Půl století působí Dacia v Evropě. Za 50 let si prošla velmi výraznou proměnou, kdy se z naprostého outsidera stala konkurence schopná automobilka, která drtí i některé věhlasnější značky.

Slavná historie značky

Historie této automobilky se začala psát v roce 1965, kdy rumunská vláda naplánovala založení vlastní automobilky. Ovšem nedostatek zkušeností zapříčinil to, že automobilka začala využívat zkušeností jiného zahraničního výrobce, kterým byl Renault a jeho model 12.

Továrna byla připravená, ovšem výroba Renaulu 12 nikoliv. Bylo tedy zapotřebí nalézt jiný automobil, který by automobilka mohla produkovat a rozhodlo se pro Renault 16, ovšem nakonec byl zvolen Renault 8, především kvůli své dostupnosti pro běžného zákazníka. Za tři roky produkce Dacia vytvořila 37 tisíc modelů Dacia 1100, jak byl její licenční model označován. V roce 1969 pak přišla Dacia 1300, což byl onen Renault 12. Tento model byl v Rumunsku i na východních trzích velice oblíbený a tak jeho produkce trvala až do roku 1971.

Renault jako hlavní změna

Nejzásadnější změnou byl pro Dacii rok 1999, kdy Renault zakoupil většinový podíl této automobilky a začal do ní mohutně investovat. Zmodernizovaná továrna zvýšila rychlost a kvalitu produkce. A prvním plodem investic Renaultu byl model Dacia RupeRNova, které se vyrobilo přes 60 tisíc exemplářů.

Cílem Dacie však bylo začít vyrábět vozy, které si dovolí široké vrstvy zákazníků, namísto toho, aby si kupovali ojeté vozy ze západu. Výsledkem byla první generace Loganu z roku 2004. Už v prvním roce produkce překonaly prodeje původní očekávání a Renault se tak rozhodl začít Dacie prodávat i na západě. V roce 2008 se představila první generace modelu Sandero a naprostou trefou do černého se stalo SUV se jménem Duster. Jeho oblibu potvrzuje i ten fakt, že se jedná o první automobil značky, kterého prodala přes milion kusů.

Do budoucna se Dacia připravuje na příchod elektromobilu a opět by se mělo jednat o low-cost verzi. Tak tedy uvidíme.