Současné venkovní teploty skvěle prověřují schopnost vozů efektivně vytápět svůj interiér. V některých případech to může trvat věčnost a čekání na příjemných 22 stupňů se protáhne na délku kompletně celého putování. Záleží na celé řadě faktorů, na které se nyní podíváme.

Hned dna začátku je důležité si říci, že normu splňují všechny vozy a bez ní by nemohly vyjet z továrny. Je však nutné vědět, že řeč je o závislém vytápěcím systému, tedy klasickém topení napojeném na chladicí kapalinu vozu, jejíž teplota ohřívá přes tepelný výměník vzduch, který do automobilu proudí.

Všeobecně platí to, že automobil musí mít takovou vytápěcí soustavu, který dokáže zajistit minimální teplotu 18 stupňů celsia a to při venkovní teplotě -15 stupňů. Toho navíc musí automobil dosáhnout i v případě jedoucího vozidla. Definice je to sice pěkná, ale moc nám toho neříká. A tak každý vůz nabízí trochu jiné podmínky

Na velikosti záleží

Rychlé a efektivní vyhřátí kabiny vozů záleží především na jeho velikosti, což je poměrně logické. Celkově platí, čím menší kabina, tím rychlejší výhřev. Navíc záleží na tom, jak má automobil vyřešenou ventilační soustavu. Rychlost vyhřívání totiž může ovlivňovat i počet výdechů topení v interiéru.

Benzín vs Diesel

Jelikož je účinnost topení závislá na teplotě chladící kapaliny motory, je přirozené, že motory, u které jí ohřívají rychleji dosahují také rychlejšího vyhřátí kabiny vozu. Zde mají obrovskou výhodu zážehové motory, které produkují více tzv. odpadního tepla. Naopak dieselové agregát, zvláště ty přímovstřikové, které jsou velmi efektivní, produkují tohoto tepla mnohem méně a tak dochází k výhřevu kabiny pomaleji.

Přihřívač a nezávisle topení

Nejlepším způsobem jak docílit efektivního vytápění jsou tzv. přihřívače a nezávislá topení. Přihřívače jsou řešením, které se objevují již ve výrobě, jsou přihřívače a nezávislá topení. První z nich funguje v momentě, kdy je motor automobilu v chodu. Druhé řešení funguje na voze zcela nezávisle a lze jej ovládat i za pomocí dálkového ovládání.