku v Mladé Boleslavi.

Start motorizace položil základ jedné z automobilek s nejdelší tradicí na světě. V roce 1905 vyvinuli Laurin a Klement pod názvem ‚Voiturette A‘ (z francouzštiny: vozík, malé auto) první automobil značky – poháněný vodou chlazeným dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil a zdvihovém objemu 1.100 cm3. Výkon motoru se v závislosti na konkrétní verzi na zadní kola přenášel pomocí řetězu nebo kardanové hřídele. Dalším milníkem ve výrobě motorů byla v prvních letech i výroba prvních osmiválců na světě v roce 1908. V roce 1924 vznikaly ve firmě Laurin a Klement z linky dokonce i letecké motory.

Také po fúzi se Škodovými závody v roce 1925 hrál vývoj motorů i nadále velkou roli. Ve třicátých letech se ŠKODA mimo jiné postarala o rozruch svým výkonným závodním vozem. Nejdůležitějším vývojovým krokem po druhé světové válce byl motor umístěný vzadu, zavedený v roce 1964. V roce 1987 se značka vrátila k motoru uloženému vpředu. Rozhodujícím impulsem pro moderní výrobu agregátů bylo spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991.

Milníky ve výrobě motorů společnosti ŠKODA:

1899 – Laurin & Klement představují jízdní kolo s pomocným motorkem, zvané motocykleta. Motocykl dosahoval maximální rychlosti přes 50 km/h.
1905 – Pod názvem ‚Voiturette A‘ (francouzsky: vozík, malé auto) představila značka L&K první automobil podniku. Jeho motor byl vodou chlazený dvouválcový motor o výkonu 7 koňských sil a o objemu 1.100 cm3. Výkon motoru se v závislosti na konkrétní verzi na zadní kola přenášel pomocí řetězu nebo kardanové hřídele. I nadále se úspěšně vyrábí motocykly. Z linek sjíždí 19 různých typů jedno- a dvouválcových motorů i čtyřválcový motor CCCC 5HP. Tovární jezdec L&K Václav Vondřich vyhrál s dvouválcovým závodním strojem závod ‚Coupe International‘ ve francouzském Dourdanu, označovaný za první oficiální motocyklové mistrovství světa.
1908 – Motor FF – vzniklý spojením dvou čtyřválců typu F, je jedním z prvních osmiválcových motorů na světě. Zdvihový objem činil 4.900 cm3.
1924 – Na přání tehdejší československé vlády zahájila firma L&K výrobu leteckých motorů. Licenci na výrobu dvanáctiválcového motoru 12 CC získala od francouzského výrobce Lorraine-Dietrich.
1925 – Fúze se Škodovými závody v Plzni, největším tehdejším českým podnikem.
1931 – V podobě modelu 633 vyrábí ŠKODA jeden z nejlepších malých šestiválců své doby.
1933 – Motorsport: tři šestiválcové závodní vozy značky ŠKODA startují v závodě 1000 mil československých. Motory přesvědčují svou spolehlivostí a rychlostí.
1936 – S vozem Popular Sport ‚Monte Carlo‘ vybojovala ŠKODA druhé místo v Rallye Monte Carlo.
1964 – Premiéra motoru vzadu: Litrový motor se montuje do vozu ŠKODA 1000 MB a je nejmodernějším agregátem ve své třídě. Motor se vyrábí patentovanou metodou tlakového odlévání.
1987 – Konec éry vozů značky ŠKODA s motorem vzadu: Nová ŠKODA Favorit je moderním vozem s motorem vpředu.
1991 – Spojení s koncernem Volkswagen.
1997 – ŠKODA dodává první motor do koncernu Volkswagen: benzinový motor 1,0 l o výkonu 37 kW.
2001 – Zahájení výroby motorů 1,2 HTP (EA111)
2009 – Zahájení výroby agregátu 1,2 TSI (EA111)
2012 – Zahájení stavby nového zkušebního centra agregátů v Česaně a výroby nových agregátů 1,2 TSI a 1,4 TSI (Generace EA211).