* Tuzemský vůz z dovozu? Po roce 2005 již žádná výjimka
* Na sekundárním trhu může být i Škoda zahraničním vozem

Dovoz škodovek

Sekundární trh s auty v České republice zaznamenal před přibližně 12 lety zajímavý zvrat. Vstup do Evropské unie a s ním související liberalizace dovozů spolu s razantním nárůstem exportu osobních aut z ČR způsobily, že již nebylo výjimkou dovézt ze zahraničí ojetý vůz vyrobený v Česku. Tento obrat nastal dle dlouhodobých statistik trhu AAA AUTO po roce 2005. Kvantita zpětně dovezených českých aut jen v září letošního roku vzrostla skokově o 35 procent v porovnání se stejným obdobím před třemi lety.

S domácí značkou Škoda tato téměř paradoxní změna nastala již dříve, přibližně po roce 2000. I když právě tato značka evokuje pocit čistě domácího auta, ne každý řidič škodovky koupil svůj vůz v Česku. „Škodovky z dovozu se hojně objevovaly již kolem milénia. Je to pochopitelný vývoj, protože podíl exportu Škody na jejích tržbách přesáhl již v roce 1999 hranici 80 procent. Dovozu škodovek ze zahraničí napomáhal fakt, že na západní trhy se tehdy vyvážely vozy s mnohem lepší výbavou. Jednalo se tedy o velmi odlišná auta, než jaká byla běžná u nás,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.

V letech 2005 a 2006 se s nástupem továrny TPCA v Kolíně množství exportů osobních aut téměř zdvojnásobilo a od roku 2010 nekleslo pod jeden milion vyrobených vozů. Natrefit na zahraničním sekundárním trhu na vůz vyrobený v Česku je proto i v dnešní době stále pravděpodobnější. Importovaná auta i české výroby však pro zákazníka představují vždy zvýšená rizika vzhledem k legálnímu původu vozu či jeho možnému omlazení v zahraničí.

Zpětně dovezená auta za uplynulých 12 let u nás samozřejmě již různě změnila majitele a prodávají se nyní z českých do českých rukou. „Je však vždy těžší spolehlivě dohledat, co se s autem dělo například v Holandsku, než ho nový majitel přiveze k nám. Zejména regulace ohledně stáčení kilometrů nejsou v Evropské unii zdaleka sejné. Chtěli bychom tímto upozorněním zabojovat proti pocitu našich řidičů, že když si například koupí škodovku, mají zaručeně auto s naskrze českou historií,“ upozornila Karolína Topolová.