Premiér kritizuje ministra dopravy za řešení kritické situace na D1. Bude s ním o tom jednat.

Pochybil ministr?

Ministr dopravy Dan Ťok podle premiéra Babiše nezvládl komunikaci s veřejností. Premiér chce proto mluvit s Ťokem o způsobu soutěžení firmy na opravdu dálnice D1, zda by například nebylo možné již dříve vypovědět smlouvu se sdružením firem, kterým se nepodařilo dálnici včas opravit.

Za řešení celého problému na D1 také Babič Ťoka zkritizoval přímo v pořadu Otázky Václava Moravce, ovšem ohledně délky nově postavených kilometrů silnic se ministra zastával. Kritika ovšem zaznívá především z opozice a odchod Ťoka žádají také komunisté, s jejichž podporou kabinet vládne.

Babiš označil za největší problém Ťoka to, že svou akci neumí prodat. Za dobu působení Ťoka na pozici ministra dopravy se podle premiéra postavila silnější infrastruktura než kdy dřív. Odmítl navíc kritiku, že v loňském roce byly postaveny jen 4 kilometry dálnic se slovy, že pokud by to skutečně byla pravda, pak by padaly hlavy. Ministerstvo totiž do nových dálnic zahrnuje i rozšiřování těch stávajících a tedy i D1.

Plány vlády

Podle údajů, které odprezentoval Babiš byly za Ťokovy funkce zahájeny stavby 207,4 kilometrů dálnic, včetně modernizace úseku D1. Zprovozněno jich pak bylo 152,4. Podle Ředitelství silnic a dálnic byli loni v Česku dokončeny 4 kilometry nových dálnic a na D1 se předalo 26 opravených kilometrů k užívání. Dokončeno pak bylo 15 kilometrů silnic první třídy.

Babiš uvedl, že od jeho nástupu do funkce se nestalo, že by na dálnice nebyly peníze, projekty na stavbu však dle jeho slov zastavily vlády předchozí.

Vláda by chtěla mít do roku 2021 zprovozněno 210 kilometrů dálnic z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1.