› Tovární jezdci značky ŠKODA Esapekka Lappi a Jan Kopecký a také Teemu Suninen ještě mohou vyhrát celkovou klasifikaci FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2)
› V předposlední rally sezóny WRC 2 budou bojovat o vítězství celkem tři tovární posádky Esapekka Lappi/Janne Ferm, Jan Kopecký/Pavel Dresler a Pontus Tidemand/Jonas Andersson› Michal Hrabánek: „Nyní je potřeba zachovat chladnou hlavu“

ŠKODA Fabia R5

Tři jezdci značky ŠKODA budou na rally ve Velké Británii bojovat o šanci na titul ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Pro tovární jezdce Esapekku Lappiho a Jana Kopeckého, a také pro Teemu Suninena s vozem ŠKODA FABIA R5 soukromého týmu, padne na předposledním podniku sezóny od pátku do neděle minimálně předběžné rozhodnutí v boji o první místo v celkové klasifikaci. Tým ŠKODA Motorsport je na obávaných šotolinových tratích v deštivém Walesu zastoupen třemi továrními posádkami – Esapekka Lappi/Janne Ferm, Jan Kopecký/Pavel Dresler a Pontus Tidemand/Jonas Andersson.
skoda-fabia-r5i
„Nyní je potřeba zachovat chladnou hlavu. V rozhodující fázi sezóny jsou vedle špičkových jezdeckých výkonů potřeba také dobré nervy,“ řekl šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek. „A to tím více, že Britská rally je kvůli svému proměnlivému počasí nevypočitatelná. Po dvojitém vítězství na Španělské rally ale vstupujeme do soutěže sebevědomě a se třemi posádkami,“ pokračoval Hrabánek.

Britská rally je pokládána za jednu z největších výzev v kalendáři mistrovství světa. Počasí ve Walesu je mimořádně proměnlivé. K nevypočitatelným vnějším podmínkám se navíc přidává nepředvídatelný podklad. Šotolinová rally se občas mění na rally na blátě a marastu. Na celkem 332,87 měřených kilometrech na 22 rychlostních zkouškách tedy jezdci bojují s extrémně nízkou úrovní přilnavosti a stálým nebezpečím, že vyjetím z trati ztratí veškeré šance.

Esapekka Lappi, který vynechal poslední dvě rally, má přesto před Britskou rally velkou radost: „Mám takové vypjaté situace rád a do Walesu jedu plný sebevědomí. Vždyť jsme ve Finsku a v Německu dvakrát po sobě zvítězili.“ Jan Kopecký se po vítězství na Španělské rally rovněž veze na úspěšné vlně: „Ukázal jsem, že jsem schopen předvést špičkové výkony i na šotolině. To chci znovu dokázat i ve Walesu,“ pokračoval Kopecký.

Výchozí situace je jasná: Před zbývajícími dvěma podniky ve Velké Británii a v Austrálii mají tři piloti s vozy ŠKODA šanci získat mistrovský titul ve WRC 2. Teemu Suninen je se 105 body nadále na druhém místě celkové klasifikace. Za ním následují oba tovární jezdci Esapekka Lappi (82 b.) a Jan Kopecký (80 b.). Oba jezdci týmu ŠKODA Motorsport ovšem absolvovali v sezóně teprve pět soutěží, takže mají ještě dvě možnosti získat vždy 25 bodů za vítězství. Naopak Suninen může bodovat jen jednou, na Britské rally. Vedoucí jezdec WRC 2 Elfyn Evans (120 bodů) již absolvoval všech sedm soutěží sezóny, v nichž může sbírat body do celkové klasifikace.

Šance na další triumf značky ŠKODA ve Velké Británii jsou velké, ostatně osm z posledních devíti soutěží WRC 2 vyhrál jezdec se špičkovým soutěžním speciálem této značky. Tovární jezdec Jan Kopecký naposledy vyhrál Španělskou rally. Jeho týmový kolega Esapekka Lappi triumfoval na své domácí rally ve Finsku a také v Německu. V Mexiku, na Sardinii a na Polské rally zvítězil Teemu Suninen, na Argentinské rally triumfoval za značku ŠKODA Nicolás Fuchs. Tovární jezdec Tidemand oslavil vítězství na Portugalské rally. Tento švédský jezdec již nemá šanci na zisk titulu, přesto chce ve Velké Británii ukázat svůj obrovský potenciál: „Samozřejmě se chci s vozem ŠKODA dostat na nejvyšší stupínek!“

Mistrovství světa FIA v rally (WRC 2)

Soutěž/ Datum

Rally Monte Carlo; 21.01.–24.01.2016
Rally Sweden; 11.02.–14.02.2016
Rally Mexiko; 03.03.–06.03.2016
Rally Argentina; 21.04.–24.04.2016
Rally Portugal; 19.05.–22.05.2016
Rally Italia; 09.06.–12.06.2016
Rally Poland; 30.06.–03.07.2016
Rally Finland; 28.07.–31.07.2016
Rally Deutschland; 18.08.–21.08.2016
Rally China; 08.09.–11.09.2016 (zrušeno)
Rally France; 29.09.–02.10.2016
Rally Spain; 13.10.–16.10.2016
Rally Great Britain; 27.10.–30.10.2016
Rally Australia; 17.11.–20.11.2016

Víte, že …

… Britská rally je jednou z absolutně klasických soutěží ve světě rally a poprvé se konala v r. 1932? Tehdy se jmenovala „Royal Automobile Club Rally“ a zúčastnilo se jí 367 posádek.

… Britská rally se koná především ve Walesu? Letos poprvé od r. 1999 krátce zavítá i do Anglie. Zkouška u zámku Cholmondeley je poslední sobotní výzvou.

…  na Britskou rally je přihlášeno hned osm vozů ŠKODA FABIA? Vedle tří továrních posádek Esapekka Lappi/Janne Ferm, Jan Kopecký/Pavel Dresler a Pontus Tidemand/Jonas Andersson  je ve třídě WRC 2 přihlášeno pět dvojic ze zákaznického programu: Teemu Suninen/Mikko Markkula, Nicolás Fuchs/Fernando Mussano,Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffi, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen a David Bogie/Kevin Rae.

… ŠKODA Motorsport vede také klasifikaci týmů ve WRC 2? Se 144 body je na prvním místě před týmy M-Sport (131) a Oreca (99).

… jezdci mohou sbírat body do mistrovství světa pouze tehdy, pokud jsou přihlášeni ve třídě WRC 2? Každý jezdec může v průběhu roku získat body do celkové klasifikace WRC 2 ze sedmi zvolených rally, do klasifikace se započítává nejlepších šest výsledků.

… značka ŠKODA je zastoupena šesti jezdci mezi nejlepšími sedmi v celkové klasifikaci WRC 2? Po jedenácti ze 13 podniků sezóny jsou za vedoucím Britem Elfynem Evansem (120 bodů z dosavadních šesti startů) Teemu Suninen (105/šest startů), tovární jezdec Esapekka Lappi (82/pět startů), Jan Kopecký (80/pět startů), Pontus Tidemand (67/pět startů), Nicolás Fuchs (59/pět startů) a Armin Kremer (55/šest startů), tedy výhradně piloti vozů FABIA R5.

… ve Walesu jsou nejdeštivější místa v Evropě? V Snowdonia National Park na severozápadě Walesu jsou v době konání rally – od října do března – nejsilnější srážky. Meteorologové zde zaznamenali roční množství srážek 3 000 milimetrů.

… v r. 1957 se Britská rally kvůli suezské krizi a nedostatku benzínu nekonala?

… na Britské rally v r. 1986 naposledy jely vozy skupiny B? Po finále sezóny ve Velké Británii byla „turbo monstra“ z mistrovství světa vypovězena jako příliš rychlá a nebezpečná.