Novinka od Fordu v podobě Exploreru se představila v několika variantách včetně té hybridní, prémiové a také sportovní. A poslední verze přinesla poměrně velké překvapení. Výkon 400 koní přináší přeplňovaný motor V6 a nikoliv V8.

Krok správným směrem?

Motory V8 se dají označit za ikonu amerických vozů, přesto se však v poslední době objevují stále méně a méně. Nový Ford Explorer ve své sportovní variantě ST byl ideálním vozem kam V8 usadit. Automobilka se však rozhodla pro třílitrový přeplňovaným motor V6 EcoBoost, díky kterému se i tak stal Explorer nejsilnějším modelem s označením ST.

Proč ale V8 neprošlo? Na to odpověděl Bill Gubing, šéfinženýr vývoje globálních SUV. Z jeho slov vyplývá, že se automobilka rozhodla pro motor, který nabídne výkon tak říkajíc bez námahy. „Nemyslím si, že by si teď kdokoliv (pořizující vůz) v této třídě řekl “Já chci V8.“ Uvedl Gubing. „U Exploreru ST chtějí mít zákazníci jistotu, že když jsou v připojovacím pruhu, bude stačit šlápnout na plyn a s jistotou předjedou toho chlapa, který se blíží. Je to snadné, zábavné a podmanivé.“

A je pravdu, že na novince příliš mnoho chyb skutečně nelze nalézt. Sice jí chybí zvuk V8, technicky jej však nahradila s plnou parádou. Akceleraci z 0 na 100 zvládne za 5,5 sekundy. Navíc by nemělo být rychlé jen na rovinkách, jak tomu u klasických SUV často bývá.

„Díky snížení hmotnosti a novému šasi působí předek mnohem lehčeji, mrštněji, a pokud jste někdy seděli v předchozí generaci (Explorer Sport), pak na vás bude nový Explorer ST působit jako závodní vůz,“ dodal Gubing. „Není to ale o závodění, je to o jistotě a pohodlí za volantem.“