Při rozšiřování své rodiny ekologických modelů klade ŠKODA stále větší důraz na vozy poháněné zemním plynem. Nejmladším zástupcem tohoto druhu pohonu je nová ŠKODA Octavia G-TEC, která na ženevském autosalonu slaví svou světovou premiéru. Tím se alternati

ŠKODA Octavia G-TEC

Po modelu Citigo CNG Green tec je to už druhý model značky ŠKODA poháněný zemním plynem. Prodej bude zahájen v květnu. Pohon na CNG je v nabídce jak pro model Octavia, tak i pro Octavia Combi.

„ŠKODA se při vývoji své modelové palety důsledně zaměřuje na snižování spotřeby a emisí,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje a designu. „Pohon na zemní plyn je důležitým pilířem naší strategie trvale udržitelného rozvoje. CNG je smysluplné ekologické palivo, v dnešní době navíc s dobrým poměrem ceny a přidané hodnoty. Tím plníme přání našich zákazníků, kteří mají zájem o ekologické, ekonomické a současně cenově dostupné vozy. Naše nejsilnější modelová řada je tak nyní ještě atraktivnější,“ dodává Welsch.

Po verzích Octavia, Octavia Combi, Octavia Combi 4×4 a sportovní verzi RS je Octavia G-TEC společně s modelem Scout, rovněž představeným v Ženevě, nejnovější variantou třetí generace modelu ŠKODA Octavia. Prodej bude zahájen v evropských zemích – v Belgii, Dánsku, Německu, Finsku, Francii, Itálii, Lucembursku, Nizozemí, Norsku, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku, Slovensku, Slovinsku a v České republice.

Přeplňovaný motor 1,4 TSI/81 kW Green tec s dojezdem až 1 330 km

Nová ŠKODA Octavia G-TEC je vybavena přeplňovaným motorem 1,4 TSI o výkonu 81 kW (110 k), který je schopný spalovat jak benzin, tak CNG (tj. Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn). Standardem pro tento model je paket Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Moderní agregát splňuje limity EU 6, které vstoupí v platnost v září 2014.

Dojezd nového modelu Octavia G-TEC je obdivuhodný: Při provozu na CNG ujede vůz na jedno natankování až 410 km. Spotřeba činí 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km, to odpovídá emisím pouhých 97 g CO2/km. Při jízdě na benzín má vůz dojezd až 920 km. S plnými nádržemi tak Octavia G-TEC ujede celkem až 1 330 km.

Při vší šetrnosti vozu Octavia G-TEC nepřichází zkrátka ani potěšení z jízdy. Maximálního točivého momentu 200 Nm dosahuje motor v rozsahu od 1 500 do 3 500 min-1. Octavia CNG akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 195 km/h.

Motor je konstruován pro spalování zemního plynu nebo benzínu. Elektronika vozu permanentně vyhodnocuje určené parametry (teplota chladicí kapaliny, kvalita natankovaného CNG) a na základě nich určuje aktuální použití paliva. Při teplotě chladicí kapaliny pod –10 °C se pro nastartování použije benzín a po zhruba 90 až 120 sekundách přejde motor na spalování zemního plynu. Při vyšších teplotách má ale zemní plyn vždy přednost. Až když jsou plynové nádrže prázdné, přepne se motor automaticky na benzínový provoz. Nádrž na benzín pojme 50 litrů.

Aktuální zásobu CNG a benzínu ukazuje jeden palivoměr, a to podle toho, na které palivo vůz právě jede. Jede-li vůz na zemní plyn, ukazuje palivoměr stav nádrží CNG a přitom svítí zelená kontrolka. Při provozu na benzín ukazuje ručička na stejné stupnici stav benzínové nádrže. Zelená kontrolka v tomto případě nesvítí. Dojezd na CNG a benzín zobrazuje palubní počítač.

Tankování zemního plynu je velmi jednoduché.

Přípojka tlakového ventilu je totiž umístěna pod stejným víčkem jako hrdlo benzinové nádrže. Obě nádrže na zemní plyn mají celkový objem maximálně 97 litrů, resp. 15 kg zemního plynu při tlaku 200 barů. Jsou upevněny na speciálním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru, kde se pro ně uvolnilo místo odstraněním prohlubně pro rezervní kolo a lehkým zvýšením podlahy zavazadlového prostoru. Díky tomuto umístění nádrží není omezena velkorysá nabídka prostoru pro cestující, takže i Octavia na zemní plyn nabízí vysoký komfort cestování a dostatek místa. Zavazadlový prostor pojme 460 litrů (Octavia), resp. 480 litrů (Octavia Combi).

Technické úpravy motoru pro bivalentní použití

Konstrukce motoru schopného spalovat zemní plyn a benzín si vyžádala řadu technických změn. Agregát získal novou řídicí jednotku, vstřikovací trysky CNG, upravené vačky určující zdvih ventilů a rozdělovací lištu CNG se senzorem snímajícím teplotu a tlak paliva.

Jelikož zemní plyn vykazuje v porovnání s benzinem nižší mazací schopnost, byla upravena vodítka a sedla sacích a výfukových ventilů. Výfukové ventily mají navíc speciální těsnění ventilových dříků. Pro optimální zapalování CNG jsou použity svíčky s upravenou tepelnou hodnotou.

Technici dále optimalizovali turbínovou část turbodmychadla a průběh jeho regulace. Nové složení a velikost katalytické vrstvy třícestného katalyzátoru umožnilo dosažení požadovaných hodnot emisí modelu ŠKODA Octavia G-TEC.

Naladění podvozku vozu bylo upraveno s přihlédnutím ke zvýšení hmotnosti o plynové nádrže a ke změněnému rozložení hmotnosti. Vzadu je použita víceprvková náprava a vpředu náprava typu MacPherson.

Úspěšná ŠKODA Citigo CNG Green tec

Nová ŠKODA Octavia G-TEC je v současné době druhým modelem značky ŠKODA, poháněným zemním plynem: od října 2012 je na trhu ŠKODA Citigo CNG Green tec. Tento malý ekologický vůz má spotřebu pouhých 4,4 m3 (2,9 kg) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 79 g/km. Celkový dojezd činí 620 km (400 km na plyn, 220 km na benzín). Stejně jako v případě modelu Octavia G-TEC jsou i v tomto voze plynové nádrže umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, což šetří místo.

Prodej modelu Citigo CNG Green tec se vyvíjí skvěle. V roce 2013 dodala značka ŠKODA svým zákazníkům více než 1 300 těchto vozů. Pozornost vzbudila netradiční rekordní jízda, při které v srpnu 2013 dojel rakouský mistr úsporné jízdy Gerhard Plattner s vozem Citigo CNG za pět dní z Itálie do Švédska s průměrnou spotřebou 2,39 kg zemního plynu na 100 km. Na celé trase o délce 2 619 km si vystačil s palivem za 81,24 eur.

Šetrné k životnímu prostředí

Již 97 modelů značky ŠKODA se dostalo pod 120 g CO2/km. Uvedením nového modelu Octavia G-TEC značka ŠKODA vysílá jasný signál o dalším rozvoji ekologicky přívětivých automobilů. Vedle pohonu na zemní plyn reprezentují ekologický přístup hospodárné modely GreenLine s nízkými emisemi.

S výjimkou modelu ŠKODA Citigo, který je k dispozici v již zmiňované variantě CNG, nabízí ŠKODA verzi GreenLine pro každou modelovou řadu: od modelu Fabia až po Superb. Pro modely GreenLine je charakteristická moderní technika pro snižování spotřeby, jako je Start-Stop systém a rekuperace brzdné energie. K tomu přistupují ještě pneumatiky se sníženým valivým odporem a další vylepšení aerodynamiky a pohonného řetězce.

Široká nabídka ekologických vozů je jádrem intenzivní snahy společnosti ŠKODA o trvale udržitelný rozvoj pod hlavičkou ekologické strategie „GreenFuture“. Cílem je vytvářet vozy ŠKODA tak, aby byly ještě hospodárnější a šetrnější k přírodním zdrojům. V současné době nabízí česká automobilka 97 modelů s hodnotami emisí nižšími než 120 g CO2/km, z nich pak 17 s hodnotami pod 100 g CO2/km.

Druhé těžiště strategie GreenFuture je ve výrobě. Do roku 2018 chce automobilka snížit spotřebu energie a vody, jakož i množství odpadů a emisí na jeden vyrobený vůz o 25 %. Třetím pilířem strategie GreenFuture je ekologie v provozovnách prodejních a servisních míst.