V automobilovém průmyslu nejsou testovány pouze samotné vozy, ale také některé jejich další části, jako například klíče. Pojďme se podívat, co všechno musí přežít.

Není klíč jako klíč

Autoklíče je věc, bez které si nedokážeme vůz představit, i když je otázkou času, kdy je nahradí modernější technologie. Přeci jen klíč je vždy možné rozbít, nebo jej ztratit. To jak odolné klíče vlastně jsou testují nejrůznější nezávislé společnosti. Příkladem může být například pračkový test, kdy klíče musí usát například vyprání v pračce, ale to zdaleka není vše.

Autokloklíče jsou například i házeny ze třetího patra dolů na zem, jsou promačkávány nehtem, šlape se na ně, nebo se neustále otevírají a zavírají. Dále se klíče nejrůzněji lámou, ohýbají a věší se na ně závaží.

Každý pes jiná ves

Je zajímavostí, že každý výrobce přistupuje k odolnosti svých klíčů trochu odlišně. Například jihoevropští výrobci preferují takové klíče, které ustojí pád z 1,5 metru. Ovšem Japonci, ti do bezpečnosti investují více a tak požadují minimálně 4 metrovou odolnost.

Důvod? Peníze! Kolik se vyrobí vozidel, tolik se vyrobí klíčů násobeno dvěma, protože ke každému vozu se standardně dodávají klíče dva a to jsou náklady, které některé automobilky prostě jen tak neunesou.

Odlišnosti se projevují například i u dosahu, kdy evropští výrobci se spokojí s dosahem v řádu jednotek až desítek metrů, Američané požadují někdy i stovky. To je dáno především funkcí Panic, díky které se automobil rozbliká a rozhouká.

To co ovšem nejvíce ovlivňuje životnost klíče je jeho tzv. blbuvzdornost. Uživatel například musí být schopen vyměnit baterky svépomocí. Ovšem jak rozebrat klíč, aniž by se poškodil, i proto se do dnešních klíčů často montují akumulátory, které se speciálně ve voze dobíjejí.