Před padesáti lety opustilo brány mladoboleslavského závodu legendární „eMBéčko“. Byla to doba, kdy vozy s okřídleným šípem přišly s novou koncepcí malého osobního vozu. 21. března 1964 byla světu představena ŠKODA 1000 MB lidově pojmenovaná „eMBéčko“.

ŠKODA – 990 „NOV“

První rozhodnutí vyrábět nový lidový vůz padlo již v roce 1955. Od té doby se vyrobilo několik prototypů, z nichž poslední tři z roku 1959 nesly již znaky embéčka.  V letech 1960 až 1961 byla vyrobena padesátikusová prototypová série ŠKODA 990 NOV Favorit.

Ještě před samotnou výrobou bylo vyrobeno několik prototypů různých karosářských variant. Například dvoudvéřový Roadster Š990 z roku 1961 nebo přestavbou čtyřdveřového prototypu ŠKODA 990 NOV vzniklo v roce 1963 „KOMBI“.

ŠKODA 1000 MB Standart

21. března 1964 byl na tiskové konferenci v AZNP Mladá Boleslav představen poprvé nový osobní vůz ŠKODA 1000 MB. Výroba byla slavnostně zahájena 1. dubna, kdy bylo vyrobeno sedm vozů, z nichž jeden byl exportován do NDR.

Nové eMBéčko odstartovalo novou epochu mladoboleslavského závodu. Škodovka přišla s úplně novou koncepcí lidového vozu, který měl samonosnou karoserii a motor s hliníkovým tlakově litým blokem. Tomuto litrovému motoru (988 ccm) se také říkalo čtvercový, protože jeho vrtání bylo stejné jako zdvih (68mm).

Že se jednalo opravdu o moderní vůz, naznačovala i koncepce vše vzadu (motor a poháněná náprava). V té době toto řešení používaly i jiné světové automobilky, např. Renault 8. Z počátku bylo eMBéčko pouze čtyřmístné, až po modernizaci v roce 1966 mohlo pojmout pět cestujících.

ŠKODA 1000 MBG a MBX De-Luxe

Po modernizaci v roce 1966, kdy eMBéčko ztratilo široký úsměv a byly zařazeny vozy s vyšší výbavou De-Luxe. Současně přišly do výroby novinky v podobě dvoudvéřového modelu ŠKODA 1000 MBX. Jeho motor byl osazen dvěma karburátory a měl větší výkon. Stejný motor se také montoval do čtyřdveřové karoserie pod označením ŠKODA 1000 MBG.

ŠKODA 1100 MB a MBX

V roce 1967 zvětšili u stávajícího motoru vrtání na 72 mm, čímž se objem zvýšil na 1107 ccm a výkon s jedním karburátorem se vyrovnal výkonu dvoukarburátorové verze (52 koní).

ŠKODA 1000 MBT

Nesmíme ani zapomenout na typ Tourist, což byla tak trochu ožebračená verze Standart.

Legenda žije

V poslední době je „eMBéčko“ velice vyhledávaným veteránem. Není veteránské akce, na které by se alespoň jeden vůz neobjevil. Má i své srazy Den s eMBéčkem nebo Sraz MBX/MBG, který se každoročně pořádá v Mladé Boleslavi.

O eMBéčku bylo vydáno i několik knih. Tou poslední je titul Legendární Škoda 1000 MB od pana Jana Tučka, kterou vydalo nakladatelství Grada.

Pokud Vás některé zaujala láska k embéčku a rádi by jste si ho také pořídili, máme tu pro vás dvojdílnou reportáž na portálu SKODAHOME.cz z renovace vozu ŠKODA 1000 MBG – úvod a ŠKODA 1000 MBG – závěr.

ŠKODA 1000 MB Standart – 349.348 vozů
ŠKODA 1000 MB De-Luxe – 53.144 vozů
ŠKODA 1000 MBG De-Luxe – 3.287 vozů
ŠKODA 1000 MBX De-Luxe – 1.403 vozů
ŠKODA 1100 MB De-Luxe – 22.487 vozů
ŠKODA 1100 MBX De-Luxe – 1.114 vozů
ŠKODA  1000 MBT Tourist – 12.358 vozů

Celkem „eMBéček“ – 443.141 vozů