Autoškola nás většinou naučí jakž takž řídit, ale rozhodně nás nenaučí příliš mnoho věcí o automobilu a o tom jak funguje. Nedozvíte se tam ani co je pro automobil dobré a co není. A už vůbec vám nepoví, že stop-start systém je úplně k ničemu!

Stop-Start systém vynález pekel!

Stop-start systém dnes najdeme ve velkém množství automobilů. Výrobci mají mnoho důvodů proč jej do vozů dávat. Především si s ním pomáhají regulovat množství vypouštěných emisí do ovzduší a také k lepším výsledkům při spotřebě paliva. Laboratorní testy jsou však jedna věc a využívání tohoto proklatého systému věc druhá. V praxi se zkrátka automobil chová trochu jinak a tak i výsledky jsou rozdílné.

Pokud budeme sledovat dlouhodobé výsledky tohoto systému v praxi, zjistíme, že systém stop-start vlastně nešetří vůbec nic. Motor je složitějším technickým zařízením, kterému neustálé vypínání a zapínání zkrátka škodí. A stejně jako když neustále vypínáte a zapínáte žárovku, která brzy praskne, i motor tímto chováním velice trpí a brzy se u něj začnou objevovat problémy technického rázu.

Všude se dočtete, že motor by měl být před zhasnutím nechán několik sekund až minutu běžet na volnoběh, díky čemuž se sníží teplota turbodmychadla, přesněji tedy jeho ložiskového uzlu. Problémem u většiny moderních vozů je však to, že se motor vypne v momentě, kdy zastavíte a to i po jízdě po dálnici ve vysoké rychlostí.

Devastace motoru však není jediným problémem. U manuální převodovky nás tento systém neustále nutí ke sešlapávání spojky u nastartovaného motoru. To vede ke zvyšování tlaku na axiální ložiska klikové hřídele. Řídicí jednotka tak neustále při každém nažhavení motoru nastavuje mírně bohatší směs, což samozřejmě není pro automobil vůbec příznivé.