Kuchyňský odpad může soužit při výrobě vozů

Zní to skutečně neuvěřitelně, ale opravdu je to tak. Vědci z Ohio State Univerzity začínají zkoušet možnost využití kuchyňského odpadu v automobilech.

 

Silentbloky z vajíček

Pokud se vám také v kuchyni hromadí slupky, skořápky odkrojky a další odpad z kucyhně, pak je dost možná nebudete v budoucnu nosit na kompost, ale budete je odesílat do automobilek, které z nich vyrobí nové součástky do automobilu.

Američtí vědci momentálně spolupracují s několika výrobci, se kterými sledují možnost využití rajčatových slupek, vaječných skořápek a dalších biologických odpadů při výrobě dílů. Součástky z těchto materiálů by měly být samozřejmě ekologičtější a hlavně také levnější na výrobu a dokonce by mohly i déle vydržet.

Odborníci věří, že rajčatové slupky jsou natolik pevné, aby mohly být použity v dílech, jako jsou silentbloky podbovozku, silentbloky motory, pneumatiky, hadice a další podobné komponenty. A to samé by mělo platit i o skořápkách. Obě suroviny by mohly snížit množství sazí, které se v automobilovém prostředí momentálně využívá.

Tyto experimenty nejsou prvními. Již v roce 1941 vyvíjel Henry Ford automobil, jehož plastová karoserie byla vyrobena ze směsi přírodních materiálů. Přesné složení dnes již není známo, ovšem nakonec měly být využity například sojové boby, pšenice a konopí. A relativně ekologická byla i karoserie Trabantu, jehož Duroplast byl pryskyřičný plast vyztužený vlákny bavlny a lnu.

A proč vlastně vědci v současné době o takových částech přemýšlejí. Jde především o budoucí sdílení vozů, které by mělo více opotřebovávat vozy, a tedy bude zapotřebí součástky častěji měnit. Řada společností se tak snaží vyvinout komponenty, které by měly podstatně vyšší výdrž, což by jim mohla zajistit i molekulární změna materiálů. Dokonce se mluví i o vývoji takových komponent, které by byly schopny vydržet až 1,6 milionu ujetých kilometrů. Do této budoucnosti však máme ještě daleko.